Webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace, jak tyto stránky používáte, sdílíme se svými partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Pro více informací o nastavení cookies najdete zde.

 

Jedná se o PR článek. Více info k PR článkům můžete najít ZDE.

Japonská firemní kultura? Po zkušenosti z Afriky a Ruska bych neměnil, říká Zoran Jankulovski

 
úterý, 19. června 2018, 13:00

Zoran Jankulovski od přelomu 80. a 90. let působil v jižní Africe, Rusku a Rakousku. Už 19 let pracuje pro japonskou společnosti Hitachi Koki (od října 2018 jen HiKOKI), předního světového výrobce elektrického nářadí a od roku 2000 vede pobočku pro Českou republiku a Slovenskou republiku. Po zkušenostech s jinými kulturami vidí u Japonců klady i zápory, ale ve výsledku na ně nedá dopustit.

Po převratu jste deset let pracoval ve vedení jihoafrické pobočky Fordu, nyní řídíte česko-slovenskou pobočku japonské firmy. Nakolik se japonská kultura, včetně té firemní, liší od toho, co jste poznal v Africe?

V managementu Fordu působili v 90. letech, kdy jsem v Jihoafrické republice žil, pouze běloši: místní bílí přistěhovalci, Evropané a Američané. Způsob vedení firmy, hierarchie i komunikace tak byly v podstatě evropské. Měli jsme poměrně velkou volnost v rozhodování. Své nápady a aktivity jsme mohli realizovat prakticky hned, samozřejmě jsme je následně museli obhájit – v tom se zkušenost z Jihoafrické republiky do roku 1996 podobá té, kterou máme z evropských společností, a naopak se zásadně liší od zkušenosti s japonským managementem.

Hlavní rozdíl spočívá v tom, že japonská firma má přísně stanovenou hierarchii, jinak stavěnou vnitrofiremní komunikaci i firemní kulturu. Jakékoliv nápady, názory či třeba návrhy změn se prosazují hůře. Na druhou stranu jsou Japonci velmi pracovití a velmi loajální. To platí stejnou měrou pro zaměstnance, pro šéfy i pro nejužší vedení: Japonci například většinou pracují vysoko přes důchodový věk. Člověk, který mě do Hitachi Koki přijímal, už tenkrát pán po sedmdesátce, pro firmu pracoval ještě dalších sedm let. Nemusel, ale chtěl pracovat. Odlišností bychom našli ještě mnohem víc.

Abych zmínil alespoň pár příkladů za všechny: nadřízený chodí do práce vždy hodinu před oficiálním začátkem pracovní doby a končí vždy později. Vše, co japonské vedení slíbí, také bezezbytku splní. Nastavená pravidla se přesně a striktně dodržují jak ze strany managementu, tak ze strany zaměstnanců. Kdo se nedokáže podřídit, dlouho ve firmě nevydrží. Všichni ostatní jsou dobře motivovaní – finančně i kariérně. Pracovní i mzdové podmínky zaměstnanců se nemění ani v období krize. Všechny tyto faktory přispívají k velmi nízké fluktuaci a vysoké loajalitě zaměstnanců.

Daří se ve firmě svázané tak přísnou hierarchií navázat osobní vztahy a přátelství?

Vztahy mezi nadřízenými a podřízenými jsou velmi korektní, až komisní a firemní kultura nějaké sblížení vlastně neumožňuje. Přesto mám ve firmě mnoho přátel. Spojilo nás společné hobby: železniční a letecké modelářství. Modelářství je v Japonsku hodně rozšířeným koníčkem a já sám jsem vášnivý železniční modelář. Pracuju pro Japonce už 19 let, ale do Japonska jsem se podíval až díky tomuto koníčku.

V roce 2005 jste zakládal ruskou pobočku Hitachi Koki v Moskvě. Daly by se krátce shrnout pracovní zkušenosti s ruskou kulturou a ruskými firmami?

V Rusku jsem strávil jen několik týdnů, musím ale konstatovat, že myšlení a mentalita lidí tam byla podobná jako u nás v osmdesátých letech. Pokud jste neměl správné kontakty a patřičně je nezainteresoval, nebylo možné se pohnout z místa. Přístup a zodpovědnost pracovníků, které jsme pro práci najímali, byly děsivé. První obchodní manažer pro rozsáhlou oblast Moskvy se například domníval, že bude stačit pro firmu pracovat pouze v úterý a ve čtvrtek.

Firma Hitachi Power Tools se na konci loňského roku vyčlenila z rodiny Hitachi: vlastníkem se stala americká finanční společnost KKR a značka se mění na HiKOKI. Jak se to dotkne podnikání firmy v České republice a na Slovensku?

Nový majitel má velké plány. Chce přirozeně posílit image značky a získat větší podíl na trhu. Firemní struktura a hierarchie zůstává. Naše nářadí bude stejné, a navíc nabídneme už letos několik technologických novinek. Jedinou změnou, kterou naši zákazníci na první pohled ani nezaznamenají, je logotyp. Stejné písmo, stejné barvy, jiné bude jen jméno.

A když mluvíme o změnách: nepřemýšlíte o nějaké změně také vy?

Společnost Hitachi si až doposud vždy uměla vážit svých zaměstnanců. Dokázala nabídnout podmínky i motivaci na takové úrovni, aby si zajistila jejich důvěru a loajalitu. Já jsem zároveň skálopevně přesvědčen, že naše výrobky nemají na trhu konkurenci, což jsem si ostatně za ta léta u firmy mohl mnohokrát vyzkoušet. Nemám tedy důvod přemýšlet o změně a věřím, že to tak i zůstane.

 


 

Kam dál?

Chtěl jsem se na vlastní oči přesvědčit, že je Země kulatá, vtipkoval...

úterý, 19. června 2018, 08:33

Stal se vůbec prvním člověkem jiné než ruské či americké národnosti, který vyletěl do vesmíru. Evropská kosmická agentura ho...

Není třeba se obávat, že maso obsahuje škodliviny. Naopak, říká...

středa, 13. června 2018, 10:52

Masová sezona v podobě grilování je v plném proudu. A protože je maso oblíbená a vyhledávaná potravina, zajímal nás pohled...

PŘÍBĚH: Ivo Grabmüller zažil chvíle, ve kterých se touha po Koruně...

neděle, 3. června 2018, 08:01

Předně je potřeba napsat: Klobouk dolů před tímhle týpkem! Čtyřiapadesátiletý Ivo Grabmüller z Prachatic se historicky jako pátý...

Ředitel nechápal, co je nezávislost, říká nejvýraznější tvář...

pátek, 1. června 2018, 08:45

"Doufám, že je to jen nekompetentnost, a ne politická objednávka,“ hodnotí současné kroky vedení veřejnoprávní televize a...

 

Komentáře

 
 

O čem píšou další Drbny

Nerudovku čeká rekonstrukce. Uzavírka potrvá osm měsíců

Nahrazení staré kanalizace a vodovodního řadu čeká Nerudovu ulici v úseku od Pražské třídy k Jírovcovce. Rekonstrukce bude rozdělena na dvě etapy a vyjde na 33 a půl milionu korun. Práce začnou už 10. června. Jednotlivé úseky budou během rekonstrukce neprůjezdné.

Budějcká Drbna

Zbrojovka zakončila sezónu před baráží drtivou kanonádou v Jihlavě. Vysočinu porazila 6:1

Karty byly rozdány již před zápasem. Zbrojovka měla jisté třetí a Jihlava druhé místo. Před středeční baráží tak šlo především o to, správně se naladit. A povedlo se na jedničku. Zbrojovka totiž zdemolovala Jihlavu na jejím vlastním hřišti 6:1. Ve středu pak v baráži o první ligu vyzve Příbram.

Brněnská Drbna

Přírodu v Geoparku Ralsko oživilo 18 nových výtvarných děl

Zaniklé obce v bývalém vojenském prostoru Ralsko na Českolipsku oživilo 18 nových výtvarných děl z přírodních materiálů. Vznikla v rámci Festivalu Proměny, který už počtvrté pořádá Geopark Ralsko s cílem oživit krajinu kolem Ralska. Poprvé se do něj ale mohla zapojit i veřejnost, pro kterou v březnu vyhlásil geopark otevřenou soutěž o nejlepší land-artové dílo. V minulých letech vznikala díla jen kolem Jablonečku, letos si lidé mohli vybrat kteroukoliv ze zaniklých obcí,

Liberecká Drbna

Středověký hrad Helfštýn se proměnil ve vojenské ležení, program pokračuje i v neděli

Ve vojenské ležení se dnes proměnil středověký hrad Helfštýn na Přerovsku. Jeho nádvoří obsadily při Festivalu vojenské historie spolky a sdružení představující vojenskou historii dvanácti staletí. Na hrad přijeli šermíři z celé republiky i zahraničí. Podle pořadatelů jde v Česku o ojedinělou akci zaměřenou na historii vojenství. Festival potrvá do neděle, očekává se až 5000 návštěvníků. Letos akce slaví deset let od svého vzniku.

Olomoucká Drbna

Debakl před baráží. O nic nešlo, přesto Zbrojovka zostudila Vysočinu 6:1

Výsledkově dnes o nic nešlo, přesto byl poslední duel základní části druhé fotbalové ligy důležitý pro psychiku týmu před baráží. V derby s brněnskou Zbrojovkou šlo o prestiž a jihlavskou jarní domácí neporazitelnost. FC Vysočina ale duel vůbec nezvládla, hosté byli po celý zápas lepším týmem a z Vysočiny si zaslouženě odváží tři body po vysoké výhře 6:1. Na změnu v tabulce to ale již vliv nemá. Vysočina zůstane na druhém místě a v baráži ji čeká Karviná.

Jihlavská Drbna

Hradec se rozloučil se sezónou domácí výhrou

Hradečtí hráči splnili svoji povinnost, v posledním zápase sezóny si dokázali poradit s posledním Táborskem a berou tři body. Stačil jim k tomu jeden gól z kopaček Jakuba Šípka.

Hradecká Drbna