Webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace, jak tyto stránky používáte, sdílíme se svými partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Pro více informací o nastavení cookies najdete zde.

 

Vlakové spojení Č.B. – Praha: Zapomeňte na čisté vlaky soukromníků, bez soutěže přiklepnuto Českým Drahám

 
středa, 22. června 2016, 13:18

Ministerstvo dopravy opět zabodovalo! Mnozí z nás, kteří cestující mezi Českými Budějovicemi a Prahou a kteří odmítají trávit desítky minut v zácpách na zfušované, nedokončené silniční síti, upínají své naděje k vlakové dopravě. Chvíli to vypadalo, že by se vlivem nové konkurence mohla i ve stojatých vodách na trati „Budějce – Veselí – Soběslav – Tábor – Benešov – Praha Vršovice – Praha hl. nádraží“ rozšířit nabídka o nové, čisté a pohodlné vozy soukromých dopravců s funkční wifi, nápojovým servisem a tiskovinami v ceně jízdného. Ale ministerstvo dopravy nepochopitelně řeklo: Ne, tohle my nechceme!

V rámci stávajícího kontraktu se státním molochem jménem České dráhy se resort dopravy řízený Danem Ťokem (za ANO 2011) rozhodl rozšířit odběr služeb o další čtyři spoje bez veřejné soutěže a za to Českým drahám vyplácet roční dotaci ve výši 85 milionů Kč. Je to nepochopitelné rozhodnutí, a to hned z několika důvodů:

Zaprvé, nešlo o žádnou znouzecnost, kterou se často argumentuje při zachování dopravní obslužnosti mezi „Přední Lhotou“ a „Zadní Lhotou“. Trať Praha – České Budějovice – Český Krumlov patří mezi trasy s největším obchodním potenciálem v zemi. I kvůli neustálým zácpám, které svou neschopností cokoliv rychle a funkčně postavit stát vytváří na trasách Praha-Tábor-Č. Budějovice, respektive Praha-Písek-Č. Budějovice.

Zadruhé, konkurence. Jestliže potenciál profitability nedokáží rozpoznat úředníci v Českých drahách, skuteční podnikatelé rozhodně ano. Zájemci o poskytování služeb v daném úseku byli minimálně tři – holdingová společnost Arriva, Jančurův RegioJet (Student Agency) a Leo Express Leoše Novotného. Všechny mají zkušenosti se soutěží proti Českým drahám, jejichž manažery až právě konkurence donutila položit si otázky „Co to je klient? A co po nás vlastně chce?“.

Zatřetí, výkon funkce s péčí řádného hospodáře. Jakkoliv soukromí poskytovatelé dopředu veřejně avizovali, že potenciální profitabilita trasy bude determinovat jejich nabídku, tj. ochotu jezdit plně na podnikatelské riziko bez jakéhokoliv požadavku na státní dotaci, ministerstvo dopravy si před těmito argumenty nepochopitelně zacpalo uši a minimálně do roku 2019 napumpuje z našich daní do Českých drah další stovky milionů Kč. Co že to slibovalo ANO 2011 před volbami? A jak je to s tou péčí řádného hospodáře?

Začtvrté, princip. Ještě by se dalo pochopit, kdyby ministerstvo argumentovalo klasicky: „To my nic, ti před námi podepsali špatnou smlouvu, my tohle udělat musíme.“ Bylo by to sice hloupé, protože většina úředníků v resortu pracovala i před Ťokovým příchodem, ale aspoň něco. Jenže ministerstvo používá jinou argumentaci: „Na tento postup máme právo, vše je právně v pořádku, smlouva umožňuje navýšení ceny (rozuměj dotace) maximálně o pět procent a to splníme.“ Dle mého skromného názoru se jedná o absolutní nepochopení řádného výkonu funkce nakládající s veřejnými penězi – umožňuje-li smlouva soutěžit službu na trhu s očekávaným pozitivním dopadem na státní rozpočet, není přeci vůbec co řešit! „Malou domů“ státní firmě bych možná čekal od zasloužilých politiků či úředníků bez zkušeností z opravdového byznysu, kterých se v budově s ponurou komunistickou historií (mimochodem ministerstvo dopravy v ní sídlí právě s ředitelstvím Českých drah) jistě pár najde. Ale od manažera ze soukromého sektoru, t.č. ve službách státu? Není se co divit, že se soukromí poskytovatelé, jinde konkurenti na život a na smrt, argumentačně spojili a proti tomuto postupu zvažují stížnosti u soudů v České republice i u orgánů Evropské unie.

Resumé? Nečekejme zázraky. Zákazníci vlakové dopravy cestující ve směru z jihu Čech do metropole a zpět zkrátka budou pár dalších předlouhých let drženi v šachu Českých drah. Zvyšování kvality služeb tak nebude určováno nekompromisním tržním testem konkurenčního boje, na němž vydělává za všech okolností zákazník, ale bude záviset jen na ochotě monopolního poskytovatele Českých drah tyto změny dělat. No, budeme si všichni navzájem držet pěsti.

Napsal Aleš Rod
 


 

Kam dál?

Pandořina skříňka, level socialismus: Bude stát půjčovat soukromým...

úterý, 14. června 2016, 15:52

Stát chce půjčit společnosti OKD jednu miliardu Kč. Podle ministra průmyslu a obchodu Jana Mládka je jedinou možností, jakou se...

Koalice se vrátí k Babišovým stížnostem na hlasování o financích

středa, 8. června 2016, 10:24

Před pravidelným jednáním vlády se dnes ráno ve Strakově akademii sejdou na žádost vicepremiéra a ministra financí Andreje Babiše...

Otevřený dopis plánovačům dopravní infrastruktury v České republice

středa, 1. června 2016, 20:54

Vážená elito ve zbrani české dopravní infrastruktury,

Roční náklady na kartu Lítačka budou 80 milionů Kč, tvrdí opozice

čtvrtek, 26. května 2016, 14:31

Karta MHD Lítačka vyjde Prahu na 80 milionů Kč ročně, řekli dnes na jednání zastupitelů zástupci opozice. Kartu Praha vydává od...

 

Komentáře

 

Napište nám

Nejčtenější

  • Češi zachraňují helikoptérou slona...

  • Obyčejné ženy jsou nejkrásnější. Nahá dívka...

  • Znáte pravidla užívání parkovišť K+R? Ne...

  • Babí léto končí, přichází ochlazení. Příští...

Reklama
 
 

O čem píšou další Drbny

PLÁN ÚTĚKU: Vítej v pekle

Z Brna do Jiřic to trvalo asi 6 hodin, 6 strašně dlouhých hodin bez hnutí. Problém v medvědovi byl ten, že se člověk nemůže ani poškrábat na hlavě, protože si tam ani nedosáhne.

Budějcká Drbna

Brno zmírnilo poplatky pro druhou vlnu rezidentního parkování. Rezidenti budou parkovat půl roku zadarmo

Rada města Brna dnes zmírnila poplatky pro druhou vlnu rezidentního parkování, která začne v listopadu. Rezidenti s trvalým bydlištěm v místě budou mít prvního půl roku zdarma. Novinářům to řekl primátor Petr Vokřál (ANO). Původně měli platit 600 korun za rok. Sníží se i poplatky pro návštěvníky. První hodinu budou mít zdarma, druhou za deset a další za 20 korun. Původně měla hodina stát 20 korun.

Brněnská Drbna

Další zvrat. Liberec nakonec povede trojkoalice ze Starostů, ANO a ODS

Několik zvratů přinesla jednání o budoucí liberecké vládě. Nejprve vše vypadalo na trojkoalici Starostů, ANO a ODS, jenže ANO s občanskými demokraty spolupráci odmítlo. Pak probíhala další jednání a ANO nakonec názor změnilo a trojkoalice bude. Koaliční dohodu zástupci podepíší příští týden.

Liberecká Drbna

Litovelskou radnici hlídají před holuby falešní havrani

Nově natřenou radniční věž v Litovli na Olomoucku hlídají před nálety holubů atrapy havranů instalované v jejích malých oknech. Díky napodobeninám havranů by bílá zeď této 65,4 metru vysoké dominanty města už neměla být znečištěna trusem od holubů, kteří hnízdí v okolí. Dosavadní systém bodců instalovaných na radnici holuby nedokázal dostatečně odradit. To řekla Eva Kratochvílová z litovelské radnice.

Olomoucká Drbna

Tři, dva, jedna, Ji.hlava! Slavnostní zahájení dokumentárního festivalu již ve čtvrtek

Poslední dva dny zbývají do začátku letošní Ji.hlavy. Co dvaadvacátý ročník mezinárodního festivalu dokumentárních filmů nabídne? Slavnostní zahájení v režii Víta Klusáka a Mariky Pecháčkové, nový film režiséra Emira Kusturici, ale i obrazy ze života sokolů.

Jihlavská Drbna

Halloweenská párty v AC Klubu se blíží. Vrcholem bude koncert norské metalové kapely Convincing CleArity

V pátek 26. 10. proběhne v královéhradeckém AC klubu děsivá party s kostýmy, filmy a živou hudbou. Na své si přijdou milovníci hororů. Začátek akce bude věnován krátkometrážním filmům. Začátek promítání v 19:00.

Hradecká Drbna