Webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace, jak tyto stránky používáte, sdílíme se svými partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Pro více informací o nastavení cookies najdete zde.

 

Kauza Burberry: Nezlevnit, ale zničit neprodané luxusní zboží je zcela v pořádku

 
pondělí, 30. července 2018, 11:00

Letní okurkovou sezónu vyplňují zprávy, které by se v „sezóně“ na titulní stránky určitě nedostaly. Ale v letních měsících s nimi média testují své čtenáře a snaží se je přinutit ke čtenářské aktivitě. Takovou zprávou byla i ta, že výrobce luxusního oblečení a doplňků Burberry odmítl zlevnit své neprodané luxusní výrobky a zboží v hodnotě přesahující 830 milionů korun raději nechal spálit.

Tato zpráva samozřejmě vyvolala vlnu nevole mezi širokou veřejností. Jaké plýtvání! Zničit takové hezké věci! Proč to nezlevnili? Proč to nevyprodali ve výprodejích? Proč to nerozdali chudým lidem? A co na to řeknou nebohé děti v Africe?

Všechny tyto argumenty jsou zcela mylné. Rozhodnutí společnosti Burberry je zcela správné. Společnost Burberry není nevládní organizace, která by měla něco rozdávat zadarmo sociálně slabým. Anglická společnost založená v roce 1856 je vlastněna akcionáři, kteří od společnosti očekávají jediné – maximalizaci hodnoty firmy prostřednictvím maximalizace zisku na jednu akcii. Tak to v podnikání chodí. A jelikož se společnost Burberry specializuje na výrobu luxusního zboží, které je vyjma tradičního kostkového vzoru používaného od roku 1920 charakteristické i velmi vysokou cenou, musí se podle toho chovat.

PSALI JSME: Realita dnešního světa. Značka Burberry spálila výrobky za téměř miliardu, než aby je zlevnila

Jestliže totiž vyrábíte skutečně luxusní zboží, zisk nemaximalizujete tak, že na vyrobené zboží navěsíte vysoké cenovky a pak budete drahé zboží postupně zlevňovat a zlevňovat až na zlomek původní hodnoty, kde se na konci prodejního řetězce bude povalovat na hromadě v outletových obchodech, nedej bože, že byste měli někomu rozdávat výrobky zadarmo. Musíte u svého zboží udržet punc vzácnosti a omezenosti, který je charakteristický buď velmi malým vyrobeným množstvím, nebo vysokou cenou, nebo obojím. Právě proto si miliony lidí na celém světě spoří na to, aby si  mohli zakoupit produkty značek jako Burberry, Gucci, Hermés nebo Louis Vuitton, i když by podobný výrobek určitě dokázali koupit i levněji. Proč to dělají?

Není totiž kabelka jako kabelka. V ekonomii se tomuto fenoménu říká demonstrativní spotřeba. Svým nákupem nejen uspokojujeme naše základní preference typu „potřebuji kabelku na přenášení věcí“, ale také svým jednáním posíláme svému okolí snadno identifikovatelné vzkazy. Třeba: Mám rád italskou módu. Mám peníze na drahou kabelku. Jsem sportovec. Chráním životní prostředí. Jsem vegan… Za luxusní statky jsou lidé ochotni utrácet vysoké částky právě proto, že jsou tyto výrobky drahé, jejich nákupem toto spotřebitelé signalizují okolí a řadí se do úzkého klubu lidí, kteří si podobný nákup mohou dovolit. Demonstrují svoje bohatství. Obchodní model výrobců skutečně luxusního zboží je založen právě na této jednoduché strategii. Proto mají rádi, když se s jejich výrobky po světě promenádují úspěšní lidé, a proto tak tvrdě bojují proti padělkům.

A zde se dostáváme k rozhodnutí Burberry zlikvidovat neprodané zboží: Pokud by se firma rozhodla zboží zlevnit na zlomek ceny, nebo jej rozdat, znehodnotila by tím nákupy všech svých zákazníků v minulosti. Ti by tak přestali považovat zboží Burberry za luxusní a orientovali by se na jiné značky. Zboží by navíc za vysoké ceny prakticky nikdo nekupoval, všichni by čekali na slevy nebo výprodeje. Tím by firmě klesly tržby, zisk, snížila by se hodnota akcií… Proč by tohle v Burberry měli dělat? Aby umlčeli pár diskutujících na internetu, kteří ani nejsou jejich cílovou skupinou potenciálních zákazníků?

Kdepak. Znehodnotit neprodané luxusní zboží bylo zcela racionální. Firma na to měla právo, protože jej vyrobila za řádně nakoupený materiál, za jeho výrobu řádně zaplatila zaměstnancům mzdy a nečerpala na jeho výrobu žádné veřejné prostředky. Jediné, co tím sledovala, je spokojenost stávajících i budoucích zákazníků, která jde ruku v ruce se spokojeností majitelů společnosti. Tomu není nic co vytknout.

Napsal(a) Aleš Rod | Foto pixabay.com
 


 

Kam dál?

GLOSA: Pár nápadů, abychom se měli líp

úterý, 24. července 2018, 09:43

Politici se zaklínají sliby. To je jistota. A umí to moc hezky. Dřív jsme měli ten parádní pocit, že je vše na dobré cestě,...

KOMENTÁŘ: Hromadné žaloby – dostane problém exekucí mladší sestru?

úterý, 17. července 2018, 09:17

Debaty o krocích nové vlády v minulých týdnech předznamenávaly hlavně diskuse o možném obsazení ministerských křesel. A debaty o...

GLOSA: Pražské SMAR.. STUPID CITY aneb jak letní uzavírky ochromily...

čtvrtek, 12. července 2018, 17:01

V pondělí zažila letní Praha jeden z největších dopravních kolapsů. Lidé stáli v kolonách dlouhé hodiny, pozemní městská hromadná...

KOMENTÁŘ: Homosexuálové = postižení? Podstatou problému není...

neděle, 1. července 2018, 16:16

Asi ani nemusíte být z Olomouce a okolí, abyste v uplynulém týdnu alespoň okem nezavadili o kauzu kolem poslance Milana Brázdila,...

 

Komentáře

 
 

O čem píšou další Drbny

VIDEO: Šťáva proti nachlazení, která skvěle chutná a konečně zabere

Odšťavňování mi před pár lety zachránilo život, dnes lidem radím, jak se s jeho pomocí vyhnout všem možným nemocem a potížím. Začneme tím, co nás v těchto dnech kosí jednoho po druhém – nachlazením.

Budějcká Drbna

TIPY NA TÝDEN: Lucie Bílá, Mucha, Záviš, Mňága a Žďorp, Midi Lidi, Ventolin a Česká mše vánoční

Pokud patříte mezi ty, kteří nakupují dárky s předstihem a pracovní resty vás také netrápí, tak si můžete vychutnávat předvánoční nabitý program. Těm ostatním přeji alespoň tolik síly, aby zvládli po náročném dnu alespoň jednu akci v týdnu.

Brněnská Drbna

Lyžařská sezóna začala pro běžkaře i sjezdaře. Do Jizerek vyrazilo tisíc lidí

Zhruba tisícovka lidí vyrazila o víkendu do Jizerských hor, kde začala lyžařská sezona. První skiareály zahájily provoz, upravené byly i některé tratě pro běžkaře, uvedli provozovatelé středisek v Libereckém kraji.

Liberecká Drbna

Za prvních devět měsíců tohoto roku ubylo stavebních povolení v Olomouckém kraji

Počet vydaných stavebních povolení v Olomouckém kraji za prvních devět měsíců letošního roku meziročně klesl o 2,3 procenta na 3149.

Olomoucká Drbna

Budou Vánoce na sněhu? V příštím týdnu se oteplí, zima přijde až na Silvestra

O vánočních svátcích budou v Česku podle meteorologů venkovní teploty pravděpodobně nad nulou, až na Silvestra se ochladí. Sněhu se Češi asi o svátcích nedočkají. Příští víkend mají teploty vystoupat až na pět stupňů.

Jihlavská Drbna

Nemůžeme říkat, že jsme nespokojení, hodnotí podzimní část trenér Votroků Zdenko Frťala

Hradečtí fotbalisté přezimují v druhé nejvyšší soutěži na bronzové příčce, tři body za Jihlavou a se ztrátou pěti bodů na vedoucí České Budějovice. Na záda Votrokům dýchá Varnsdorf. Podle trenéra Hradce Zdenko Frťaly, který před sezónou přišel právě z Varnsdorfu, nelze hovořit o nespokojenosti.

Hradecká Drbna