Webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace, jak tyto stránky používáte, sdílíme se svými partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Pro více informací o nastavení cookies najdete zde.

 

Billboardy a Praha – boj zájmových skupin, v níž hraje primátor druhé housle

 
úterý, 16. září 2014, 15:49

Paradoxně teprve v posledních dnech primátor hl. m. Prahy Tomáš Hudeček pociťuje, co je to bojovat se silnou zájmovou skupinou, respektive skupinami. V přetahované s provozovateli venkovní reklamy v Praze, kteří v souboji hrají prim, však tahá za kratší konec.

A to navzdory faktu, se zájmová skupina provozovatelů reklamy tříští vedví. Měli bychom být překvapeni? Určitě ne.

Situace se na první pohled zdá být poměrně jasná. Chrabrý primátor Hudeček ve „veřejném zájmu“ (co to vlastně je?) prosadil, že od 1. října 2014 nebudou v ulicích Prahy umisťovány žádné další reklamní poutače o ploše vyšší než šest čtverečních metrů. Podle primátorovy logiky se po zastavení výstavby nových billboardů v Praze budou všichni Pražané cítit šťastnější, spokojenější, a hlavní město zalije pohoda… Bohužel, pro běžného Pražana, který ráno i večer trčí v dopravní zácpě, bojí se o kola svého vozu na zdevastovaných silnicích plných kráterů a propadlých kanálů, v MHD nevnímá nic jiného než strach o svoji peněženku, v centru města s díky odmítá nabídky drogových dealerů v denní i noční hodinu nebo se snaží najít parkování v okolí svého zaměstnání či bydliště, představuje výstavba nových billboardů asi tak problém číslo 42, řazeno dle palčivosti.

I kdybychom však akceptovali naivní konstrukci magistrátu, že za vše špatné v Praze mohou billboardy a jejich majitelé, je třeba podívat se na problém ještě z jiného úhlu. Totiž ekonomického. Regulace výstavby nových reklamních ploch představuje významné posílení tržní síly stávajících reklamních ploch. Pro vlastníky velkého počtu billboardů se situace zdá být ideální – regulace omezující konkurenci v podstatě představuje „zabetonování“ cen, které tak mohou vzhledem ke stabilní či rostoucí poptávce po outdoorové reklamě časem šplhat do závratných výšek. To se zdá být dobrou ukázkou konceptu tzv. rent-seekingu silných hráčů trhu. Termín rent-seeking označuje stav, kdy tržní subjekty samy volají po regulaci, která je ochrání a garantuje jim stabilní výnosy bez velké námahy.

Jenže bez praní špinavého prádla mezi jednotlivými podnikateli funguje rent-seeking pouze v odvětvích, kde je malý počet hráčů nebo kde se velcí hráči dokážou dobře dohodnout. Venkovní reklama v Praze, zdá se, není takovým příkladem. Jednak je zde mnoho rychle rostoucích firem, pro které znamená vyhláška červenou stopku jejich podnikání a tím i vyšším ziskům, a pak také mnoho velkých firem, kteří nesouhlasí s důsledky rozhodnutí dávající obrovskou tržní sílu jedinému subjektu – francouzské firmě JCDecaux. Proto je kolem této regulace abnormální dusno, které vede až ke stahování a přelepování reklamních nosičů s primátorem Hudečkem před komunálními volbami.

Protestující zástupce trhu z outdoorovou reklamou sdružuje Svaz provozovatelů venkovní reklamy (SPVR). Dle jejich projektu OKRADENÁPRAHA.CZ má hlavní město s firmou JCDecaux uzavřenu dlouhodobou a velmi nevýhodnou smlouvu o provozu městského mobiliáře, která této firmě garantuje nadstandardní podmínky k podnikání. Pozice firmy JCDecaux navíc s účinností nové vyhlášky (tj. po omezení konkurenci v odvětví) ještě více posílí. SPVR poukazuje na velmi nízké protiplnění společnosti – oproti Chicagu (60 %) či celosvětovému průměru „svých“ měst (22,8 %) společnost JCDecaux do pražské městské kasy odvádí jen 4,5 % ročních reklamních tržeb.

Jistě, jde o informace přímých konkurentů, ovšem jak známo: „Když teče do bot, musí ven i to, co jinak mělo zůstat skryto.“ Na každý pád se ukazuje, že veřejný zájem, kterým byla vyhláška ospravedlňována, nemusí být až tak veřejný. Může být velmi individuální.

Napsal Aleš Rod
 


 

Kam dál?

Regulace zavírací doby podniků v centru Prahy

pátek, 12. září 2014, 11:53

Člověk nestačí kroutit hlavou, co všechno je v tomto státě možné, a už se valí další pohromy. Radnice městské části Praha 1...

Sobotka: Zapálíme vám dům, a pak vám ho pomůžeme hasit

úterý, 9. září 2014, 16:56

Některé kroky vlády premiéra Sobotky vzbuzují rozpaky. Natřeme vám dům bílou barvou, ale aby nebyl moc bílý, přetřeme jej černou....

Dovážejme do ČR drahé potraviny, nikoliv levné, chtějí Češi

úterý, 2. září 2014, 10:45

Přijde vám titulek článku divný? Nelogický? Nesmyslný? Ne tak docela. Vychází z průběžných výsledků ankety na serveru idnes.cz,...

Volby se blíží, veřejné prostředky v obcích jsou v permanenci

úterý, 26. srpna 2014, 14:30

V době, kdy čtete tyto řádky, magistrát, úřad městské části nebo obecní úřad ve vaší obci pracují pro vaše blaho. A pravděpodobně...

 

Komentáře

 
 

O čem píšou další Drbny

DRBNA HISTORIČKA: Domy v Krajinské ulici

Jan Schinko se v dalším dílu Drbny historičky podíval na Krajinskou ulici. Konkrétně na domy, které v ní stojí. Našli jsme tam asi 11 pekařství, obchodní dům Teta, spořitelna, staré masné krámky nebo obchodníka Karla Micka.

Budějcká Drbna

Ministerstvo jde na ruku uhelným elektrárnám. Chce jim povolit vypouštět do vzduchu skoro o polovinu více rtuti

Místo snahy o ochranu ovzduší, změna vyhlášky. Ministerstvo životního prostředí chce uhelným elektrárnám schválit 40% toleranci v měření toxické rtuti.

Brněnská Drbna

FOTO, VIDEO: Policisté nezapomínají ani na cyklisty. Rozdávají jim lékárničky i pokuty

Cyklisté jsou právoplatní členové silničního provozu. A u nás jich není zrovna málo. Policisté se tak na ně zaměřili v rámci osvětové preventivní akce zaměřené právě na milovníky cyklistiky Na kole bezpečně.

Liberecká Drbna

Francouzský buldoček Bolek se ztratil svému pánovi. Policistům se podařilo ho najít

Policisté prováděli na Velikonoční pondělí dopoledne dohled nad silničním provozem v obci Vrbátky.

Olomoucká Drbna

FOTO, VIDEO: Šestice starostů z Jihlavska požaduje vyřazení z lokalit pro úložiště. Hlavním důvodem je pitná voda

Dnešní odpoledne patřilo v kulturním domě v Dolní Cerekvi na Jihlavsku jednání o hlubinném úložišti radioaktivního odpadu. Šest obcí, které jsou úzce spojeny s lokalitou zvanou Čertův Hrádek, což je jedna z uvažovaných lokalit pro úložiště, hromadně podepsalo dohodu o společném postupu. Jejich další kroky mají vést k vyřazení z uvažovaných lokalit.

Jihlavská Drbna

Rock for People servíruje výběr domácí klubové scény, chystá speciální i akustické sety

Zahraniční headlineři festivalu Rock for People už nějaký ten pátek nejsou tajemstvím, nově organizátoři zveřejnili i české a slovenské kapely, které mezi 4. a 6. červencem dorazí do Hradce Králové. Návštěvníci se opět můžou těšit na výběr z domácí klubové scény, kterou festival Rock for People už léta systematicky podporuje.

Hradecká Drbna