Webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace, jak tyto stránky používáte, sdílíme se svými partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Pro více informací o nastavení cookies najdete zde.

 

Billboardy a Praha – boj zájmových skupin, v níž hraje primátor druhé housle

 
úterý, 16. září 2014, 15:49

Paradoxně teprve v posledních dnech primátor hl. m. Prahy Tomáš Hudeček pociťuje, co je to bojovat se silnou zájmovou skupinou, respektive skupinami. V přetahované s provozovateli venkovní reklamy v Praze, kteří v souboji hrají prim, však tahá za kratší konec.

A to navzdory faktu, se zájmová skupina provozovatelů reklamy tříští vedví. Měli bychom být překvapeni? Určitě ne.

Situace se na první pohled zdá být poměrně jasná. Chrabrý primátor Hudeček ve „veřejném zájmu“ (co to vlastně je?) prosadil, že od 1. října 2014 nebudou v ulicích Prahy umisťovány žádné další reklamní poutače o ploše vyšší než šest čtverečních metrů. Podle primátorovy logiky se po zastavení výstavby nových billboardů v Praze budou všichni Pražané cítit šťastnější, spokojenější, a hlavní město zalije pohoda… Bohužel, pro běžného Pražana, který ráno i večer trčí v dopravní zácpě, bojí se o kola svého vozu na zdevastovaných silnicích plných kráterů a propadlých kanálů, v MHD nevnímá nic jiného než strach o svoji peněženku, v centru města s díky odmítá nabídky drogových dealerů v denní i noční hodinu nebo se snaží najít parkování v okolí svého zaměstnání či bydliště, představuje výstavba nových billboardů asi tak problém číslo 42, řazeno dle palčivosti.

I kdybychom však akceptovali naivní konstrukci magistrátu, že za vše špatné v Praze mohou billboardy a jejich majitelé, je třeba podívat se na problém ještě z jiného úhlu. Totiž ekonomického. Regulace výstavby nových reklamních ploch představuje významné posílení tržní síly stávajících reklamních ploch. Pro vlastníky velkého počtu billboardů se situace zdá být ideální – regulace omezující konkurenci v podstatě představuje „zabetonování“ cen, které tak mohou vzhledem ke stabilní či rostoucí poptávce po outdoorové reklamě časem šplhat do závratných výšek. To se zdá být dobrou ukázkou konceptu tzv. rent-seekingu silných hráčů trhu. Termín rent-seeking označuje stav, kdy tržní subjekty samy volají po regulaci, která je ochrání a garantuje jim stabilní výnosy bez velké námahy.

Jenže bez praní špinavého prádla mezi jednotlivými podnikateli funguje rent-seeking pouze v odvětvích, kde je malý počet hráčů nebo kde se velcí hráči dokážou dobře dohodnout. Venkovní reklama v Praze, zdá se, není takovým příkladem. Jednak je zde mnoho rychle rostoucích firem, pro které znamená vyhláška červenou stopku jejich podnikání a tím i vyšším ziskům, a pak také mnoho velkých firem, kteří nesouhlasí s důsledky rozhodnutí dávající obrovskou tržní sílu jedinému subjektu – francouzské firmě JCDecaux. Proto je kolem této regulace abnormální dusno, které vede až ke stahování a přelepování reklamních nosičů s primátorem Hudečkem před komunálními volbami.

Protestující zástupce trhu z outdoorovou reklamou sdružuje Svaz provozovatelů venkovní reklamy (SPVR). Dle jejich projektu OKRADENÁPRAHA.CZ má hlavní město s firmou JCDecaux uzavřenu dlouhodobou a velmi nevýhodnou smlouvu o provozu městského mobiliáře, která této firmě garantuje nadstandardní podmínky k podnikání. Pozice firmy JCDecaux navíc s účinností nové vyhlášky (tj. po omezení konkurenci v odvětví) ještě více posílí. SPVR poukazuje na velmi nízké protiplnění společnosti – oproti Chicagu (60 %) či celosvětovému průměru „svých“ měst (22,8 %) společnost JCDecaux do pražské městské kasy odvádí jen 4,5 % ročních reklamních tržeb.

Jistě, jde o informace přímých konkurentů, ovšem jak známo: „Když teče do bot, musí ven i to, co jinak mělo zůstat skryto.“ Na každý pád se ukazuje, že veřejný zájem, kterým byla vyhláška ospravedlňována, nemusí být až tak veřejný. Může být velmi individuální.

Napsal Aleš Rod
 


 

Kam dál?

Regulace zavírací doby podniků v centru Prahy

pátek, 12. září 2014, 11:53

Člověk nestačí kroutit hlavou, co všechno je v tomto státě možné, a už se valí další pohromy. Radnice městské části Praha 1...

Sobotka: Zapálíme vám dům, a pak vám ho pomůžeme hasit

úterý, 9. září 2014, 16:56

Některé kroky vlády premiéra Sobotky vzbuzují rozpaky. Natřeme vám dům bílou barvou, ale aby nebyl moc bílý, přetřeme jej černou....

Dovážejme do ČR drahé potraviny, nikoliv levné, chtějí Češi

úterý, 2. září 2014, 10:45

Přijde vám titulek článku divný? Nelogický? Nesmyslný? Ne tak docela. Vychází z průběžných výsledků ankety na serveru idnes.cz,...

Volby se blíží, veřejné prostředky v obcích jsou v permanenci

úterý, 26. srpna 2014, 14:30

V době, kdy čtete tyto řádky, magistrát, úřad městské části nebo obecní úřad ve vaší obci pracují pro vaše blaho. A pravděpodobně...

 

Komentáře

 
 

O čem píšou další Drbny

Motor nakonec udržel náskok a bude bojovat o druhé místo

Tuhý boj čekal České Budějovice na ledě ostravské Poruby, jelikož Jihočeši museli získat plný počet bodů, aby ještě mohli hrát o druhé místo v úterním zápas. Úkol to však byl nelehký, protože vzájemné zápasy v této sezóně měla lepší Poruba. Každopádně Motor začal utkání velmi dobře a na začátku druhé periody vedl o tři branky. Ostrava sice ještě zdramatizovala utkání, když se dostala na dostřel jedné branky. To však bylo od ní vše a Jihočeši si připsali všechny body za výhru.

Budějcká Drbna

POČASÍ NA NEDĚLI: Přes den se může hezky vyjasnit

Na konec týdne nás čeká oblačno až zataženo, zpočátku místy i polojasno. Večer a v noci ubývání oblačnosti.

Brněnská Drbna

Boj o playoff. Florbalisté potřebují z posledního zápasu bod, jinak musí čekat na zaváhání Bohemians

Až poslední kolo základní části florbalové superligy rozhodne o tom, zda si liberečtí florbalisté zahrají playoff. Pro klub by šlo o historický úspěch, k jistotě ale potřebuje získat bod z nedělního utkání s Mladou Boleslaví. Jinak musí čekat na zaváhání pražských Bohemians.

Liberecká Drbna

Podle deníku The Guardian patří olomoucký hostel Long Story Short k nejlepším na světě

Ve čtvrtek zveřejnil britský deník The Guardian žebříček deseti nejlepších nových hostelů ve světě, přičemž hlavním kritériem byl design prostředí.

Olomoucká Drbna

Ekonomickou situaci Česku hodnotí kladně nejvíce lidí za 20 let

Současnou ekonomickou situaci ČR hodnotí kladně 52 procent Čechů. Je to nejvyšší podíl od roku 1999, kdy Centrum pro výzkum veřejného mínění (CVVM) začalo tuto statistiku zjišťovat. Zhoršilo se ale očekávání ekonomického vývoje v tomto roce. Svou životní úroveň pak považuje za dobrou 53 procent lidí, což je zhruba stejně jako loni na podzim. Vyplývá to z lednového průzkumu CVVM.

Jihlavská Drbna

Jogurtové nápoje? Cukr vede nad ovocem

Praktická jogurtová svačina, na kterou nepotřebujete lžičku. To je asi hlavní výhoda kysaných nápojů oproti klasickým jogurtům. Pokud by byly k dostání neslazené, patřily by jogurtové nápoje k vítaným složkám jídelníčku. Ovocné jogurtové nápoje z nabídky běžných obchodů však obsahují velké množství cukru i přídatné látky. S ovocem většina z nich příliš nepočítá – tvoří jen jednotky procent obsahu.

Hradecká Drbna