Webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace, jak tyto stránky používáte, sdílíme se svými partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Pro více informací o nastavení cookies najdete zde.

 

Vlakové spojení Č.B. – Praha: Zapomeňte na čisté vlaky soukromníků, bez soutěže přiklepnuto Českým Drahám

 
středa, 22. června 2016, 13:18

Ministerstvo dopravy opět zabodovalo! Mnozí z nás, kteří cestující mezi Českými Budějovicemi a Prahou a kteří odmítají trávit desítky minut v zácpách na zfušované, nedokončené silniční síti, upínají své naděje k vlakové dopravě. Chvíli to vypadalo, že by se vlivem nové konkurence mohla i ve stojatých vodách na trati „Budějce – Veselí – Soběslav – Tábor – Benešov – Praha Vršovice – Praha hl. nádraží“ rozšířit nabídka o nové, čisté a pohodlné vozy soukromých dopravců s funkční wifi, nápojovým servisem a tiskovinami v ceně jízdného. Ale ministerstvo dopravy nepochopitelně řeklo: Ne, tohle my nechceme!

V rámci stávajícího kontraktu se státním molochem jménem České dráhy se resort dopravy řízený Danem Ťokem (za ANO 2011) rozhodl rozšířit odběr služeb o další čtyři spoje bez veřejné soutěže a za to Českým drahám vyplácet roční dotaci ve výši 85 milionů Kč. Je to nepochopitelné rozhodnutí, a to hned z několika důvodů:

Zaprvé, nešlo o žádnou znouzecnost, kterou se často argumentuje při zachování dopravní obslužnosti mezi „Přední Lhotou“ a „Zadní Lhotou“. Trať Praha – České Budějovice – Český Krumlov patří mezi trasy s největším obchodním potenciálem v zemi. I kvůli neustálým zácpám, které svou neschopností cokoliv rychle a funkčně postavit stát vytváří na trasách Praha-Tábor-Č. Budějovice, respektive Praha-Písek-Č. Budějovice.

Zadruhé, konkurence. Jestliže potenciál profitability nedokáží rozpoznat úředníci v Českých drahách, skuteční podnikatelé rozhodně ano. Zájemci o poskytování služeb v daném úseku byli minimálně tři – holdingová společnost Arriva, Jančurův RegioJet (Student Agency) a Leo Express Leoše Novotného. Všechny mají zkušenosti se soutěží proti Českým drahám, jejichž manažery až právě konkurence donutila položit si otázky „Co to je klient? A co po nás vlastně chce?“.

Zatřetí, výkon funkce s péčí řádného hospodáře. Jakkoliv soukromí poskytovatelé dopředu veřejně avizovali, že potenciální profitabilita trasy bude determinovat jejich nabídku, tj. ochotu jezdit plně na podnikatelské riziko bez jakéhokoliv požadavku na státní dotaci, ministerstvo dopravy si před těmito argumenty nepochopitelně zacpalo uši a minimálně do roku 2019 napumpuje z našich daní do Českých drah další stovky milionů Kč. Co že to slibovalo ANO 2011 před volbami? A jak je to s tou péčí řádného hospodáře?

Začtvrté, princip. Ještě by se dalo pochopit, kdyby ministerstvo argumentovalo klasicky: „To my nic, ti před námi podepsali špatnou smlouvu, my tohle udělat musíme.“ Bylo by to sice hloupé, protože většina úředníků v resortu pracovala i před Ťokovým příchodem, ale aspoň něco. Jenže ministerstvo používá jinou argumentaci: „Na tento postup máme právo, vše je právně v pořádku, smlouva umožňuje navýšení ceny (rozuměj dotace) maximálně o pět procent a to splníme.“ Dle mého skromného názoru se jedná o absolutní nepochopení řádného výkonu funkce nakládající s veřejnými penězi – umožňuje-li smlouva soutěžit službu na trhu s očekávaným pozitivním dopadem na státní rozpočet, není přeci vůbec co řešit! „Malou domů“ státní firmě bych možná čekal od zasloužilých politiků či úředníků bez zkušeností z opravdového byznysu, kterých se v budově s ponurou komunistickou historií (mimochodem ministerstvo dopravy v ní sídlí právě s ředitelstvím Českých drah) jistě pár najde. Ale od manažera ze soukromého sektoru, t.č. ve službách státu? Není se co divit, že se soukromí poskytovatelé, jinde konkurenti na život a na smrt, argumentačně spojili a proti tomuto postupu zvažují stížnosti u soudů v České republice i u orgánů Evropské unie.

Resumé? Nečekejme zázraky. Zákazníci vlakové dopravy cestující ve směru z jihu Čech do metropole a zpět zkrátka budou pár dalších předlouhých let drženi v šachu Českých drah. Zvyšování kvality služeb tak nebude určováno nekompromisním tržním testem konkurenčního boje, na němž vydělává za všech okolností zákazník, ale bude záviset jen na ochotě monopolního poskytovatele Českých drah tyto změny dělat. No, budeme si všichni navzájem držet pěsti.

Napsal Aleš Rod
 


 

Kam dál?

Pandořina skříňka, level socialismus: Bude stát půjčovat soukromým...

úterý, 14. června 2016, 15:52

Stát chce půjčit společnosti OKD jednu miliardu Kč. Podle ministra průmyslu a obchodu Jana Mládka je jedinou možností, jakou se...

Koalice se vrátí k Babišovým stížnostem na hlasování o financích

středa, 8. června 2016, 10:24

Před pravidelným jednáním vlády se dnes ráno ve Strakově akademii sejdou na žádost vicepremiéra a ministra financí Andreje Babiše...

Otevřený dopis plánovačům dopravní infrastruktury v České republice

středa, 1. června 2016, 20:54

Vážená elito ve zbrani české dopravní infrastruktury,

Roční náklady na kartu Lítačka budou 80 milionů Kč, tvrdí opozice

čtvrtek, 26. května 2016, 14:31

Karta MHD Lítačka vyjde Prahu na 80 milionů Kč ročně, řekli dnes na jednání zastupitelů zástupci opozice. Kartu Praha vydává od...

 

Komentáře

 
 

O čem píšou další Drbny

Policie pátrá po ženě ze Soběslavi. Z domova odešla v sobotu a nemá u sebe mobil ani doklady

Policisté pátrají po Marcele Petrů. Ta podle rodiny měla odejít v sobotu odpoledne ze svého bydliště v Soběslavi. Ještě v neděli byla viděna na různých místech ve městě. Nemá u sebe osobní doklady ani svůj mobilní telefon.

Budějcká Drbna

Jihomoravský kraj přidá na GP motocyklů dalších 2,5 milionu korun

Zastupitelé Jihomoravského kraje dnes odhlasovali navýšení příspěvku na srpnovou Grand Prix silničních motocyklů v Brně o 2,5 milionu korun, stejně jako v úterý brněnští zastupitelé. Jedná se o reakci na to, že stát navýšil svoji podporu z původních 39 na 55 milionů korun. Jedná se však o jednorázový příspěvek. Příští rok končí spolku, v němž je Brno a kraj, smlouva s promotérskou společností Dorna a o případných dalších ročnících závodů zatím není rozhodnuto.

Brněnská Drbna

Usnul za volantem a s autem skončil v plotě

Zřejmě mikrospánek zapříčinil nehodu, ke které došlo na silnici první třídy číslo 35 na Semilsku. Naštěstí se celá událost obešla bez zranění. Řidič tak měl opravdu velké štěstí.

Liberecká Drbna

VIDEO: Labutě se potřebovaly dostat k rybníku. Řidiči kvůli nim zastavili

Kuriózní podívaná se naskytla chodcům a řidičům osobních aut v ulici Bohumíra Šmerala v Prostějově. Labutě se vracely z vycházky v Kolářových sadech k Městskému rybníku v Prostějově, kde mají své útočiště. Cestou musely překonat silnici. Řidiči osobních aut dali labutím čas, který potřebovaly a za povzbuzování přihlížejících dětí, se celá rodinka dostala přes cestu k rybníku v bezpečí.

Olomoucká Drbna

SDH Dolní Cerekev funguje už 130 let. Toto výročí v sobotu připomenou oslavy

V Dolní Cerekvi na Jihlavsku jsou v plném proudu přípravy na sobotní oslavy, které se týkají výročí místního sboru dobrovolných hasičů. V tomto roce totiž uplyne už 130 let od založení SDH Dolní Cerekev. Sobotní program oslav bude určen jak pro dospělé, tak i pro děti.

Jihlavská Drbna

Na Rozkoši se převrátila plachetnice. Muže z vody zachránili kanoisté

Tři jednotky hasičů vyrazily ve středu večer k nahlášenému převrácení plachetnice na vodní nádrži Rozkoš. Loď se skutečně převrátila, byl na ní jeden muž, kterého už před příjezdem hasičů zachránili kanoisté, kteří si převrácení všimli.

Hradecká Drbna