Webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace, jak tyto stránky používáte, sdílíme se svými partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Pro více informací o nastavení cookies najdete zde.

 

Vlakové spojení Č.B. – Praha: Zapomeňte na čisté vlaky soukromníků, bez soutěže přiklepnuto Českým Drahám

 
středa, 22. června 2016, 13:18

Ministerstvo dopravy opět zabodovalo! Mnozí z nás, kteří cestující mezi Českými Budějovicemi a Prahou a kteří odmítají trávit desítky minut v zácpách na zfušované, nedokončené silniční síti, upínají své naděje k vlakové dopravě. Chvíli to vypadalo, že by se vlivem nové konkurence mohla i ve stojatých vodách na trati „Budějce – Veselí – Soběslav – Tábor – Benešov – Praha Vršovice – Praha hl. nádraží“ rozšířit nabídka o nové, čisté a pohodlné vozy soukromých dopravců s funkční wifi, nápojovým servisem a tiskovinami v ceně jízdného. Ale ministerstvo dopravy nepochopitelně řeklo: Ne, tohle my nechceme!

V rámci stávajícího kontraktu se státním molochem jménem České dráhy se resort dopravy řízený Danem Ťokem (za ANO 2011) rozhodl rozšířit odběr služeb o další čtyři spoje bez veřejné soutěže a za to Českým drahám vyplácet roční dotaci ve výši 85 milionů Kč. Je to nepochopitelné rozhodnutí, a to hned z několika důvodů:

Zaprvé, nešlo o žádnou znouzecnost, kterou se často argumentuje při zachování dopravní obslužnosti mezi „Přední Lhotou“ a „Zadní Lhotou“. Trať Praha – České Budějovice – Český Krumlov patří mezi trasy s největším obchodním potenciálem v zemi. I kvůli neustálým zácpám, které svou neschopností cokoliv rychle a funkčně postavit stát vytváří na trasách Praha-Tábor-Č. Budějovice, respektive Praha-Písek-Č. Budějovice.

Zadruhé, konkurence. Jestliže potenciál profitability nedokáží rozpoznat úředníci v Českých drahách, skuteční podnikatelé rozhodně ano. Zájemci o poskytování služeb v daném úseku byli minimálně tři – holdingová společnost Arriva, Jančurův RegioJet (Student Agency) a Leo Express Leoše Novotného. Všechny mají zkušenosti se soutěží proti Českým drahám, jejichž manažery až právě konkurence donutila položit si otázky „Co to je klient? A co po nás vlastně chce?“.

Zatřetí, výkon funkce s péčí řádného hospodáře. Jakkoliv soukromí poskytovatelé dopředu veřejně avizovali, že potenciální profitabilita trasy bude determinovat jejich nabídku, tj. ochotu jezdit plně na podnikatelské riziko bez jakéhokoliv požadavku na státní dotaci, ministerstvo dopravy si před těmito argumenty nepochopitelně zacpalo uši a minimálně do roku 2019 napumpuje z našich daní do Českých drah další stovky milionů Kč. Co že to slibovalo ANO 2011 před volbami? A jak je to s tou péčí řádného hospodáře?

Začtvrté, princip. Ještě by se dalo pochopit, kdyby ministerstvo argumentovalo klasicky: „To my nic, ti před námi podepsali špatnou smlouvu, my tohle udělat musíme.“ Bylo by to sice hloupé, protože většina úředníků v resortu pracovala i před Ťokovým příchodem, ale aspoň něco. Jenže ministerstvo používá jinou argumentaci: „Na tento postup máme právo, vše je právně v pořádku, smlouva umožňuje navýšení ceny (rozuměj dotace) maximálně o pět procent a to splníme.“ Dle mého skromného názoru se jedná o absolutní nepochopení řádného výkonu funkce nakládající s veřejnými penězi – umožňuje-li smlouva soutěžit službu na trhu s očekávaným pozitivním dopadem na státní rozpočet, není přeci vůbec co řešit! „Malou domů“ státní firmě bych možná čekal od zasloužilých politiků či úředníků bez zkušeností z opravdového byznysu, kterých se v budově s ponurou komunistickou historií (mimochodem ministerstvo dopravy v ní sídlí právě s ředitelstvím Českých drah) jistě pár najde. Ale od manažera ze soukromého sektoru, t.č. ve službách státu? Není se co divit, že se soukromí poskytovatelé, jinde konkurenti na život a na smrt, argumentačně spojili a proti tomuto postupu zvažují stížnosti u soudů v České republice i u orgánů Evropské unie.

Resumé? Nečekejme zázraky. Zákazníci vlakové dopravy cestující ve směru z jihu Čech do metropole a zpět zkrátka budou pár dalších předlouhých let drženi v šachu Českých drah. Zvyšování kvality služeb tak nebude určováno nekompromisním tržním testem konkurenčního boje, na němž vydělává za všech okolností zákazník, ale bude záviset jen na ochotě monopolního poskytovatele Českých drah tyto změny dělat. No, budeme si všichni navzájem držet pěsti.

Napsal Aleš Rod

Kam dál?

Pandořina skříňka, level socialismus: Bude stát půjčovat soukromým...

úterý, 14. června 2016, 15:52

Stát chce půjčit společnosti OKD jednu miliardu Kč. Podle ministra průmyslu a obchodu Jana Mládka je jedinou možností, jakou se...

Koalice se vrátí k Babišovým stížnostem na hlasování o financích

středa, 8. června 2016, 10:24

Před pravidelným jednáním vlády se dnes ráno ve Strakově akademii sejdou na žádost vicepremiéra a ministra financí Andreje Babiše...

Otevřený dopis plánovačům dopravní infrastruktury v České republice

středa, 1. června 2016, 20:54

Vážená elito ve zbrani české dopravní infrastruktury,

Roční náklady na kartu Lítačka budou 80 milionů Kč, tvrdí opozice

čtvrtek, 26. května 2016, 14:31

Karta MHD Lítačka vyjde Prahu na 80 milionů Kč ročně, řekli dnes na jednání zastupitelů zástupci opozice. Kartu Praha vydává od...

 

Komentáře

 

Napište nám

Nejčtenější

  • Lidl se po drsné reportáži České televize...

  • Policie pátrá po desetileté dívce. V sobotu...

  • Pomalejší na Vltavě byli už jen couvající...

  • Malá chce jako ministryně pomoci zrychlit...

 
 

O čem píšou další Drbny

V Budějcích vyrostla na levém břehu Vltavy pláž. Vstup do vody je ale na vlastní riziko

Na oblíbeném levém břehu Vltavy se objevila nová pláž. U cyklostezky vedoucí směrem do centra Českch Budějovic nebo na Hlubokou nad Vltavou se nyní lidé mohou do řeky dostat po písku. Náměstěk primátora Petr Holický ale upozorňuje, že vstup je pouze na vlastní riziko.

Budějcká Drbna

VIDEO: Do centra Brna spadnul astronaut 

Kdo šel minulý týden okolo ve čtvrtek Kraví hory, musel se hodně divit. Z nebe znenadání spadl kosmonaut a posléze se vydal na cestu městem s jasným cílem: výstava Cosmos Discovery.

Brněnská Drbna

FOTO: Na Mácháči shořela rekreační chata. Škoda je milion korun

Pouze ohořelé trámy zůstaly z rekreační chaty, která shořela v neděli ve Starých Splavech u Máchova jezera. Byl to jeden z prvních zásahů pro novou jednotku v Doksech.

Liberecká Drbna

Dvě osobní auta se střetla v křižovatce, jedno z nich zůstalo po kolizi převrácené na boku

V sobotu ráno došlo v Kostelci na Hané k dopravní nehodě dvou osobních aut. Při nehodě se zranily dvě osoby.

Olomoucká Drbna

Češi mění zaměstnavatele kvůli platu i nedostatku uznání. Mzda je důležitější pro muže

Nízký plat, nedostatek uznání a neuspokojující kariéra patří mezi důvody, proč Češi nejčastěji opouští zaměstnavatele. Naopak jistota zaměstnání, finanční zdraví zaměstnavatele, mzda a zajímavý obsah práce patří k důvodům, kvůli kterým Češi zůstávají zaměstnavateli věrní. Vyplývá to z aktuálního průzkumu zaměstnaneckých preferencí personálně poradenské společnosti Randstad.

Jihlavská Drbna

Každý třetí řidič z Královéhradecka za volantem někdy fotil nebo natáčel videa

Mobil za volant nepatří. To budou 30. června a 1. července řidičům ve všech regionech připomínat koordinátoři Besipu v rámci kampaně #nepozornostzabíjí České asociace pojišťoven. Pokusí se tím změnit špatné návyky řidičů a snížit tak čísla nehodovosti. V České republice totiž používají mobilní telefon při řízení zhruba dvě třetiny řidičů. K fotografování a natáčení videí se přiznává nejvíce řidičů v Královéhradeckém kraji.

Hradecká Drbna