Webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace, jak tyto stránky používáte, sdílíme se svými partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Pro více informací o nastavení cookies najdete zde.

 

Billboardy a Praha – boj zájmových skupin, v níž hraje primátor druhé housle

 
úterý, 16. září 2014, 15:49

Paradoxně teprve v posledních dnech primátor hl. m. Prahy Tomáš Hudeček pociťuje, co je to bojovat se silnou zájmovou skupinou, respektive skupinami. V přetahované s provozovateli venkovní reklamy v Praze, kteří v souboji hrají prim, však tahá za kratší konec.

A to navzdory faktu, se zájmová skupina provozovatelů reklamy tříští vedví. Měli bychom být překvapeni? Určitě ne.

Situace se na první pohled zdá být poměrně jasná. Chrabrý primátor Hudeček ve „veřejném zájmu“ (co to vlastně je?) prosadil, že od 1. října 2014 nebudou v ulicích Prahy umisťovány žádné další reklamní poutače o ploše vyšší než šest čtverečních metrů. Podle primátorovy logiky se po zastavení výstavby nových billboardů v Praze budou všichni Pražané cítit šťastnější, spokojenější, a hlavní město zalije pohoda… Bohužel, pro běžného Pražana, který ráno i večer trčí v dopravní zácpě, bojí se o kola svého vozu na zdevastovaných silnicích plných kráterů a propadlých kanálů, v MHD nevnímá nic jiného než strach o svoji peněženku, v centru města s díky odmítá nabídky drogových dealerů v denní i noční hodinu nebo se snaží najít parkování v okolí svého zaměstnání či bydliště, představuje výstavba nových billboardů asi tak problém číslo 42, řazeno dle palčivosti.

I kdybychom však akceptovali naivní konstrukci magistrátu, že za vše špatné v Praze mohou billboardy a jejich majitelé, je třeba podívat se na problém ještě z jiného úhlu. Totiž ekonomického. Regulace výstavby nových reklamních ploch představuje významné posílení tržní síly stávajících reklamních ploch. Pro vlastníky velkého počtu billboardů se situace zdá být ideální – regulace omezující konkurenci v podstatě představuje „zabetonování“ cen, které tak mohou vzhledem ke stabilní či rostoucí poptávce po outdoorové reklamě časem šplhat do závratných výšek. To se zdá být dobrou ukázkou konceptu tzv. rent-seekingu silných hráčů trhu. Termín rent-seeking označuje stav, kdy tržní subjekty samy volají po regulaci, která je ochrání a garantuje jim stabilní výnosy bez velké námahy.

Jenže bez praní špinavého prádla mezi jednotlivými podnikateli funguje rent-seeking pouze v odvětvích, kde je malý počet hráčů nebo kde se velcí hráči dokážou dobře dohodnout. Venkovní reklama v Praze, zdá se, není takovým příkladem. Jednak je zde mnoho rychle rostoucích firem, pro které znamená vyhláška červenou stopku jejich podnikání a tím i vyšším ziskům, a pak také mnoho velkých firem, kteří nesouhlasí s důsledky rozhodnutí dávající obrovskou tržní sílu jedinému subjektu – francouzské firmě JCDecaux. Proto je kolem této regulace abnormální dusno, které vede až ke stahování a přelepování reklamních nosičů s primátorem Hudečkem před komunálními volbami.

Protestující zástupce trhu z outdoorovou reklamou sdružuje Svaz provozovatelů venkovní reklamy (SPVR). Dle jejich projektu OKRADENÁPRAHA.CZ má hlavní město s firmou JCDecaux uzavřenu dlouhodobou a velmi nevýhodnou smlouvu o provozu městského mobiliáře, která této firmě garantuje nadstandardní podmínky k podnikání. Pozice firmy JCDecaux navíc s účinností nové vyhlášky (tj. po omezení konkurenci v odvětví) ještě více posílí. SPVR poukazuje na velmi nízké protiplnění společnosti – oproti Chicagu (60 %) či celosvětovému průměru „svých“ měst (22,8 %) společnost JCDecaux do pražské městské kasy odvádí jen 4,5 % ročních reklamních tržeb.

Jistě, jde o informace přímých konkurentů, ovšem jak známo: „Když teče do bot, musí ven i to, co jinak mělo zůstat skryto.“ Na každý pád se ukazuje, že veřejný zájem, kterým byla vyhláška ospravedlňována, nemusí být až tak veřejný. Může být velmi individuální.

Napsal Aleš Rod
 


 

Kam dál?

Regulace zavírací doby podniků v centru Prahy

pátek, 12. září 2014, 11:53

Člověk nestačí kroutit hlavou, co všechno je v tomto státě možné, a už se valí další pohromy. Radnice městské části Praha 1...

Sobotka: Zapálíme vám dům, a pak vám ho pomůžeme hasit

úterý, 9. září 2014, 16:56

Některé kroky vlády premiéra Sobotky vzbuzují rozpaky. Natřeme vám dům bílou barvou, ale aby nebyl moc bílý, přetřeme jej černou....

Dovážejme do ČR drahé potraviny, nikoliv levné, chtějí Češi

úterý, 2. září 2014, 10:45

Přijde vám titulek článku divný? Nelogický? Nesmyslný? Ne tak docela. Vychází z průběžných výsledků ankety na serveru idnes.cz,...

Volby se blíží, veřejné prostředky v obcích jsou v permanenci

úterý, 26. srpna 2014, 14:30

V době, kdy čtete tyto řádky, magistrát, úřad městské části nebo obecní úřad ve vaší obci pracují pro vaše blaho. A pravděpodobně...

 

Komentáře

 
 

O čem píšou další Drbny

Chceš levnější kafe a zdravější planetu? Přijď s vlastním hrnečkem

Taky si myslíte, že bylo dost zbytečného odpadu? Přijďte si na trhy na náš stánek pro kafe nebo cokoliv jiného z naší nabídky s vlastním kelímkem a my vám dáme slevu! 

Budějcká Drbna

FOTO: Masarykova univerzita staví v areálu kampusu biobanku za 200 milionů

Nové laboratoře a biobanku pro uchovávání environmentálních i lidských vzorků začalo budovat Centrum pro výzkum toxických látek v prostředí (RECETOX) Přírodovědecké fakulty Masarykovy univerzity (MUNI). Zařízení, které vyroste v bohunickém kampusu, umožní komplexně studovat vliv životního prostředí na člověka a odhalit jeho roli v rozvoji stále častěji se vyskytujících chronických onemocnění. Vybudování biobanky včetně jejího vybavení bude stát asi 200 milionů korun z evropského Operačního programu Vývoj, výzkum a vzdělávání.

Brněnská Drbna

Sen o české Lužici. Do Liberce přijede diskutovat Ondřej Šrámek a Lukáš Novosad

Lužice, území rozkládající se v části Česka, Německa a Polska. Dnes je u nás vlastně zapomenuto, historicky je ale významné a popovídat si o něm bude možné už dnes v 18 hodin v Knihkupectví Fryč.

Liberecká Drbna

Chlapci si na zahradě hráli s pyrotechnikou. Došlo k požáru třiceti balíků sena a slámy

K požáru třiceti balíků sena a slámy na zahradě rodinného domu v obci na Přerovsku došlo v neděli 9. prosince před třetí hodinou odpoledne. Dva chlapci ve věku devíti a třinácti let si hráli s pyrotechnikou.

Olomoucká Drbna

Fanoušek hokejové Dukly neunesl prohru. Muži z Budějovicka strhnul z krku klubovou šálu a utekl

Jihlavští policisté velmi rychle dopadli zloděje, který v sobotu 8. prosince na jihlavském zimním stadionu po zápase jihlavské Dukly okradl fanouška z Českých Budějovic. Vzal mu pletenou klubovou šálu.

Jihlavská Drbna

Konec roku se blíží. Nový rok přivítáme ohňostrojem na Velkém náměstí

Konec roku 2018 se blíží. Oslavy příchodu nového ročníku začnou na Nový rok v úterý 1. ledna 2019 v 16 hodin projekcí reportáží z velkých událostí, které se uskutečnily v Hradci Králové letošním roce. Promítání se bude konat na Velkém náměstí, kde bude podáván i teplý punč a čaj na zahřátí.

Hradecká Drbna