Webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace, jak tyto stránky používáte, sdílíme se svými partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Pro více informací o nastavení cookies najdete zde.

 

Billboardy a Praha – boj zájmových skupin, v níž hraje primátor druhé housle

 
úterý, 16. září 2014, 15:49

Paradoxně teprve v posledních dnech primátor hl. m. Prahy Tomáš Hudeček pociťuje, co je to bojovat se silnou zájmovou skupinou, respektive skupinami. V přetahované s provozovateli venkovní reklamy v Praze, kteří v souboji hrají prim, však tahá za kratší konec.

A to navzdory faktu, se zájmová skupina provozovatelů reklamy tříští vedví. Měli bychom být překvapeni? Určitě ne.

Situace se na první pohled zdá být poměrně jasná. Chrabrý primátor Hudeček ve „veřejném zájmu“ (co to vlastně je?) prosadil, že od 1. října 2014 nebudou v ulicích Prahy umisťovány žádné další reklamní poutače o ploše vyšší než šest čtverečních metrů. Podle primátorovy logiky se po zastavení výstavby nových billboardů v Praze budou všichni Pražané cítit šťastnější, spokojenější, a hlavní město zalije pohoda… Bohužel, pro běžného Pražana, který ráno i večer trčí v dopravní zácpě, bojí se o kola svého vozu na zdevastovaných silnicích plných kráterů a propadlých kanálů, v MHD nevnímá nic jiného než strach o svoji peněženku, v centru města s díky odmítá nabídky drogových dealerů v denní i noční hodinu nebo se snaží najít parkování v okolí svého zaměstnání či bydliště, představuje výstavba nových billboardů asi tak problém číslo 42, řazeno dle palčivosti.

I kdybychom však akceptovali naivní konstrukci magistrátu, že za vše špatné v Praze mohou billboardy a jejich majitelé, je třeba podívat se na problém ještě z jiného úhlu. Totiž ekonomického. Regulace výstavby nových reklamních ploch představuje významné posílení tržní síly stávajících reklamních ploch. Pro vlastníky velkého počtu billboardů se situace zdá být ideální – regulace omezující konkurenci v podstatě představuje „zabetonování“ cen, které tak mohou vzhledem ke stabilní či rostoucí poptávce po outdoorové reklamě časem šplhat do závratných výšek. To se zdá být dobrou ukázkou konceptu tzv. rent-seekingu silných hráčů trhu. Termín rent-seeking označuje stav, kdy tržní subjekty samy volají po regulaci, která je ochrání a garantuje jim stabilní výnosy bez velké námahy.

Jenže bez praní špinavého prádla mezi jednotlivými podnikateli funguje rent-seeking pouze v odvětvích, kde je malý počet hráčů nebo kde se velcí hráči dokážou dobře dohodnout. Venkovní reklama v Praze, zdá se, není takovým příkladem. Jednak je zde mnoho rychle rostoucích firem, pro které znamená vyhláška červenou stopku jejich podnikání a tím i vyšším ziskům, a pak také mnoho velkých firem, kteří nesouhlasí s důsledky rozhodnutí dávající obrovskou tržní sílu jedinému subjektu – francouzské firmě JCDecaux. Proto je kolem této regulace abnormální dusno, které vede až ke stahování a přelepování reklamních nosičů s primátorem Hudečkem před komunálními volbami.

Protestující zástupce trhu z outdoorovou reklamou sdružuje Svaz provozovatelů venkovní reklamy (SPVR). Dle jejich projektu OKRADENÁPRAHA.CZ má hlavní město s firmou JCDecaux uzavřenu dlouhodobou a velmi nevýhodnou smlouvu o provozu městského mobiliáře, která této firmě garantuje nadstandardní podmínky k podnikání. Pozice firmy JCDecaux navíc s účinností nové vyhlášky (tj. po omezení konkurenci v odvětví) ještě více posílí. SPVR poukazuje na velmi nízké protiplnění společnosti – oproti Chicagu (60 %) či celosvětovému průměru „svých“ měst (22,8 %) společnost JCDecaux do pražské městské kasy odvádí jen 4,5 % ročních reklamních tržeb.

Jistě, jde o informace přímých konkurentů, ovšem jak známo: „Když teče do bot, musí ven i to, co jinak mělo zůstat skryto.“ Na každý pád se ukazuje, že veřejný zájem, kterým byla vyhláška ospravedlňována, nemusí být až tak veřejný. Může být velmi individuální.

Napsal Aleš Rod
 


 

Kam dál?

Regulace zavírací doby podniků v centru Prahy

pátek, 12. září 2014, 11:53

Člověk nestačí kroutit hlavou, co všechno je v tomto státě možné, a už se valí další pohromy. Radnice městské části Praha 1...

Sobotka: Zapálíme vám dům, a pak vám ho pomůžeme hasit

úterý, 9. září 2014, 16:56

Některé kroky vlády premiéra Sobotky vzbuzují rozpaky. Natřeme vám dům bílou barvou, ale aby nebyl moc bílý, přetřeme jej černou....

Dovážejme do ČR drahé potraviny, nikoliv levné, chtějí Češi

úterý, 2. září 2014, 10:45

Přijde vám titulek článku divný? Nelogický? Nesmyslný? Ne tak docela. Vychází z průběžných výsledků ankety na serveru idnes.cz,...

Volby se blíží, veřejné prostředky v obcích jsou v permanenci

úterý, 26. srpna 2014, 14:30

V době, kdy čtete tyto řádky, magistrát, úřad městské části nebo obecní úřad ve vaší obci pracují pro vaše blaho. A pravděpodobně...

 

Komentáře

 
 

O čem píšou další Drbny

Město by mělo příští rok za provoz letiště zaplatit 72 milionů korun. Částka je podle koalice neúnosná

Budějce by měly příští rok platit na provoz letiště v Plané 72 milionů korun. Je to téměř o 50 milionů korun více než letos. Radniční koalici se zdá navýšení částky neúnosné, a proto o ní chce jednat s Jihočeským krajem. Primátor Jiří Svoboda nevyloučil, že by město mohlo akciovou společnost opustit.

Budějcká Drbna

FOTO/VIDEO: V Hodoníně u Kunštátu zpřístupnili památník romského holokaustu

Muzeum romské kultury dnes zpřístupnilo Památník holokaustu Romů a Sintů na Moravě v Hodoníně u Kunštátu na Blanensku, kde býval za války tzv. cikánský tábor. Otevření se uskutečnilo při příležitosti pietního shromáždění k uctění památky obětí holokaustu. Ředitelka muzea Jana Horváthová ČTK řekla, že začínají také tři výstavy. Nabídnou archeologické nálezy z bývalého tábora v Letech na Písecku, studentské práce na téma holokaustu nebo výstavu o genocidě.

Brněnská Drbna

Jablonecká ODS by ráda za primátora Jiřího Čeřovského a chce vyjednávat o nové koalici

V Jablonci se nyní řeší, co bude dál. Zatímco primátor Milan Kroupa sdělil, že o vytvoření nové koalice nestojí, strana ODS, která volby vyhrála, chce o nové koalici vyjednávat.

Liberecká Drbna

Hledáme páníčka #148: Podívejte se na nejnovější přírůstky v okolních útulcích

Během jeho života se Robinovi pravděpodobně nikdo moc nevěnoval, ze základních povelů umí sedni. A to ho musíte velmi dlouho přemlouvat. Je velmi hyperaktivní a chvilku nezůstane na místě.

Olomoucká Drbna

Sedmnáctiletý chlapec se asi nemohl dočkat řidičáku, usedl proto za volant. Chytili ho policisté

Policisté prováděli v neděli 18. srpna v Dobroníně kontroly řidičů. Zastavili také osobní auto značky Peugeot. Překvapením bylo, když zjistili, že jeho řidiči je teprve sedmnáct let.

Jihlavská Drbna

Královehradecký kraj chystá opravy silnic za 1,6 miliardy

Královéhradecký kraj začal chystat 20 projektů oprav a staveb silnic za odhadovaných 1,6 miliardy korun, na něž by chtěl získat evropské dotace z Integrovaného regionálního operačního programu (IROP). Stavby by měly začít v roce 2021 a v dalších letech. Jen díky penězům z evropských fondů se kraji podaří splnit záměr investovat do krajských silnic druhých a třetích tříd zhruba miliardu korun ročně. Novinářům to dnes řekl náměstek hejtmana pro dopravu Martin Červíček.

Hradecká Drbna