Webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace, jak tyto stránky používáte, sdílíme se svými partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Pro více informací o nastavení cookies najdete zde.

 

Japonská firemní kultura? Po zkušenosti z Afriky a Ruska bych neměnil, říká Zoran Jankulovski

 
úterý, 19. června 2018, 13:00

Zoran Jankulovski od přelomu 80. a 90. let působil v jižní Africe, Rusku a Rakousku. Už 19 let pracuje pro japonskou společnosti Hitachi Koki (od října 2018 jen HiKOKI), předního světového výrobce elektrického nářadí a od roku 2000 vede pobočku pro Českou republiku a Slovenskou republiku. Po zkušenostech s jinými kulturami vidí u Japonců klady i zápory, ale ve výsledku na ně nedá dopustit.

Po převratu jste deset let pracoval ve vedení jihoafrické pobočky Fordu, nyní řídíte česko-slovenskou pobočku japonské firmy. Nakolik se japonská kultura, včetně té firemní, liší od toho, co jste poznal v Africe?

V managementu Fordu působili v 90. letech, kdy jsem v Jihoafrické republice žil, pouze běloši: místní bílí přistěhovalci, Evropané a Američané. Způsob vedení firmy, hierarchie i komunikace tak byly v podstatě evropské. Měli jsme poměrně velkou volnost v rozhodování. Své nápady a aktivity jsme mohli realizovat prakticky hned, samozřejmě jsme je následně museli obhájit – v tom se zkušenost z Jihoafrické republiky do roku 1996 podobá té, kterou máme z evropských společností, a naopak se zásadně liší od zkušenosti s japonským managementem.

Hlavní rozdíl spočívá v tom, že japonská firma má přísně stanovenou hierarchii, jinak stavěnou vnitrofiremní komunikaci i firemní kulturu. Jakékoliv nápady, názory či třeba návrhy změn se prosazují hůře. Na druhou stranu jsou Japonci velmi pracovití a velmi loajální. To platí stejnou měrou pro zaměstnance, pro šéfy i pro nejužší vedení: Japonci například většinou pracují vysoko přes důchodový věk. Člověk, který mě do Hitachi Koki přijímal, už tenkrát pán po sedmdesátce, pro firmu pracoval ještě dalších sedm let. Nemusel, ale chtěl pracovat. Odlišností bychom našli ještě mnohem víc.

Abych zmínil alespoň pár příkladů za všechny: nadřízený chodí do práce vždy hodinu před oficiálním začátkem pracovní doby a končí vždy později. Vše, co japonské vedení slíbí, také bezezbytku splní. Nastavená pravidla se přesně a striktně dodržují jak ze strany managementu, tak ze strany zaměstnanců. Kdo se nedokáže podřídit, dlouho ve firmě nevydrží. Všichni ostatní jsou dobře motivovaní – finančně i kariérně. Pracovní i mzdové podmínky zaměstnanců se nemění ani v období krize. Všechny tyto faktory přispívají k velmi nízké fluktuaci a vysoké loajalitě zaměstnanců.

Daří se ve firmě svázané tak přísnou hierarchií navázat osobní vztahy a přátelství?

Vztahy mezi nadřízenými a podřízenými jsou velmi korektní, až komisní a firemní kultura nějaké sblížení vlastně neumožňuje. Přesto mám ve firmě mnoho přátel. Spojilo nás společné hobby: železniční a letecké modelářství. Modelářství je v Japonsku hodně rozšířeným koníčkem a já sám jsem vášnivý železniční modelář. Pracuju pro Japonce už 19 let, ale do Japonska jsem se podíval až díky tomuto koníčku.

V roce 2005 jste zakládal ruskou pobočku Hitachi Koki v Moskvě. Daly by se krátce shrnout pracovní zkušenosti s ruskou kulturou a ruskými firmami?

V Rusku jsem strávil jen několik týdnů, musím ale konstatovat, že myšlení a mentalita lidí tam byla podobná jako u nás v osmdesátých letech. Pokud jste neměl správné kontakty a patřičně je nezainteresoval, nebylo možné se pohnout z místa. Přístup a zodpovědnost pracovníků, které jsme pro práci najímali, byly děsivé. První obchodní manažer pro rozsáhlou oblast Moskvy se například domníval, že bude stačit pro firmu pracovat pouze v úterý a ve čtvrtek.

Firma Hitachi Power Tools se na konci loňského roku vyčlenila z rodiny Hitachi: vlastníkem se stala americká finanční společnost KKR a značka se mění na HiKOKI. Jak se to dotkne podnikání firmy v České republice a na Slovensku?

Nový majitel má velké plány. Chce přirozeně posílit image značky a získat větší podíl na trhu. Firemní struktura a hierarchie zůstává. Naše nářadí bude stejné, a navíc nabídneme už letos několik technologických novinek. Jedinou změnou, kterou naši zákazníci na první pohled ani nezaznamenají, je logotyp. Stejné písmo, stejné barvy, jiné bude jen jméno.

A když mluvíme o změnách: nepřemýšlíte o nějaké změně také vy?

Společnost Hitachi si až doposud vždy uměla vážit svých zaměstnanců. Dokázala nabídnout podmínky i motivaci na takové úrovni, aby si zajistila jejich důvěru a loajalitu. Já jsem zároveň skálopevně přesvědčen, že naše výrobky nemají na trhu konkurenci, což jsem si ostatně za ta léta u firmy mohl mnohokrát vyzkoušet. Nemám tedy důvod přemýšlet o změně a věřím, že to tak i zůstane.

PR text
 


 

Kam dál?

Chtěl jsem se na vlastní oči přesvědčit, že je Země kulatá, vtipkoval...

úterý, 19. června 2018, 08:33

Stal se vůbec prvním člověkem jiné než ruské či americké národnosti, který vyletěl do vesmíru. Evropská kosmická agentura ho...

Na lidskou duši neexistuje manuál a mě láká komplikovanost osobností,...

čtvrtek, 31. května 2018, 10:44

Marian Jelínek je český hokejový trenér a mentální kouč. S hokejem začínal jako útočník v Písku. Vystudoval Fakultu tělesné...

Ústavní žaloba na prezidenta? Prakticky nepoužitelný institut, říká...

úterý, 29. května 2018, 10:23

Chybí nám nástroje, jak se bránit znevažování výkonu mandátu prezidenta. Tvrdí to aspoň senátorka a bývalá místopředsedkyně...

Školy zaspávají. Snažím se trošku suplovat hodnoty, které chybí, říká...

sobota, 26. května 2018, 11:48

Jméno Karel Kovář asi řadě z vás moc neřekne. Mladého youtubera zná totiž široká veřejnost pod pseudonymem Kovy. Od ostatních...

 

Komentáře

 
 

O čem píšou další Drbny

Třetina Čechů chodí do práce i nachlazená

Třetina Čechů a Slováků chodí podle průzkumu STEM/MARK do práce, i když je nachlazená. Přitom téměř 70 procentům z nich vadí, když jejich kolegové chodí do práce nemocní. Podle lékařů stoná dospělý průměrně asi čtyřikrát ročně, děti osmkrát.

Budějcká Drbna

Koordinátor oprav a uzavírek se pustil do práce. Podle města má zlepšit situaci v brněnské dopravě

V Brně se poprvé sešlo 25 zástupců brněnských společností, Jihomoravského kraje, Ředitelství silnic a dálnic a odborů magistrátu pod taktovkou skupiny Koordinátora oprav a uzavírek. Pracovní skupina se ihned pustila do příprav harmonogramu stavebních akcí, které by v následujícím období mohly ovlivnit dopravu ve městě. 

Brněnská Drbna

V Rochlici shořely kontejnery na odpad. Žháři hrozí až rok vězení

Liberečtí policisté vyšetřují případ, při kterém v noci na středu na sídlišti Rochlice v Žitné ulici shořely kontejnery a také celá kontejnerová stání. Policisté zjišťují, zda někdo požár nezaložil úmyslně. V takovém případě hrozí žháři jeden rok za mřížemi.

Liberecká Drbna

Nemocnice v Šumperku investuje přes dvacet milionů do zateplení pavilonu

Nemocnice Šumperk letos investuje s pomocí evropských dotací více než 23 milionů korun do zateplení a revitalizace pavilonu A, ve kterém je například porodnice a dětské oddělení. Rekonstrukce fasády i oken skončí v závěru léta a zlepší tepelné podmínky v budově pro pacienty i zdravotnický personál. Informoval o tom člen představenstva a správce Nemocnice Šumperk Martin Pelnář. Práce neomezí zdravotní péči.

Olomoucká Drbna

SJÍZDNOST: Dopravu na Vysočině komplikují zledovatělé vozovky. Pozor hlavně na tahu I/38

Kvůli zledovatělé vozovce stojí oba směry na silnici I/38 u obce Štoky na Havlíčkobrodsku. Problémy jsou podle mluvčí policie Dany Čírtkové se zledovatělou vozovkou i jinde v kraji. Řidiči musejí být opatrní nejen na mokrých hlavních tazích, které mohou začít namrzat, ale i na lesních úsecích vedlejších silnic, kde leží ujetý nebo zledovatělý sníh.

Jihlavská Drbna

Dragoun a Rosandič podepsali v Hradci nové smlouvy

Hokejový útočník Michal Dragoun a slovenský obránce Mislav Rosandič budou i nadále hrát za Hradec Králové. Extraligový klub s oběma hráči podepsal nové smlouvy.

Hradecká Drbna