Webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace, jak tyto stránky používáte, sdílíme se svými partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Pro více informací o nastavení cookies najdete zde.

 

Nebezpeční mladí a začínající řidiči. (Ne)zvratná realita?

 
úterý, 12. ledna 2016, 13:52

Víte, kdy se stáváte zkušeným řidičem? Všeobecně platí, že po ujetí 100 tisíc kilometrů. Před samostatnou řidičskou praxí by mělo být ujeto alespoň 3 tisíce kilometrů pod dohledem. Noví řidiči čelí až čtyřikrát většímu riziku účasti na dopravní nehodě a právě na to některé evropské státy – zdá se – recept našly.

V roce 2015 vyšetřovala Policie ČR celkem 78 201 dopravních nehod zaviněných řidiči motorových vozidel. Z nich 16 137 zavinili řidiči s praxí do 5 let. Odečteme-li od celkového počtu nehod ty, u kterých nebyla praxe řidiče zjištěna (jedná se o 25 429 případů), dojdeme k závěru, že řidiči s nejnižší praxí zavinili zhruba 31 % nehod (stejně jako v r. 2014). Podobně dojdeme ke zjištění, že vinou nejméně zkušených řidičů zahynulo 28 % z celkového počtu obětí dopravních nehod zaviněných řidiči motorových vozidel. Začínající řidiči se v loňském roce podepsali na 31 % těžkých a 33 % lehkých zranění. V roce 2014 byla nejčastější příčinou nehod způsobených řidiči s praxí do dvou let nepřiměřená rychlost jízdy. Zarážející ovšem je, že u těchto novopečených řidičů je zaznamenán nejvyšší podíl zaviněných nehod s asistencí alkoholu.    

Samostatně za volant až po 3 000 km odjetých v rámci řidičské přípravy

Dle odborníků z nizozemské výzkumné instituce SWOV se řidič může považovat za zkušeného po ujetí cca 100 000 kilometrů. Aby se mohl uchazeč o řidičské oprávnění stát řidičem skýtajícím záruku, že zvládá potřebné základy samostatné a bezpečné jízdy, měl by v rámci praktické přípravy odjezdit alespoň 3 000 kilometrů a za volantem strávit přinejmenším 100 hodin. To je zjištění švýcarské rady pro bezpečnost silničního provozu Bureau de prévention des accidents, člena Evropské rady pro bezpečnost silničního provozu (ETSC). Švédští a norští odborníci doporučují ujet alespoň 5 000 kilometrů. Pravděpodobnost účasti na nehodě se pak po zahájení samostatné praxe snižuje o nemalých 40-50 %. „Skutečný počet odjetých kilometrů a hodin strávených řízením vozidla pod dohledem učitele nebo jiné osoby však obecně bývá výrazně nižší. Nepřekvapí, že novopečení řidiči čelí 3-4x většímu riziku účasti na dopravní nehodě než jejich zkušení kolegové,“ doplňuje Roman Budský z Týmu silniční bezpečnosti.

Praktická příprava pod dohledem se v Evropě osvědčuje

Odjetí tří tisíc kilometrů před zahájením samostatné řidičské praxe je jedna věc, ekonomické náklady spojené s přípravou v autoškole druhá. Některé evropské státy se proto snaží docílit dosažení dostatečné řidičské erudovanosti u novopečených řidičů zavedením institutu tzv. řízení pod dohledem (accompanied driving). V zásadě se můžeme setkat se dvěma modely. Buď je budoucí automobilista doprovázen zkušeným řidičem před vlastní řidičskou zkouškou, nebo naopak je doprovázen až po jejím úspěšném složení. Jízda pod dohledem zaručí, že budoucí motorista najezdí až několik tisíc kilometrů v přítomnosti zkušeného řidiče (zpravidla se jedná o někoho z blízkých). Tato příprava trvá až rok, budoucí řidiči tak mají možnost seznámit se se specifiky jízdy ve všech obdobích roku. „Navíc najezdí mnoho kilometrů i daleko od svého bydliště, při jízdě tak musí být schopni samostatně řešit všechny možné dopravní situace; nemohou tak sázet na mechanickou paměť, která jim nejednou umožňuje úspěšně zvládat řízení vozidla v okolí jejich bydliště či autoškoly,“ dodává Roman Budský.

Noví řidiči takto před samostatnou praxí odjezdí několikanásobně více kilometrů, než tomu bývá při přípravě jen v autoškole. Jedním z důležitých benefitů je, že si plně uvědomí odpovědnost, kterou budou mít, až samostatně vyrazí do provozu. Efekt takové přípravy se odvíjí od kvality doprovázejícího řidiče, počtu hodin strávených při přípravě a náročnosti podmínek, ve kterých příprava probíhá. Obecně je považován tento model za bezpečný. Konkrétní údaje ze Švédska vypovídají o tom, že jízda pod dohledem je cca 10x bezpečnější, než když novopečený řidič samostatně vyrazí po úspěšně zvládnuté zkoušce do provozu bez předchozí praxe s doprovázející osobou.

Exaktní řeč statistik nehod nových řidičů

Statistiky nehod novopečených řidičů, kteří před samostatnou praxí jezdili pod dohledem, bývají příznivější. V Německu registrují až o 36 % nižší nehodovost těchto šoférů, až o čtvrtinu se snižuje i počet jejich přestupků při řízení. Švédští nováčci vykazují během prvních dvou let nehodovost nižší o zhruba 35 %. Z Norska je rovněž hlášen nižší počet nehod těchto řidičů, nicméně tento model přípravy zde je využíván velmi zřídka. Ve Francii naopak jsou po počátečním nadšení zdrženlivější. Poslední statistická data naznačují, že nehodovost řidičů v samostatné praxi připravujících se pod dohledem je vyšší. Přičítá se to nízkému počtu hodin přípravy, malé náročnosti podmínek, ve kterých probíhala, a konečně též ne vždy dostatečné kvalitě doprovázejících osob. Obecně však je tento model přípravy považován za efektivní. O tom ostatně svědčí skutečnost, že se s ním můžeme setkat v řadě (nejen) evropských států – mezi ně se řadí např. státy Beneluxu, Pobaltí, Švédsko, Norsko, Finsko, Francie, Německo, Rakousko, Švýcarsko či Velká Británie. 

Dostatečná společenská poptávka po bezpečných silnicích – podmínka kvalitní přípravy řidičů

Závěrem zbývá zamyslet se nad tím, proč v řadě evropských států je kladen na přípravu budoucích řidičů takový důraz. Praktická řidičská zkouška bývá náročná. Zkušební komisaři hodnotí, zda je adept na řidičské oprávnění schopen se samostatně a bezpečně účastnit silničního provozu, bez ohledu na délku vlastní přípravy. V České republice a některých postsocialistických státech je naopak velmi často přihlíženo k tomu, co je reálné naučit budoucího řidiče osobního vozidla během zákonem stanovených lekcí praktického výcviku.

Bezpečnost provozu se v řadě evropských zemí řadí mezi důležité celospolečenské priority. Řídit motorové vozidlo bez řádné předchozí přípravy se tam zkrátka nevyplácí. „Bylo by velmi jednoduché svalovat vinu za slabou přípravu řidičů jen na autoškoly. Ty jakožto podnikající subjekty musí reagovat na poptávku trhu. V opačném případě by čelily hořkému procitnutí. A kde není poptávka, není ani nabídka… Zkrátka na bezpečnost silničního provozu je u nás neustále nahlíženo jako na vedlejší téma,“ uzavírá Roman Budský.

Tisková zpráva | Foto pixabay.com
 


 

Kam dál?

Fotbalová příprava na jaro v Praze

pondělí, 11. ledna 2016, 09:58

První týden v novém roce je tradiční termín pro zahájení přípravy prvoligových fotbalistů. Nejinak tomu bylo i u pražských celků,...

V roce 2016 přemýšlejme vlastní hlavou…

pátek, 1. ledna 2016, 21:03

Česká republika má v zahraničí velmi dobrou pověst. Možná se vám to moc nezdá, ale je to tak. Češky a Češi jsou kreativní,...

Komentář ke kauze Ransdorf: K čemu jsou vlastně europoslanci?

úterý, 8. prosince 2015, 20:09

Jistě, otázka v titulku článku není úplně férová. Já jsem ji však nevymyslel… Najdete ji totiž v každé diskusi pod článkem o tzv....

ČEŠI VE FRANCII: Jak se staví k teroristickým útokům, které zasáhly...

pondělí, 16. listopadu 2015, 11:10

Závěr minulého pracovního týdne byl ohromně tragický. Teroristické útoky v Paříži, ale i v libanonském Bejrútu nebo iráckém...

 

Komentáře

 

Napište nám

Nejčtenější

  • Češi zachraňují helikoptérou slona...

  • Obyčejné ženy jsou nejkrásnější. Nahá dívka...

  • Znáte pravidla užívání parkovišť K+R? Ne...

  • Babí léto končí, přichází ochlazení. Příští...

Reklama
 
 

O čem píšou další Drbny

PLÁN ÚTĚKU: Vítej v pekle

Z Brna do Jiřic to trvalo asi 6 hodin, 6 strašně dlouhých hodin bez hnutí. Problém v medvědovi byl ten, že se člověk nemůže ani poškrábat na hlavě, protože si tam ani nedosáhne.

Budějcká Drbna

Brno zmírnilo poplatky pro druhou vlnu rezidentního parkování. Rezidenti budou parkovat půl roku zadarmo

Rada města Brna dnes zmírnila poplatky pro druhou vlnu rezidentního parkování, která začne v listopadu. Rezidenti s trvalým bydlištěm v místě budou mít prvního půl roku zdarma. Novinářům to řekl primátor Petr Vokřál (ANO). Původně měli platit 600 korun za rok. Sníží se i poplatky pro návštěvníky. První hodinu budou mít zdarma, druhou za deset a další za 20 korun. Původně měla hodina stát 20 korun.

Brněnská Drbna

Další zvrat. Liberec nakonec povede trojkoalice ze Starostů, ANO a ODS

Několik zvratů přinesla jednání o budoucí liberecké vládě. Nejprve vše vypadalo na trojkoalici Starostů, ANO a ODS, jenže ANO s občanskými demokraty spolupráci odmítlo. Pak probíhala další jednání a ANO nakonec názor změnilo a trojkoalice bude. Koaliční dohodu zástupci podepíší příští týden.

Liberecká Drbna

Litovelskou radnici hlídají před holuby falešní havrani

Nově natřenou radniční věž v Litovli na Olomoucku hlídají před nálety holubů atrapy havranů instalované v jejích malých oknech. Díky napodobeninám havranů by bílá zeď této 65,4 metru vysoké dominanty města už neměla být znečištěna trusem od holubů, kteří hnízdí v okolí. Dosavadní systém bodců instalovaných na radnici holuby nedokázal dostatečně odradit. To řekla Eva Kratochvílová z litovelské radnice.

Olomoucká Drbna

Tři, dva, jedna, Ji.hlava! Slavnostní zahájení dokumentárního festivalu již ve čtvrtek

Poslední dva dny zbývají do začátku letošní Ji.hlavy. Co dvaadvacátý ročník mezinárodního festivalu dokumentárních filmů nabídne? Slavnostní zahájení v režii Víta Klusáka a Mariky Pecháčkové, nový film režiséra Emira Kusturici, ale i obrazy ze života sokolů.

Jihlavská Drbna

Halloweenská párty v AC Klubu se blíží. Vrcholem bude koncert norské metalové kapely Convincing CleArity

V pátek 26. 10. proběhne v královéhradeckém AC klubu děsivá party s kostýmy, filmy a živou hudbou. Na své si přijdou milovníci hororů. Začátek akce bude věnován krátkometrážním filmům. Začátek promítání v 19:00.

Hradecká Drbna