Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb vyjadřujete souhlas s naším používáním souborů cookie.

Souhlasím
 

Billboardy a Praha – boj zájmových skupin, v níž hraje primátor druhé housle

 
úterý, 16. září 2014, 15:49

Paradoxně teprve v posledních dnech primátor hl. m. Prahy Tomáš Hudeček pociťuje, co je to bojovat se silnou zájmovou skupinou, respektive skupinami. V přetahované s provozovateli venkovní reklamy v Praze, kteří v souboji hrají prim, však tahá za kratší konec.

A to navzdory faktu, se zájmová skupina provozovatelů reklamy tříští vedví. Měli bychom být překvapeni? Určitě ne.

Situace se na první pohled zdá být poměrně jasná. Chrabrý primátor Hudeček ve „veřejném zájmu“ (co to vlastně je?) prosadil, že od 1. října 2014 nebudou v ulicích Prahy umisťovány žádné další reklamní poutače o ploše vyšší než šest čtverečních metrů. Podle primátorovy logiky se po zastavení výstavby nových billboardů v Praze budou všichni Pražané cítit šťastnější, spokojenější, a hlavní město zalije pohoda… Bohužel, pro běžného Pražana, který ráno i večer trčí v dopravní zácpě, bojí se o kola svého vozu na zdevastovaných silnicích plných kráterů a propadlých kanálů, v MHD nevnímá nic jiného než strach o svoji peněženku, v centru města s díky odmítá nabídky drogových dealerů v denní i noční hodinu nebo se snaží najít parkování v okolí svého zaměstnání či bydliště, představuje výstavba nových billboardů asi tak problém číslo 42, řazeno dle palčivosti.

I kdybychom však akceptovali naivní konstrukci magistrátu, že za vše špatné v Praze mohou billboardy a jejich majitelé, je třeba podívat se na problém ještě z jiného úhlu. Totiž ekonomického. Regulace výstavby nových reklamních ploch představuje významné posílení tržní síly stávajících reklamních ploch. Pro vlastníky velkého počtu billboardů se situace zdá být ideální – regulace omezující konkurenci v podstatě představuje „zabetonování“ cen, které tak mohou vzhledem ke stabilní či rostoucí poptávce po outdoorové reklamě časem šplhat do závratných výšek. To se zdá být dobrou ukázkou konceptu tzv. rent-seekingu silných hráčů trhu. Termín rent-seeking označuje stav, kdy tržní subjekty samy volají po regulaci, která je ochrání a garantuje jim stabilní výnosy bez velké námahy.

Jenže bez praní špinavého prádla mezi jednotlivými podnikateli funguje rent-seeking pouze v odvětvích, kde je malý počet hráčů nebo kde se velcí hráči dokážou dobře dohodnout. Venkovní reklama v Praze, zdá se, není takovým příkladem. Jednak je zde mnoho rychle rostoucích firem, pro které znamená vyhláška červenou stopku jejich podnikání a tím i vyšším ziskům, a pak také mnoho velkých firem, kteří nesouhlasí s důsledky rozhodnutí dávající obrovskou tržní sílu jedinému subjektu – francouzské firmě JCDecaux. Proto je kolem této regulace abnormální dusno, které vede až ke stahování a přelepování reklamních nosičů s primátorem Hudečkem před komunálními volbami.

Protestující zástupce trhu z outdoorovou reklamou sdružuje Svaz provozovatelů venkovní reklamy (SPVR). Dle jejich projektu OKRADENÁPRAHA.CZ má hlavní město s firmou JCDecaux uzavřenu dlouhodobou a velmi nevýhodnou smlouvu o provozu městského mobiliáře, která této firmě garantuje nadstandardní podmínky k podnikání. Pozice firmy JCDecaux navíc s účinností nové vyhlášky (tj. po omezení konkurenci v odvětví) ještě více posílí. SPVR poukazuje na velmi nízké protiplnění společnosti – oproti Chicagu (60 %) či celosvětovému průměru „svých“ měst (22,8 %) společnost JCDecaux do pražské městské kasy odvádí jen 4,5 % ročních reklamních tržeb.

Jistě, jde o informace přímých konkurentů, ovšem jak známo: „Když teče do bot, musí ven i to, co jinak mělo zůstat skryto.“ Na každý pád se ukazuje, že veřejný zájem, kterým byla vyhláška ospravedlňována, nemusí být až tak veřejný. Může být velmi individuální.

Napsal Aleš Rod

Kam dál?

Regulace zavírací doby podniků v centru Prahy

pátek, 12. září 2014, 11:53

Člověk nestačí kroutit hlavou, co všechno je v tomto státě možné, a už se valí další pohromy. Radnice městské části Praha 1...

Sobotka: Zapálíme vám dům, a pak vám ho pomůžeme hasit

úterý, 9. září 2014, 16:56

Některé kroky vlády premiéra Sobotky vzbuzují rozpaky. Natřeme vám dům bílou barvou, ale aby nebyl moc bílý, přetřeme jej černou....

Dovážejme do ČR drahé potraviny, nikoliv levné, chtějí Češi

úterý, 2. září 2014, 10:45

Přijde vám titulek článku divný? Nelogický? Nesmyslný? Ne tak docela. Vychází z průběžných výsledků ankety na serveru idnes.cz,...

Volby se blíží, veřejné prostředky v obcích jsou v permanenci

úterý, 26. srpna 2014, 14:30

V době, kdy čtete tyto řádky, magistrát, úřad městské části nebo obecní úřad ve vaší obci pracují pro vaše blaho. A pravděpodobně...

 

Komentáře

 

Napište nám

Nejčtenější

  • Zeman se postavil za inzeráty spojující...

  • KOMENTÁŘ: Debatní strategie Jiřího Drahoše

  • Stíhání Babiše a Faltýnka v kauze Čapí...

  • České a rakouské toaletní papíry? Dvojí...

 
 

O čem píšou další Drbny

Prezidentští kandidáti mají za sebou první duel. Provázelo...

Jiří Drahoš a Miloš Zeman mají za sebou první debatní duel. Od samého začátku se do programu kromě...

Budějcká Drbna

POČASÍ NA STŘEDU: Pozor na ranní mlhu a náledí

Ráno padne místy mlha. Během dopoledne lehce zaprší, lokálně se budou tvořit mrznoucí ledovky a...

Brněnská Drbna

Výpadovku z Liberce na Hrádek nad Nisou uzavřela v úterý...

Výpadovku z Liberce na Hrádek nad Nisou zablokovala v úterý po osmé hodině večerní hromadná nehoda...

Liberecká Drbna

POČASÍ NA STŘEDU: Na silnicích ledovka, obloha zatažená

Během úterního rána platí varování meteorologů před ledovkou. Ta by se měla vyskytovat na cestách v...

Olomoucká Drbna

POČASÍ NA STŘEDU: Na Vysočině počítejme s ledovkou. Teploty...

Dnes přes naše území přejde od západu teplá fronta a za ní k nám začne proudit teplý vzduch od...

Jihlavská Drbna