Webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace, jak tyto stránky používáte, sdílíme se svými partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Pro více informací o nastavení cookies najdete zde.

 

dTest: Časté dilema – víte, u koho reklamovat?

 
úterý, 21. října 2014, 10:39

Čeští spotřebitelé jsou mnohdy na pochybách, u koho mají uplatnit reklamaci. Prodávající odkazuje na servis a ten zase naopak. Nezřídka se změní provozovatel e-shopu, ale přitom se to na vzhledu a názvu internetových stránek nijak neprojeví.

Současný a dřívější provozovatel si pak spotřebitele přehazují jako horký brambor. Kdo je tedy povinen reklamaci přijmout a vyřídit?

„Reklamaci vždy uplatňujete u prodávajícího, který vám zboží prodal, protože to on za jeho bezvadnost odpovídá. Prodávající podle zákona musí přijmout reklamaci v kterékoli své prodejně se shodným sortimentem prodávaného zboží. V případě, že nemá takové obchodní prostory, můžete reklamaci směřovat na adresu jeho sídla nebo místa podnikání,“ shrnuje důležité informace Lukáš Zelený, vedoucí právního oddělení dTestu.

Okruh míst, kam se můžete obrátit v případě záruční opravy, se může rozrůst o servisní pracoviště výrobce zboží. Tato informace však musí být uvedena v potvrzení o právech ze záruky. Pokyny prodávajícího kontaktovat určený servis musíte uposlechnout, pokud je servis v místě prodávajícího nebo jej máte blíž než prodejnu.

Stejně jako prodávající je i servis povinen vyřizovat reklamaci rychle, nejpozději v zákonné třicetidenní lhůtě. Nezapomínejte na to, že u servisu se můžete dožadovat pouze opravy vadného zboží. Nedá-li se vada odstranit, servis vám zpravidla vystaví potvrzení o neodstranitelné vadě pro prodávajícího. Práva na výměnu, slevu či odstoupení od smlouvy s požadavkem na vrácení kupní ceny se můžete dožadovat jedině u prodávajícího. To platí i pro náhradu účelně vynaložených nákladů, které v souvislosti s reklamací vznikly, například poštovné či cestovné.

Lidé bývají často zaskočeni v případech, kdy obchod změní provozovatele. Internetový obchod či kamenná prodejna mohou vypadat stále tak, jako když jste tam zboží kupovali, mohou mít shodný sortiment, třeba i název. Nemusí to však znamenat, že u daného provozovatele e-shopu či v dané prodejně můžete uplatnit reklamaci. Vždy záleží na osobě, která je uvedena v kupním dokladu. Internetový obchod může koupit a obchodní prostory pronajmout někdo jiný. „Pokud tomu tak je, nedělejte předčasné závěry o tom, že prodávající skončil s podnikáním a záruka skončila s ním. Podle identifikačního čísla si vyhledejte jeho aktuální adresu ve veřejných rejstřících,“ radí Lukáš Zelený.

Jestliže prodávající uzavřel provozovnu, sdělí vám adresu pro reklamace živnostenský úřad. Je totiž povinností prodávajícího tuto informaci při ukončení činnosti nahlásit, jakož i její případné změny po dobu čtyř let.

Zdroj: dTest

 


 

Kam dál?

Glosa dne: Noční můra v podobě nesplatitelného řeckého dluhu je zpět

pátek, 17. října 2014, 11:24

Dlouhé měsíce se mělo za to, že eurozóně se podařilo zcela zapudit noční můry v podobě státních bankrotů některých členských zemí...

dTest: Pojištění zboží nemusí být plus

pátek, 17. října 2014, 09:30

Mnozí si rádi připlatí za jistotu, vyhnou-li se tak v budoucnu dalším výdajům třeba při nutnosti vyměnit prasklý displej u nového...

Glosa dne: Strach z Evropy vyhání býky z trhů

čtvrtek, 16. října 2014, 12:42

Výprodej na akciových trzích pokračuje. Evropské akcie ztrácely sedmou seanci v řadě. Včerejší propad o 3 % byl navíc největším...

Glosa dne: O výprodeji, jeho prvních obětech a hledání dna

úterý, 14. října 2014, 10:50

Výprodej na akciových a především komoditních trzích zatím nepolevuje, byť dříve či později se dá očekávat pozitivní korekce,...

 

Komentáře

 
 

O čem píšou další Drbny

Ostrov Karla Gotta místo Sokoláku, občan navrhuje přejmenování

Na zasedání rady města byl přednesen návrh, který se týkal přejmenování Sokolského ostrova na Ostrov Karla Gotta. Rada se sice návrhem bude zabývat, ale kladný verdikt nejspíš nepadne.

Budějcká Drbna

Kurdové v tuto chvíli bojují doslova o vlastní přežití, říká brněnský expert na Blízký východ Josef Kraus

Expert na střední a Blízký východ a zástupce vedoucího katedry politologie na Masarykově univerzitě v Brně. V rozhovoru Josef Kraus prozradil něco málo o svém životě, ale také vyslovil názor experta na tureckou ofenzívu v severní Sýrii.

Brněnská Drbna

Liberečtí vojáci uspořádali sbírku pro maminku jednoho z nich, vybrali přes 70 tisíc korun

Vojáci z Liberce se rozhodli podpořit maminku jednoho z vojáků, která potřebovala invalidní vozík. A tak pro ni uspořádali sbírku.

Liberecká Drbna

VIDEO: V Olomouci se uskutečnilo mistrovství České republiky ve vyprošťování

Auto převrácené na střechu a uvnitř zaklíněná žena v bezvědomí. To byl jeden ze scénářů, které musela řešit čtyřčlenná družstva hasičů na V. Mistrovství ČR JSDHO ve vyprošťování, které se konalo v Olomouci. Velitelé zásahů museli najít nejlepší způsob, jak vyřešit zadané úkoly, které simulovaly podmínky skutečných zásahů. Na to vše měli časový limit dvaceti minut.

Olomoucká Drbna

Lidovci v Jihlavě změnili vedení. Jednání o koalici na radnici i nadále pokračuje

Lidovce v Jihlavě od pondělí vede Josef Kodet, který je rovněž jihlavským zastupitelem. V čele místní organizace vystřídal Jaromíra Kalinu, jenž v červnu rezignoval na funkci náměstka primátorky kvůli sporu o právní zastoupení města. Kodet v dnešním prohlášení uvedl, že mezi své úkoly řadí dokončení koaličního vyjednávání. S dalším jednáním počítá i primátorka Karolína Koubová (Fórum Jihlava).

Jihlavská Drbna

V Hradci budou na Dušičky otevřeny hřbitovy déle, MHD posílí

Stotisícový Hradec Králové připravuje opatření na období kolem svátku Památky zesnulých, který připadá na 2. listopad. Technické služby od 25. října do 3. listopadu prodlouží otevírací dobu hřbitovů, dopravní podnik k nim posílí spojení a strážníci rozšíří v okolí kontroly.

Hradecká Drbna