Webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace, jak tyto stránky používáte, sdílíme se svými partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Pro více informací o nastavení cookies najdete zde.

 

Trump prezidentem: Mají média vůbec nějakou moc?

 
sobota, 12. listopadu 2016, 11:02

Prezidentskou volbu v USA máme za sebou. Díky Bohu. Vyjádřili se k ní snad úplně všichni. O analýzy, spekulace, rozbory, důvody nebo efekty volebního výsledku se podělili i ti, kteří neví, jaký je rozdíl mezi voličem a volitelem, guvernérem a viceprezidentem, Washingtonem D.C. a státem Washington… Samozvaným odborníkům na americký volební systém do zelí nepolezu, ale zaměřím se na jiný zajímavý prvek americké prezidentské volby: newspaper endorsement.

Termín newspaper endorsement je označován pro schválení/doporučení volebního kandidáta médiem. Redakční rada v něm otevřeně vyjeví své preference a přednese čtenářů, posluchačům či divákům doporučení, koho (ne)volit. Například novinový deník otevřeně napíše, že z kandidujících se jim jako nejlepší jeví demokratka Clintonová. Pro čtenáře jsou tak rázem všechny články čitelnější, protože nemusí zkoumat, jestli novináři náhodou nevyjadřují sympatie Clintonové či antipatie Trumpovi skrytě, mezi řádky. Zkrátka ví, co od novin čekat. Newspaper endorsement je však typický pro anglosaské země, v české kotlině k tomuto otevřenému přiznaní podpory nedochází. Sympatie či antipatie jsou zastírány různými legendami, které roztáčí spirálu spekulací a reakcí subjektů s jiným názorem…

V analogových časech byl vliv tištěných médií jakožto hlavního zdroje informací naprosto zásadní. Ale časy se, zřejmě, mění. Následující obrázek ukazuje přehledně doporučení hlavních amerických médií svým čtenářům v letech 2012 a 2016. Jak vidno, demokratka Clintonová měla v podpoře médií naprosto drtivou převahu. Dokonce i Johnson (mj. vynikající kandidát) měl větší podporu médií než republikán Donald Trump. Ale nepomohlo to ani jednomu z nich. Ukázalo se, že podpora Clintonové od médií či celebrit všeho druhu byla natolik přeroubovaná, až nakonec byla voličům protivná. Za jeden z dílků mozaiky jejího volebního neúspěchu je tak možné označit takzvanou reaktanci – tlak okolí na určité chování člověka vyburcuje k tomu, aby se vnitřně vzepřel, vzbouřil a udělal pravý opak.

I proto Trump vyhrál, médiím navzdory. Zásadní otázka tak zní: Mají tištěná média na rozhodování svých čtenářů ještě vůbec nějaký vliv? Bráno optikou posledních prezidentských voleb v USA je tento vliv velmi, velmi malý.

Napsal Aleš Rod | Foto Rosťa Hubal | Zdroj Pennlive.com
 


 

Kam dál?

Volby a peníze: Kolik stojí stát se prezidentem USA?

středa, 5. října 2016, 11:54

Závod dvou klíčových kandidátů o nejdůležitější politickou pozici planety – křeslo v Bílém domě – vstupuje do závěrečné fáze....

Brexit není tragédie, ale naděje

čtvrtek, 30. června 2016, 15:05

Zprávy o Brexitu způsobily nebývalou paniku. A teď nemluvím o kolísání finančních trhů, o kterých bylo dopředu zřejmé, že si po...

Podle Zemana Britové i po referendu setrvají v Evropské unii

čtvrtek, 2. června 2016, 18:46

Prezident Miloš Zeman tvrdí, že Velká Británie v červnovém referendum rozhodne o setrvání v Evropské unii. Výsledek podle něj...

Rakouský prezident se sejde se Sobotkou, studenty i podnikateli

úterý, 12. dubna 2016, 10:55

Rakouský prezident Heinz Fischer dnes bude v Praze jednat s premiérem Bohuslavem Sobotkou, navštíví Rakouské gymnázium v...

 

Komentáře

 

Napište nám

Nejčtenější

  • Češi zachraňují helikoptérou slona...

  • Obyčejné ženy jsou nejkrásnější. Nahá dívka...

  • Znáte pravidla užívání parkovišť K+R? Ne...

  • Babí léto končí, přichází ochlazení. Příští...

Reklama
 
 

O čem píšou další Drbny

PLÁN ÚTĚKU: Vítej v pekle

Z Brna do Jiřic to trvalo asi 6 hodin, 6 strašně dlouhých hodin bez hnutí. Problém v medvědovi byl ten, že se člověk nemůže ani poškrábat na hlavě, protože si tam ani nedosáhne.

Budějcká Drbna

Brno zmírnilo poplatky pro druhou vlnu rezidentního parkování. Rezidenti budou parkovat půl roku zadarmo

Rada města Brna dnes zmírnila poplatky pro druhou vlnu rezidentního parkování, která začne v listopadu. Rezidenti s trvalým bydlištěm v místě budou mít prvního půl roku zdarma. Novinářům to řekl primátor Petr Vokřál (ANO). Původně měli platit 600 korun za rok. Sníží se i poplatky pro návštěvníky. První hodinu budou mít zdarma, druhou za deset a další za 20 korun. Původně měla hodina stát 20 korun.

Brněnská Drbna

Další zvrat. Liberec nakonec povede trojkoalice ze Starostů, ANO a ODS

Několik zvratů přinesla jednání o budoucí liberecké vládě. Nejprve vše vypadalo na trojkoalici Starostů, ANO a ODS, jenže ANO s občanskými demokraty spolupráci odmítlo. Pak probíhala další jednání a ANO nakonec názor změnilo a trojkoalice bude. Koaliční dohodu zástupci podepíší příští týden.

Liberecká Drbna

Litovelskou radnici hlídají před holuby falešní havrani

Nově natřenou radniční věž v Litovli na Olomoucku hlídají před nálety holubů atrapy havranů instalované v jejích malých oknech. Díky napodobeninám havranů by bílá zeď této 65,4 metru vysoké dominanty města už neměla být znečištěna trusem od holubů, kteří hnízdí v okolí. Dosavadní systém bodců instalovaných na radnici holuby nedokázal dostatečně odradit. To řekla Eva Kratochvílová z litovelské radnice.

Olomoucká Drbna

Tři, dva, jedna, Ji.hlava! Slavnostní zahájení dokumentárního festivalu již ve čtvrtek

Poslední dva dny zbývají do začátku letošní Ji.hlavy. Co dvaadvacátý ročník mezinárodního festivalu dokumentárních filmů nabídne? Slavnostní zahájení v režii Víta Klusáka a Mariky Pecháčkové, nový film režiséra Emira Kusturici, ale i obrazy ze života sokolů.

Jihlavská Drbna

Halloweenská párty v AC Klubu se blíží. Vrcholem bude koncert norské metalové kapely Convincing CleArity

V pátek 26. 10. proběhne v královéhradeckém AC klubu děsivá party s kostýmy, filmy a živou hudbou. Na své si přijdou milovníci hororů. Začátek akce bude věnován krátkometrážním filmům. Začátek promítání v 19:00.

Hradecká Drbna