Webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace, jak tyto stránky používáte, sdílíme se svými partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Pro více informací o nastavení cookies najdete zde.

 

Odborník na bezpečnost dopravy: Zpřísnění sankcí za vybrané delikty je tak trochu unáhlené

 
středa, 6. července 2016, 00:26

V poslední době se velmi často mluví o zpřísnění bodového systému i dalších sankcí pro naše řidiče. Na názor k této problematice jsme se zeptali nezávislého odborníka na bezpečnost dopravy Romana Budského z Týmu silniční bezpečnosti.

Jak se Vy osobně díváte na navrhované sankce a změny v bodovém systému pro naše řidiče. Jsou odpovídající?

Na bezpečnost silničního provozu je třeba nahlížet komplexně. Za základní faktory je třeba považovat parametry infrastruktury a vozidel, kvalitu vzdělávání a motivování účastníků silničního provozu, sankční systém a v neposlední řadě průběžné vyhodnocování stavu bezpečnosti silničního provozu a efektivity přijatých opatření. Samotný lidský faktor se na vzniku nehod podílí ze zhruba 65 procent, zbytek připadá na jeho kombinaci s parametry infrastruktury či vozidel, resp. ve 4 procentech se jedná jen o příčinu spočívající ve špatném stavu vozidla či pozemní komunikace.

Osobně si myslím, že uvažované zpřísnění sankcí za vybrané delikty je tak trochu unáhlené prohlášení, navíc nepodložené věcnou argumentací. Pokud už někdo chce řídit stát jako firmu (což je z podstaty věci nesmyslné), měl by se řídit moderními zásadami managementu a leadershipu. Využívání principu cukru a biče je považováno za beznadějně překonané. Dnes se naopak staví na motivaci lidí. A je jedno, zda se jedná o komerční společnost, nebo například stát. Je tedy třeba věnovat náležitou pozornost prevenci vzniku nehod v podobě motivování účastníků silničního provozu, aby se vyvarovali takového jednání, které by mohlo vést k nehodě s vážným či dokonce smrtelným zraněním. Skutečně platí zásada, že jak žiji, tak řídím. V prostředí, kde si mnozí lidé doposud nevypěstovali dostatečně odpovědný přístup k životu svému i svého okolí, bude neustále na silnicích docházet k rizikovému jednání významné části populace. Nejen naším národním sportem je lišácky mazané obcházení platných předpisů. Komu se to daří, bývá nejednou v očích svého okolí považován za mazáka, který se vyzná. Je tedy třeba stavět především na budování tzv. hodnotového systému našeho obyvatelstva. Trpělivě, dlouhodobě, již od nejútlejšího věku… Nelze než souhlasit se slovy otce moderní sociologie Emila Durkheima, že „když zvyky a obyčeje postačují, zákony nejsou nutné. Když zvyky a obyčeje nepostačují, zákony jsou nevynutitelné“.

Pro zvýšení povědomí o nebezpečných situacích v dopravě vznikají i u nás nejrůznější kampaně. Myslíte si, že jsou dostatečné, že je lidé dokáží vstřebat a zamyslí se nad svým chováním?

Na realizaci dopravně bezpečnostních kampaní je třeba důsledně nahlížet jako na integrovanou marketingovou komunikaci. Ano, i v ČR preventivní kampaně a akce probíhají, jejich efektivita však většinou nebývá vyhodnocována. Ono vlastně ani nebývá často řečeno, čeho by mělo být kampaní či opatřením dosaženo. Natolik jasně, aby byla úspěšnost akce exaktně vyhodnotitelná. Není jasně stanovena kategorie obyvatel či účastníků silničního provozu, na které je cíleno. Nebývá známo, jaké konkrétní obecné příčiny stojí za vznikem závažných nehod, proti kterým je bojováno. Komunikační kanály bývají voleny nahodile, bez znalosti, nakolik účinně mohou zasáhnout cílovou skupinu. A měření efektivity vykonaných kampaní a vynaložených prostředků? Jedna velká neznámá. Úředník státní a veřejné správy se zkrátka z principu s moderními marketingovými metodami moc nekamarádí.

Jak tedy systém správně nastavit?

Chybovati je lidské. Tedy dokud budou v silničním provozu lidé, budou i nehody. Celý systém však musí být nastaven tak, aby žádná lidská chyba nebyla trestána vážným zraněním či dokonce smrtí člověka. Na dopravní nehody je třeba nahlížet jako na důsledek systémového, nikoliv individuálního selhání. Například ve Švédsku je prováděna hloubková analýza každé smrtelné dopravní nehody. Jde mj. o to, porozumět mechanismu vzniku tragické události. Na příslušném místě provést takové úpravy, aby se něco podobného již nemohlo zopakovat. A dojít k obecným závěrům, jejichž aplikace i na jiných místech v zemi může být účinnou prevencí vzniku fatální nehody. Švédské silnice jsou považovány za nejbezpečnější na světě, jsem přesvědčen, že k tomu přispělo i toto opatření.

Vraťme se ale k bodovému systému, jak se k němu staví evropské státy?

Bodový systém je zaveden ve 23 státech EU. Dle zahraničních zdrojů může mít významný podíl na snižování dopravní nehodovosti. Samotný systém však není samospasitelný, musí být doplněn každodenní mravenčí prací policie a státní správy. Právě nekomplexní přístup bývá příčinou toho, že bezprostředně po zavedení bodového systému dochází k citelnému poklesu (mj.) závažné dopravní nehodovosti, a to pod vlivem očekávání důsledného monitorování dění na pozemních komunikacích, vyvozování patřičných důsledků a nekompromisního vymáhání stanovených sankcí. Státy, které nebyly schopny dlouhodobě zachovat holistický přístup, však posléze zaznamenávají (po uplynutí několika málo měsíců) opětovné zvýšení dopravní nehodovosti a samozřejmě též nárůst počtu usmrcených a vážně zraněných.

Jak by tedy měl být bodový systém a potažmo i systém pokut nastaven?

Bodový systém musí být nastaven tak, aby mířil na skutečně nebezpečné delikty. Pro motoristickou veřejnost musí být dostatečně srozumitelný, přehledný. Myslím, že v ČR tomu tak doposud není. Je dobré vytvořit dvě, maximálně tři kategorie bodovaných deliktů. Dle doporučení vycházejících z projektu BestPoint spolufinancovaného Evropskou komisí by bodový systém měl postihovat především následující delikty:

  • Překročení max. povolené rychlosti jízdy
  • Jízda pod vlivem alkoholu či drog
  • Nepoužívání bezpečnostních pásů, dětských zádržných systémů či motocyklistických přileb
  • Jízda na červenou
  • Nedání přednosti v jízdě
  • Nebezpečné předjíždění
  • Nedodržení bezpečné vzdálenosti od vpředu jedoucího vozidla
  • Ohrožení chodců přecházejících po přechodu
  • Nepovolené používání mobilních telefonů či jiných hovorových zařízení
  • Vjetí na železniční přejezd v době, kdy je to zakázáno
  • Jízda v zakázaném pruhu nebo směru
  • Ujetí od dopravní nehody

A co navrhované zvýšení pokut?

Pokud se jedná o výši pokut, nemyslím si, že by byly ve srovnání s ostatními státy - po vztažení k průměrné měsíční mzdě - až tak nepřiměřeně nízké. U některých deliktů, jako jsou například zakázané vjetí na železniční přejezd, jízda na červenou či výrazné překročení max. povolené rychlosti, lze se zvýšením maximální hranice finančního postihu souhlasit. Nemá však cenu zvyšovat horní hranici pokut například u nepovoleného používání mobilního telefonu, při jízdě bez stanoveného osvětlení nebo v případě nesprávného parkování. Pokuty by neměly být likvidační, ale motivační. Sankční systém musí být nastaven tak, aby byl pro účastníky silničního provozu viditelný, sankce přiměřeně citelné a reálně vymahatelné, a tedy vymožené. Právě na to by měla být u nás zaměřena pozornost. Veřejnost si často stěžuje, že uniformované složky nebývají dostatečně viditelné a že často se delikventi vysmeknou ze svého poklesku bez postihu. Pokud se jedná o uvažované zavedení katalogu pokut s fixní výší, domnívám se, že se sice může jednat o formu protikorupčního opatření (i když je s podivem, že u policisty či úředníka státní správy je předem počítáno s tím, že bude náchylný k braní úplatků), ale na druhou stranu nebude možné stupňovat výši postihu podle skutečného společenského ohrožení. Přece jen něco jiného je překročit rychlost jízdy v centru velkého města v době dopravní špičky a něco jiného stejné překročení rychlosti na periferii města během hluboké noci. Zkrátka u každého deliktu by měla být i nadále rozlišována stránka formální (co bylo porušeno) a materiální (nakolik to bylo závažné).

Většina držitelů řidičského oprávnění si myslí, že řídit motorové vozidlo je jejich neoddiskutovatelné právo a že sankce by vlastně neměly vůbec existovat.

Do budoucna by se naše společnost měla smířit s tím, že ne každému je dáno řídit motorová vozidla. Například v případě jízdy pod vlivem alkoholu či drog by mělo být postupováno nekompromisně. A u lidí, kteří takto konají opakovaně, by mělo být vždy přistoupeno k vyšetření jejich duševního stavu. V extrémních případech asi bude nutné vyslovit doživotní zákaz řízení motorových vozidel.

Podle všeho čeká oblast bezpečnosti v dopravě i nastavení nových systémů dlouhá a nelehká práce. Přát si můžeme tedy jediné, aby se naši zákonodárci dokázali dohodnout na systémech, které naše komunikace dokáží udělat bezpečnější a současně, aby nebyly příliš ohroženy osobní svobody každého jednotlivce.

Napsal(a) Michael Daněk | Foto pixabay.com
 


 

Kam dál?

Jiří a Otto Bubeníčkovi: V nejlepším se má přestat!

čtvrtek, 16. června 2016, 17:55

Jiří a Otto Bubeníčkovi patří ke světovým tanečním špičkám. Mají na kontě řadu skvělých baletních i jiných tanečních rolí, ale...

Stylista a vizážista Kája Pavlíček říká: Móda začíná v hlavě!

čtvrtek, 19. května 2016, 13:04

„Žena musí být hlavně upravená, voňavá. Dnes se o sebe starají už i muži a nemusí to rozhodně být gayové,“ říká 44letý stylista,...

Kdo jednou okusí Banát, do roka se vrátí, říká šéf českého festivalu...

středa, 18. května 2016, 19:09

Zatímco většina Čechů vyráží každé léto na dovolenou k moři, stovky českých hudebních fanoušků míří do malé rumunské obce...

Jana Wericha jsem potkal, nikdy jsme spolu ale nemluvili, říká...

čtvrtek, 5. května 2016, 15:16

O tom, že je biologickým synem Jana Wericha, se Jiří Petrášek, dnes uměleckým jménem Jiří Werich Petrášek, dozvěděl až ve svých...

 

Komentáře

Dokončení registrace

Souhlas se zpracováním osobních údajů

dle čl. 6 odst. 1 písm. a) a čl. 7 nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2016/679 ze dne 27. dubna 2016, o ochraně fyzických osob v souvislosti se zpracováním osobních údajů a o volném pohybu těchto údajů a o zrušení směrnice 95/46/EC (dále jen „GDPR“)

tímto svobodně a dobrovolně uděluje Souhlas JAKOŽTO uživatel se zpracováním osobních údajů (dále jen „Souhlas“)

společnosti TRIMA NEWS, s.r.o., IČ: 26081890, DIČ: CZ26081890, se sídlem L. B. Schneidera 3, 370 01 České Budějovice, zapsaná v oddílu C vložce 12829 obchodního rejstříku vedeného Krajským soudem v Českých Budějovicích, kontaktní e-mail: info@trimanews.cz. (dále jen „Společnost“)

jak je specifikováno níže v tomto dokumentu.

I. Které osobní údaje, proč a jak o Vás zpracováváme?

Souhlasím, aby Společnost zpracovávala tyto osobní údaje (dále jen „Osobní údaje“):

  • jméno, příjmení, uživatelské jméno, email, přičemž tyto údaje jsou povinné, dále pohlaví, přičemž tento údaj není povinný

Vaše Osobní údaje budeme zpracovávat pro tyto účely:

  • služby poskytovatele zpravodajských webových stránek spočívající zejména v zasílání denního přehledu zpráv a dalších novinek či aktuálních informací, možnosti informování uživatelů o probíhajících slevových akcí obchodních partnerů a dalších obchodních sdělení, které mohou být zasílány v rámci denního přehledu (pouze v případě odběru denního přehledu).
  • Umožnění psaní uživatelských blogů či komentářů.

Výše uvedené účely, tvoří funkční celek a bez jejich provázanosti a udělení souhlasu pro všechny z nich, nelze naše služby poskytovat.

Vaše Osobní údaje budeme zpracovávat na základě tohoto Souhlasu.

Udělení tohoto souhlasu je naším smluvním požadavkem a je jím podmíněno uzavření smluvního vztahu mezi Společností a Vámi.

II. Komu Vaše Osobní údaje poskytneme?

Vaše Osobní údaje pro nás v rámci zvyšování kvality našich služeb a zajišťování některých činností budou zpracovávat zpracovatelé, kteří nám poskytují

  • osoby poskytující Společnosti serverové, webové, cloudové nebo IT služby, či které jsou jeho obchodními partnery.

S ohledem na měnící se osoby poskytovatelů některých služeb není možné uvést všechny tyto zpracovatele Osobních údajů jmenovitě. Aktuální seznam konkrétních příjemců Osobních údajů (nejsou-li uvedeni výše) můžete nalézt na adrese našeho sídla.

Vaše Osobní údaje bychom také rádi předávali našim obchodním partnerům, všichni však sídlí na území Evropské Unie, takže všechna Vaše práva, vyplývající z nařízení GDPR, máte zaručena, neboť se na ně toto nařízení vztáhne taktéž. Svůj souhlas s takovým předáváním můžete vyjádřit zaškrtnutím níže uvedené kategorie příjemců, bez Vašeho souhlasu je předávat nebudeme.

K předávání Osobních údajů do třetích zemí, tj. zemí mimo Evropskou Unii a Evropský hospodářský prostor, nedochází.

III. Kde nás můžete kontaktovat?

Kdykoliv nás můžete kontaktovat na adrese sídla Společnosti uvedené výše nebo na e‑mailové adrese: info@trimanews.cz.

Veškerá svá práva ve smyslu GDPR můžete uplatnit u Společnosti buďto písemnou formou doporučeným dopisem, zaslaným na adresu jejího sídla, či elektronickou formou na e-mailové adrese info@trimanews.cz.

Na výše uvedené kontaktní adresy se můžete obrátit v případě jakýchkoliv Vašich podnětů ke zlepšení našich služeb, v případě stížností na kvalitu našich služeb či v případě uplatnění Vašich práv.

Veškerá Vaše práva, stejně jako další podrobnosti o tom, jakým způsobem zpracováváme Vaše osobní údaje, naleznete v dokumentu Zásady ochrany osobních údajů, umístěném na našich internetových stránkách na adrese http://trimanews.cz/ochrana_osobnich_udaju.html.

IV. Dohlíží na činnosti zpracování Osobních údajů nějaký úřad?

Ano, naše Společnost podléhá dozorové činnosti Úřadu pro ochranu osobních údajů, který svou činnost může koordinovat s jinými národními úřady v dalších členských státech Evropské Unie. Pokud nabydete dojmu, že jakékoliv naše zpracování činíme v rozporu se zákonem, máte právo podat stížnost proti zpracování Vašich Osobních údajů u Úřadu na ochranu osobních údajů na adrese: www.uoou.cz.

V. Jak dlouho budeme Vaše Osobní údaje zpracovávat?

Tento Souhlas udělujete na dobu trvání poskytování služeb mezi Vámi a námi a dále po dobu 5 (slovy: pěti) let od ukončení poskytování služeb.

VI. Můžu souhlas odvolat?

Souhlas můžete kdykoliv odvolat, tudíž tak lze učinit i před skončením výše uvedených skutečností (či výše uvedené doby). Souhlas můžete odvolat prostřednictvím e-mailové zprávy zaslané na kontaktní e-mailovou adresu uvedenou výše.

Odvoláním Souhlasu není dotčena zákonnost zpracování vycházející ze Souhlasu, který jste udělil před jeho odvoláním. Po skončení platnosti Souhlasu v souladu s tímto článkem Vaše Osobní údaje smažeme, pokud pro jejich další zpracování nebude existovat jiný zákonný důvod.

Bez Vašeho souhlasu nelze založit účet.
 
 

O čem píšou další Drbny

Opilý muž usnul před nádražím, situace chtěl využít zloděj

Strážníci městské policie řešili v pátek nad ránem nenechavce, který chtěl na nádraží okrást spícího muže. Počínání zloděje ale zachytily kamery. Hlídka muže chytila a předala policistům.

Budějcká Drbna

POČASÍ NA NEDĚLI: Sluníčko nezmizí ani poslední den v týdnu

Pokud jste byli nadšení ze sobotního počasí, tak můžete pokračovat i nadále. Stejně by se měla vydařit i neděle.

Brněnská Drbna

Obří hafani i malí pejsci se utkají o titul Jablonecký voříšek 2019

Stejně jako v předchozích letech se v Jablonci bude konat oblíbená tradiční pejskařská akce Jablonecký voříšek.

Liberecká Drbna

V Šumperku bude taxislužba pro seniory. Za třicet korun je odveze třeba k lékaři nebo na nákup

V Šumperku bude od začátku příštího roku fungovat taxislužba pro seniory. Obyvatele starší 65 let bude sedmimístný Ford s nápisem Taxík Maxík odvážet za třicetikorunový poplatek například k lékaři, ale i za nákupy.

Olomoucká Drbna

Opilého sprejera chytili přímo při činu, své dílo umístil na zeď u městského nádraží

Škodu nezpůsobil velkou, ale podezření ze spáchání trestného činu se nevyhnul. Čtyřiadvacetiletý sprejer na začátku srpna zkrášloval zeď u jihlavského městského nádraží svým výtvorem, ale přímo na místě byl zadržen policejní hlídkou.

Jihlavská Drbna

Hradečáci se zapojili do úklidu Česka. Poděkování si zaslouží i muž s vážnou nemocí

Slunečná sobota na východě Čech patřila, stejně jako po celé republice, úklidu odpadků na vybraných místech. Pod Bílou věží se o to postarala i organizace Trash Hero, jenž se vrhla na lokalitu Na Plachtě, kde se do úklidu zapojilo několik generací. Pomoct přišel třeba také pán trpící vážnou nemocí, jenž chtěl taktéž přiložit ruku k čistější přírodě Česka!

Hradecká Drbna