Webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace, jak tyto stránky používáte, sdílíme se svými partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Pro více informací o nastavení cookies najdete zde.

 

Vlakové spojení Č.B. – Praha: Zapomeňte na čisté vlaky soukromníků, bez soutěže přiklepnuto Českým Drahám

 
středa, 22. června 2016, 13:18

Ministerstvo dopravy opět zabodovalo! Mnozí z nás, kteří cestující mezi Českými Budějovicemi a Prahou a kteří odmítají trávit desítky minut v zácpách na zfušované, nedokončené silniční síti, upínají své naděje k vlakové dopravě. Chvíli to vypadalo, že by se vlivem nové konkurence mohla i ve stojatých vodách na trati „Budějce – Veselí – Soběslav – Tábor – Benešov – Praha Vršovice – Praha hl. nádraží“ rozšířit nabídka o nové, čisté a pohodlné vozy soukromých dopravců s funkční wifi, nápojovým servisem a tiskovinami v ceně jízdného. Ale ministerstvo dopravy nepochopitelně řeklo: Ne, tohle my nechceme!

V rámci stávajícího kontraktu se státním molochem jménem České dráhy se resort dopravy řízený Danem Ťokem (za ANO 2011) rozhodl rozšířit odběr služeb o další čtyři spoje bez veřejné soutěže a za to Českým drahám vyplácet roční dotaci ve výši 85 milionů Kč. Je to nepochopitelné rozhodnutí, a to hned z několika důvodů:

Zaprvé, nešlo o žádnou znouzecnost, kterou se často argumentuje při zachování dopravní obslužnosti mezi „Přední Lhotou“ a „Zadní Lhotou“. Trať Praha – České Budějovice – Český Krumlov patří mezi trasy s největším obchodním potenciálem v zemi. I kvůli neustálým zácpám, které svou neschopností cokoliv rychle a funkčně postavit stát vytváří na trasách Praha-Tábor-Č. Budějovice, respektive Praha-Písek-Č. Budějovice.

Zadruhé, konkurence. Jestliže potenciál profitability nedokáží rozpoznat úředníci v Českých drahách, skuteční podnikatelé rozhodně ano. Zájemci o poskytování služeb v daném úseku byli minimálně tři – holdingová společnost Arriva, Jančurův RegioJet (Student Agency) a Leo Express Leoše Novotného. Všechny mají zkušenosti se soutěží proti Českým drahám, jejichž manažery až právě konkurence donutila položit si otázky „Co to je klient? A co po nás vlastně chce?“.

Zatřetí, výkon funkce s péčí řádného hospodáře. Jakkoliv soukromí poskytovatelé dopředu veřejně avizovali, že potenciální profitabilita trasy bude determinovat jejich nabídku, tj. ochotu jezdit plně na podnikatelské riziko bez jakéhokoliv požadavku na státní dotaci, ministerstvo dopravy si před těmito argumenty nepochopitelně zacpalo uši a minimálně do roku 2019 napumpuje z našich daní do Českých drah další stovky milionů Kč. Co že to slibovalo ANO 2011 před volbami? A jak je to s tou péčí řádného hospodáře?

Začtvrté, princip. Ještě by se dalo pochopit, kdyby ministerstvo argumentovalo klasicky: „To my nic, ti před námi podepsali špatnou smlouvu, my tohle udělat musíme.“ Bylo by to sice hloupé, protože většina úředníků v resortu pracovala i před Ťokovým příchodem, ale aspoň něco. Jenže ministerstvo používá jinou argumentaci: „Na tento postup máme právo, vše je právně v pořádku, smlouva umožňuje navýšení ceny (rozuměj dotace) maximálně o pět procent a to splníme.“ Dle mého skromného názoru se jedná o absolutní nepochopení řádného výkonu funkce nakládající s veřejnými penězi – umožňuje-li smlouva soutěžit službu na trhu s očekávaným pozitivním dopadem na státní rozpočet, není přeci vůbec co řešit! „Malou domů“ státní firmě bych možná čekal od zasloužilých politiků či úředníků bez zkušeností z opravdového byznysu, kterých se v budově s ponurou komunistickou historií (mimochodem ministerstvo dopravy v ní sídlí právě s ředitelstvím Českých drah) jistě pár najde. Ale od manažera ze soukromého sektoru, t.č. ve službách státu? Není se co divit, že se soukromí poskytovatelé, jinde konkurenti na život a na smrt, argumentačně spojili a proti tomuto postupu zvažují stížnosti u soudů v České republice i u orgánů Evropské unie.

Resumé? Nečekejme zázraky. Zákazníci vlakové dopravy cestující ve směru z jihu Čech do metropole a zpět zkrátka budou pár dalších předlouhých let drženi v šachu Českých drah. Zvyšování kvality služeb tak nebude určováno nekompromisním tržním testem konkurenčního boje, na němž vydělává za všech okolností zákazník, ale bude záviset jen na ochotě monopolního poskytovatele Českých drah tyto změny dělat. No, budeme si všichni navzájem držet pěsti.

Napsal Aleš Rod
 


 

Kam dál?

Pandořina skříňka, level socialismus: Bude stát půjčovat soukromým...

úterý, 14. června 2016, 15:52

Stát chce půjčit společnosti OKD jednu miliardu Kč. Podle ministra průmyslu a obchodu Jana Mládka je jedinou možností, jakou se...

Koalice se vrátí k Babišovým stížnostem na hlasování o financích

středa, 8. června 2016, 10:24

Před pravidelným jednáním vlády se dnes ráno ve Strakově akademii sejdou na žádost vicepremiéra a ministra financí Andreje Babiše...

Otevřený dopis plánovačům dopravní infrastruktury v České republice

středa, 1. června 2016, 20:54

Vážená elito ve zbrani české dopravní infrastruktury,

Roční náklady na kartu Lítačka budou 80 milionů Kč, tvrdí opozice

čtvrtek, 26. května 2016, 14:31

Karta MHD Lítačka vyjde Prahu na 80 milionů Kč ročně, řekli dnes na jednání zastupitelů zástupci opozice. Kartu Praha vydává od...

 

Komentáře

 
 

O čem píšou další Drbny

David Gilbert bude odpovídat čtenářům. Stal se Motorákem měsíce listopadu

Motorákem měsíce listopadu je kanadský útočník David Gilbert. Nová akvizice jihočeského klubu získala v anketě od čtenářů Budějcké Drbny rovnou polovinu hlasů. Nyní můžete vytáhlému centrovi první útočné formace pokládat dotazy. Autor nejzajímavější otázky vyhraje stejně jako hokejista soudek piva Budweiser Budvar.

Budějcká Drbna

FOTO: Na Brněnsku hořel rodinný dům. Požár vznikl z nedbalosti při nakládání s popelem z kotle

Několik hasičských jednotek bojovalo dnes s požárem rodinného domu v Nosislavi na Brněnsku. Požár způsobil škodu předběžně vyčíslenou na 3 miliony korun. Nikdo se naštěstí nezranil. Příčinou byla nedbalá manipulace s popelem, podle hasičů jde o běžný, tím pádem i velmi nebezpečný nešvar.

Brněnská Drbna

Skiareál Javorník dluží miliony, podle majoritního vlastníka ale může fungovat dál

Všesportovní areál Obří sud Javorník je od září v insolvenčním řízení. Soud zatím nerozhodl, jak to s areálem bude v budoucnu. Svým věřitelům ovšem firma dluží více než 80 milionů korun.

Liberecká Drbna

Seniorka upadla při umývání nádobí a nemohla vstát. Z umyvadla unikala voda a vytopila sousedův byt

Dnes po půl čtvrté ráno přijali policisté oznámení o vytopeném bytě. Volal devadesátiletý muž, kterému do bytu tekla voda od sousedky, která bydlí nad ním.

Olomoucká Drbna

Žena plánovala, že skočí z mostu. Poslala SMS svému známému, ten zavolal na policii

Mám strach o svou známou. Tak nějak zněl telefonát na lince 158 ve středu 12. prosince dopoledne od muže, který dostal SMS od padesátileté ženy. Vyplynulo z ní, že žena chce skočit z mostu.

Jihlavská Drbna

V Královéhradeckém kraji přibudou na víkend další kilometry sjezdovek

Zimní sezona v Královéhradeckém kraji se rozbíhá na plné obrátky. Lyžuje se v Krkonoších a nově v Orlických horách. Na víkend přibudou v kraji další kilometry sjezdovek, na kterých leží zhruba půl metru sněhu. Na své již si přijdou také běžkaři.

Hradecká Drbna