Webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace, jak tyto stránky používáte, sdílíme se svými partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Pro více informací o nastavení cookies najdete zde.

 

Jak stát staví sen – železniční koridory měly sloužit v r. 2010, možná budou hotovy v r. 2021

 
pondělí, 14. března 2016, 14:20

Nejvyšší kontrolní úřad zveřejnil další zajímavé čtení: Závěrečnou kontrolní zprávu, v níž se kontroloři věnovali problematické výstavbě železničního koridoru III. (státní hranice - Cheb – Plzeň – Praha – Česká Třebová – Přerov – Český Těšín – Mosty u Jablunkova – státní hranice) a koridoru IV. (státní hranice – Děčín – Praha – České Budějovice – Horní Dvořiště – státní hranice). Výsledky? Tristní. My Češi infrastrukturní stavby prostě neumíme.

Záměr vybudovat funkční, vysokorychlostní koridory samozřejmě není nikterak originální. Myšlenky na zefektivnění železniční sítě existují již několik desítek let, rozvíjeny byly zejména v  druhé polovině divokých 90. let minulého století. Vláda schválila záměr vybudovat koridory v letech 2001 (koridor IV.) a 2002 (koridor III.) – vlaky po nových, vysoce moderních tratích měly rychlostí až 160 kilometrů v hodině jezdit nejpozději v roce 2010, investiční náklady měly činit 97 miliard Kč. Současná situace?

Nejvyšší kontrolní úřad zjistil, že realizace modernizace III. a IV. koridoru stála na naprosto nereálných základech, zejména co se zajištění finančních zdrojů týče. Jak uvádí NKÚ, nedostatek finančních prostředků vedl ministerstvo dopravy k tomu, aby v roce 2005 prodloužila plánovaný termín modernizace na rok 2016. Jenže… Do roku 2016 jsme právě vstoupili a vůbec to nevypadá, že by bylo hotovo. To si uvědomila i politická reprezentace, a tak loňském roce informovala o dalším posunu termínu na rok 2019.

Ale ani to není realistické. K 30. 6. 2015 bylo totiž hotovo pouze 71 % plánované délky koridoru III. a u koridoru IV. dokonce pouze 59 % délky. A to se navíc některé úseky třetího a čtvrtého koridoru překrývají s již existujícími tratěmi. U III. koridoru  se v úseku Praha – Česká Třebová trasa překrývá s trasou I. koridoru a v úseku Česká Třebová – Přerov – Dětmarovice s trasou II. koridoru. IV. železniční koridor se v úseku státní hranice – Děčín – Praha překrývá s existujícím I. koridorem. Tudíž zdaleka nebylo nutné budovat 100 % úseků koridoru III. a IV., ale jen jejich dílčí části. I tak pozorujeme velké selhání státu jako investora.

S přihlédnutím k tomu, jak momentálně běží stavební práce a jejich plánování, Nejvyšší kontrolní úřad konstatuje následující: Když vše půjde hladce, k dokončení staveb dojde nejdříve v roce 2021. Tedy o jedenáct let později, než bylo na přelomu tisíciletí plánováno. Celková doba modernizace bude činit téměř 20 let, což je s ohledem na praxi i studie proveditelnosti hovořící o sedmi až osmi letech stavebních prací neúměrně dlouhá doba.

Někde jsem kdysi četl citát – nevím už kde, snad v Přítomnosti, bylo to určitě vlevo dole J -  znějící „Vyspělost státu se pozná podle toho, jak dobře umí stavět dopravní infrastrukturu.“. Každopádně autor v tomto případě není důležitý, jedná se totiž o obecně známý fakt. Fungující dopravní infrastruktura je totiž klíčovým aspektem ekonomiky i kvality života obyvatel dané země. Přiznejme si to: My Češi silnice, dálnice, železnice ani jiné infrastrukturní stavby prostě stavět neumíme. U termínu „dopravní infrastruktura“ by nás překvapilo, kdyby někdo něco postavil dobře a včas, jsme totiž zvyklí na přívlastky jako „chybějící“, „předražená“, „nekvalitní“, „nevyhovující“ nebo „zpožděná“. Proto mám návrh: Nechme to všechno naplánovat a postavit Němce nebo Rakušany. Dražší to snad být nemůže, a i kdyby… Budeme mít jistotu, že stavby budou kvalitní a včas, jak je v těchto zemích zvykem.

 


 

Kam dál?

Schůze poslanců k případu Čapí hnízdo by měla být 23. března

pondělí, 14. března 2016, 13:27

Mimořádnou schůzi Sněmovny k případu Čapího hnízda by měla místopředsedkyně dolní komory Jaroslava Jermanová (ANO) svolat z...

ČSSD: Kauza kolem Čapího hnízda je vážná, Babiš ji má vysvětlit

čtvrtek, 10. března 2016, 15:12

Kauza kolem Farmy Čapí hnízdo začíná být podle představitelů sociální demokracie velmi vážná. Babiš se do ní zamotává a měl by...

Kancelář prezidenta se má omluvit za výrok Zemana o Peroutkovi

středa, 2. března 2016, 12:23

Kancelář prezidenta republiky se musí omluvit Terezii Kaslové za výroky prezidenta Miloše Zemana o jejím dědečkovi, novináři...

Praha podala na vlastníka opencard určovací žalobu, ten ji žaluje za...

středa, 24. února 2016, 11:58

Vlastník opencard, firma eMoneyService (EMS), podala na Prahu žalobu pro porušování licenčních smluv a zneužití know-how. Hlavní...

 

Komentáře

 
 

O čem píšou další Drbny

Policie pátrá po ženě ze Soběslavi. Z domova odešla v sobotu a nemá u sebe mobil ani doklady

Policisté pátrají po Marcele Petrů. Ta podle rodiny měla odejít v sobotu odpoledne ze svého bydliště v Soběslavi. Ještě v neděli byla viděna na různých místech ve městě. Nemá u sebe osobní doklady ani svůj mobilní telefon.

Budějcká Drbna

Jihomoravský kraj přidá na GP motocyklů dalších 2,5 milionu korun

Zastupitelé Jihomoravského kraje dnes odhlasovali navýšení příspěvku na srpnovou Grand Prix silničních motocyklů v Brně o 2,5 milionu korun, stejně jako v úterý brněnští zastupitelé. Jedná se o reakci na to, že stát navýšil svoji podporu z původních 39 na 55 milionů korun. Jedná se však o jednorázový příspěvek. Příští rok končí spolku, v němž je Brno a kraj, smlouva s promotérskou společností Dorna a o případných dalších ročnících závodů zatím není rozhodnuto.

Brněnská Drbna

Usnul za volantem a s autem skončil v plotě

Zřejmě mikrospánek zapříčinil nehodu, ke které došlo na silnici první třídy číslo 35 na Semilsku. Naštěstí se celá událost obešla bez zranění. Řidič tak měl opravdu velké štěstí.

Liberecká Drbna

VIDEO: Labutě se potřebovaly dostat k rybníku. Řidiči kvůli nim zastavili

Kuriózní podívaná se naskytla chodcům a řidičům osobních aut v ulici Bohumíra Šmerala v Prostějově. Labutě se vracely z vycházky v Kolářových sadech k Městskému rybníku v Prostějově, kde mají své útočiště. Cestou musely překonat silnici. Řidiči osobních aut dali labutím čas, který potřebovaly a za povzbuzování přihlížejících dětí, se celá rodinka dostala přes cestu k rybníku v bezpečí.

Olomoucká Drbna

SDH Dolní Cerekev funguje už 130 let. Toto výročí v sobotu připomenou oslavy

V Dolní Cerekvi na Jihlavsku jsou v plném proudu přípravy na sobotní oslavy, které se týkají výročí místního sboru dobrovolných hasičů. V tomto roce totiž uplyne už 130 let od založení SDH Dolní Cerekev. Sobotní program oslav bude určen jak pro dospělé, tak i pro děti.

Jihlavská Drbna

Na Rozkoši se převrátila plachetnice. Muže z vody zachránili kanoisté

Tři jednotky hasičů vyrazily ve středu večer k nahlášenému převrácení plachetnice na vodní nádrži Rozkoš. Loď se skutečně převrátila, byl na ní jeden muž, kterého už před příjezdem hasičů zachránili kanoisté, kteří si převrácení všimli.

Hradecká Drbna