Webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace, jak tyto stránky používáte, sdílíme se svými partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Pro více informací o nastavení cookies najdete zde.

 

Vlakové spojení Č.B. – Praha: Zapomeňte na čisté vlaky soukromníků, bez soutěže přiklepnuto Českým Drahám

 
středa, 22. června 2016, 13:18

Ministerstvo dopravy opět zabodovalo! Mnozí z nás, kteří cestující mezi Českými Budějovicemi a Prahou a kteří odmítají trávit desítky minut v zácpách na zfušované, nedokončené silniční síti, upínají své naděje k vlakové dopravě. Chvíli to vypadalo, že by se vlivem nové konkurence mohla i ve stojatých vodách na trati „Budějce – Veselí – Soběslav – Tábor – Benešov – Praha Vršovice – Praha hl. nádraží“ rozšířit nabídka o nové, čisté a pohodlné vozy soukromých dopravců s funkční wifi, nápojovým servisem a tiskovinami v ceně jízdného. Ale ministerstvo dopravy nepochopitelně řeklo: Ne, tohle my nechceme!

V rámci stávajícího kontraktu se státním molochem jménem České dráhy se resort dopravy řízený Danem Ťokem (za ANO 2011) rozhodl rozšířit odběr služeb o další čtyři spoje bez veřejné soutěže a za to Českým drahám vyplácet roční dotaci ve výši 85 milionů Kč. Je to nepochopitelné rozhodnutí, a to hned z několika důvodů:

Zaprvé, nešlo o žádnou znouzecnost, kterou se často argumentuje při zachování dopravní obslužnosti mezi „Přední Lhotou“ a „Zadní Lhotou“. Trať Praha – České Budějovice – Český Krumlov patří mezi trasy s největším obchodním potenciálem v zemi. I kvůli neustálým zácpám, které svou neschopností cokoliv rychle a funkčně postavit stát vytváří na trasách Praha-Tábor-Č. Budějovice, respektive Praha-Písek-Č. Budějovice.

Zadruhé, konkurence. Jestliže potenciál profitability nedokáží rozpoznat úředníci v Českých drahách, skuteční podnikatelé rozhodně ano. Zájemci o poskytování služeb v daném úseku byli minimálně tři – holdingová společnost Arriva, Jančurův RegioJet (Student Agency) a Leo Express Leoše Novotného. Všechny mají zkušenosti se soutěží proti Českým drahám, jejichž manažery až právě konkurence donutila položit si otázky „Co to je klient? A co po nás vlastně chce?“.

Zatřetí, výkon funkce s péčí řádného hospodáře. Jakkoliv soukromí poskytovatelé dopředu veřejně avizovali, že potenciální profitabilita trasy bude determinovat jejich nabídku, tj. ochotu jezdit plně na podnikatelské riziko bez jakéhokoliv požadavku na státní dotaci, ministerstvo dopravy si před těmito argumenty nepochopitelně zacpalo uši a minimálně do roku 2019 napumpuje z našich daní do Českých drah další stovky milionů Kč. Co že to slibovalo ANO 2011 před volbami? A jak je to s tou péčí řádného hospodáře?

Začtvrté, princip. Ještě by se dalo pochopit, kdyby ministerstvo argumentovalo klasicky: „To my nic, ti před námi podepsali špatnou smlouvu, my tohle udělat musíme.“ Bylo by to sice hloupé, protože většina úředníků v resortu pracovala i před Ťokovým příchodem, ale aspoň něco. Jenže ministerstvo používá jinou argumentaci: „Na tento postup máme právo, vše je právně v pořádku, smlouva umožňuje navýšení ceny (rozuměj dotace) maximálně o pět procent a to splníme.“ Dle mého skromného názoru se jedná o absolutní nepochopení řádného výkonu funkce nakládající s veřejnými penězi – umožňuje-li smlouva soutěžit službu na trhu s očekávaným pozitivním dopadem na státní rozpočet, není přeci vůbec co řešit! „Malou domů“ státní firmě bych možná čekal od zasloužilých politiků či úředníků bez zkušeností z opravdového byznysu, kterých se v budově s ponurou komunistickou historií (mimochodem ministerstvo dopravy v ní sídlí právě s ředitelstvím Českých drah) jistě pár najde. Ale od manažera ze soukromého sektoru, t.č. ve službách státu? Není se co divit, že se soukromí poskytovatelé, jinde konkurenti na život a na smrt, argumentačně spojili a proti tomuto postupu zvažují stížnosti u soudů v České republice i u orgánů Evropské unie.

Resumé? Nečekejme zázraky. Zákazníci vlakové dopravy cestující ve směru z jihu Čech do metropole a zpět zkrátka budou pár dalších předlouhých let drženi v šachu Českých drah. Zvyšování kvality služeb tak nebude určováno nekompromisním tržním testem konkurenčního boje, na němž vydělává za všech okolností zákazník, ale bude záviset jen na ochotě monopolního poskytovatele Českých drah tyto změny dělat. No, budeme si všichni navzájem držet pěsti.

Napsal Aleš Rod
 


 

Kam dál?

Pandořina skříňka, level socialismus: Bude stát půjčovat soukromým...

úterý, 14. června 2016, 15:52

Stát chce půjčit společnosti OKD jednu miliardu Kč. Podle ministra průmyslu a obchodu Jana Mládka je jedinou možností, jakou se...

Koalice se vrátí k Babišovým stížnostem na hlasování o financích

středa, 8. června 2016, 10:24

Před pravidelným jednáním vlády se dnes ráno ve Strakově akademii sejdou na žádost vicepremiéra a ministra financí Andreje Babiše...

Otevřený dopis plánovačům dopravní infrastruktury v České republice

středa, 1. června 2016, 20:54

Vážená elito ve zbrani české dopravní infrastruktury,

Roční náklady na kartu Lítačka budou 80 milionů Kč, tvrdí opozice

čtvrtek, 26. května 2016, 14:31

Karta MHD Lítačka vyjde Prahu na 80 milionů Kč ročně, řekli dnes na jednání zastupitelů zástupci opozice. Kartu Praha vydává od...

 

Komentáře

 

Napište nám

Nejčtenější

  • KOMENTÁŘ: Čeští vojáci v Afghánistánu;...

  • (NE)OBYČEJNÍ: Uvidím, kam mě koleje zavedou,...

  • Za invazi v srpnu 1968 mohou Ukrajinci,...

  • Sobota se stala se šesti oběťmi nehod...

Reklama
 
 

O čem píšou další Drbny

DRBNA HISTORIČKA: Jaro 1968 bylo v Českých Budějovicích opojné

Ke každému čtvrtku už neodmyslitelně patří Drbna historička. A jinak tomu není ani dnes. Historik Jan Schinko se v dalším pokračování tohoto oblíbeného seriálu zaměřil na rok 1968. Tedy konkrétněji, na jaro 1968.

Budějcká Drbna

Na Prýglu kvůli nízké hladině vody uvízla loď

Na Brněnské přehradě ve středu kolem poledne kvůli nízké hladině uvízla loď Utrecht z flotily městského dopravního podniku. Trvalo téměř hodinu, než se ji vhodným manévrováním podařilo vyprostit. Na palubě bylo 60 lidí. Pomoc dalšího plavidla, které na místo zamířilo, nakonec nebyla zapotřebí.

Brněnská Drbna

Významné artefakty Liberce se rozzáří novotou

Odbor ekologie a veřejného prostoru si dal letos za cíl opravit a zrenovovat umělecká díla, památky, sochy aj. v Liberci. Již v loňském roce se očištění dočkalo šest děl, v první polovině června letošního roku přibylo dalších jednadvacet.

Liberecká Drbna

Elektřina načerno? Může se stát, že kradete energii, i když o tom nevíte

Krást se nemá. Za neoprávněný neboli černý odběr energií však můžete nést odpovědnost, i když elektřinu nebo plyn odeberete bez zaplacení zcela neúmyslně, nevědomě a bez vlastního zavinění. Co všechno se považuje za neoprávněný odběr? 
A co vám v takové situaci hrozí?

Olomoucká Drbna

Lesy na Vysočině ničí kůrovec. Jsme na prahu nejrozsáhlejší kalamity, varují lesní hospodáři

Podle lesních hospodářů je Kraj Vysočina před historicky nejrozsáhlejší kůrovcovou kalamitou, která ničí jehličnaté lesy. V případě Vysočiny je až 70% lesů tvořeno smrkem, který je nyní vážně ohrožen. Nejvážnější situace je na okresech Třebíč a Jihlava, problémy jsou hlášeny už i z Havlíčkobrodska.

Jihlavská Drbna

Nehoda na dálnici? Policie, záchranka a hasiči mají mít stejný průjezd jako v okolních zemích

Řidiči při dojíždění do kolon musejí od října vytvářet záchranářskou uličku mezi levým a přiléhajícím jízdním pruhem. Změnu schválil Senát v novele zákona o provozu na pozemních komunikacích. Ulička se tak bude tvořit stejně jako v okolních evropských zemích. Hasičské a sanitní vozy zároveň budou nově moct použít kombinaci modrého a červeného majáčku.

Hradecká Drbna