Webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace, jak tyto stránky používáte, sdílíme se svými partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Pro více informací o nastavení cookies najdete zde.

 

Kauza Uber: Protesty taxikářů chápe čím dál méně lidí

 
čtvrtek, 3. května 2018, 17:44

Rok se s rokem sešel, za okny se mění roční období a taxikáři v Praze dál pokračují ve svých protestech. Některé věci prostě zůstávají…

Ve svých předchozích komentářích jsem se netajil svým velmi kritickým pohledem na současnou regulaci služeb taxi. Regulace, která byla přijímána hlavně za účelem ochrany spotřebitele, desítky let selhávala. Na každý pokus o odstranění  problému zareagovali nepoctivci sofistikovaným vylepšením svého jednání, a byť jich byla v odvětví drtivá menšina, táhli reference celého odvětví dolů. A dopláceli na to především ti poctiví. Medializace problému roztočila kola známého regulatorního paradoxu: „Z regulace si nepoctivci nic nedělají, protože ji dávno porušují. Ale na poctivé dopadá dvojnásob... O problému se napíše, což vyvolá další regulaci. Z ní si však nepoctivci nic nedělají…“  A tak dále, a tak dále.

Současná regulace taxislužeb nechrání 100% spotřebitelů před nepoctivci. Zato chrání trh a rentu, kterou účastníci trhu inkasovali. Navzdory tomu se objevily nové možnosti, jak efektivně přepravovat lidi v městských ekosystémech z bodu A do bodu B. Využívají mobilní platformy, moderní technologie i status „sexy“ služby. byli zařazeny do kolonky sdílená ekonomika. A tady začal problém s tím, co je vlastně ten trh.

Podle mého názoru se totiž Uber a další platformy nevlamovaly do zavřených dveří trhu taxi, ale vytvořily nový trh s novými standardy. Některé z nich, třeba náhradu zastaralého taxametru GPS trackingem v reálném čase, možnost realizovat kontrakt přes aplikaci bez nutnosti podpisu smlouvy mezi řidičem a zákazníkem v tištěné podobě, nebo spolupráci mezi státem a platformou v otázce výměny dat, reflektuje i podepsané memorandum mezi platformou Uber a českou vládou. Fajn. Je třeba však jít ještě dále. Z nesmyslných zkoušek a testování místopisu v čase navigací udělat dobrovolnou aktivitu, která může být konkurenční výhodou a důvodem vyšší ceny. Nebo umožnit flexibilnější vstup do odvětví pro kohokoliv splňujíc rozumné podmínky, a to nejen v Praze.

Na základě svých četných vystoupení k regulaci taxislužeb a budoucnosti osobní přepravy osob ve městech jsem vedl mnoho velmi konstruktivních debat i (na můj vkus až moc) o dost méně příjemných výměn názorů, především s taxikáři. Podstatu věci, tedy že Uber a jemu podobné platformy (velmi disruptivně a s mnohými mouchami, souhlasím) definují novou podobu a standardy služeb, žádný z nich nevyvrátil.

Nemyslím si, že zákazník má větší pravděpodobnost výt oklamán v Uberu než v současném regulatorním režimu taxi. Nesouhlasím s tím, že neznalost češtiny je zásadní problém, ani s tím, že člověk neznající z hlavy rozdíl mezi lokací ulic Táborská a Táboritská má mít zakázáno odvézt mě z letiště do centra za předem známou cenu. Nemyslím si, že ten, komu platforma nevyhovuje, ji bude „nucen“ dlouhodobě používat, ať již na straně řidiče, nebo zákazníka. Neobávám se ani často zmiňovaného argumentu vytlačení ostatních poskytovatelů z trhu. Sám ve svém okolí pozoruji, že preference lidí jsou dlouhodobě různé. Jasné je i to, že sebelepší služba nedokáže nikdy obsáhnout celý trh – třeba už jen proto, že v české ekonomice s nízkou nezaměstnaností zkrátka nesežene dostatek osob, které budou schopny a ochotny kvalitně službu nabízet.

Svého liberálního snu, že s platným oprávněním a splňujíc všechny podmínky bude moci občan třeba z Českých Budějovic přijet do Prahy, vysadit manželku a děti v zábavním parku a mezitím vydělávat s pomocí platformy (než se tam vydá s nimi a vydělávat bude jejich autonomně řízené auto), se nechci vzdát. Samozřejmě to bude ještě nějakou dobu trvat, což chápu. Pokud se někdo na trhu se spontánně se vyvíjející poptávkou brání přechodu do méně regulovaného a více konkurenčního prostředí a protestuje za vyšší stupeň regulace sama sebe, je to prostě divné. Proto čím dál méně lidí taxikáře chápe.

Napsal(a) Aleš Rod | Foto Uber

Štítky Uber, Praha, taxi,

 


 

Kam dál?

Problém jménem sociální bydlení: Z eráru peníze tečou, jen nikdo neví...

úterý, 1. května 2018, 09:37

60 miliard a nic. Ve svých komentářích se čas od času opírám o výsledky kontrol a auditů Nejvyššího kontrolního úřadu (NKÚ),...

KOMENTÁŘ: Kauza Cambridge Analytica zahltila média. Kdo další zachází...

čtvrtek, 26. dubna 2018, 11:11

Pravděpodobně nikdo nepřehlédnul kauzu úniku dat z Facebooku, která se neoprávněně dostala do rukou firmě Cambridge Analytica....

Potrestání prezidenta Zemana? Velezrada v českém právním řádu

středa, 28. března 2018, 13:05

V posledních dnech někteří politici označili poslední kroky prezidenta Miloše Zemana za velezradu. Jeho postup v kauze otravy...

KOMENTÁŘ: Drbna splnila pětiletku, těší se na další

neděle, 25. února 2018, 10:43

My Češi máme dokonalý smysl pro humor. Mnohdy je ironický, místy sarkastický a k naturalismu také nemá úplně daleko. Jinak si...

 

Komentáře

 
 

O čem píšou další Drbny

Město pošle na provoz Kotvy 1,4 milionu korun. O budoucnosti kina chce jednat

Více než 1,4 milionu korun půjde z rozpočtu města na podporu provozu Kina Kotva v příštím roce. Podle města je nutné dotaci kinu poskytnou, protože jinak by jeho provoz skončil. Náměstek primátora Juraj Thoma řekl, že se město bude muset zamyslet nad tím, jakou formou kino v budoucnu provozovat.

Budějcká Drbna

Špilberk bude červený na počest 120 let brněnské techniky

Hrad Špilberk, brněnská dominanta, se zbarví do červena. Vysoké učení technické (VUT), jehož univerzitní barvou je právě červená, tak ve čtvrtek připomene 120 let od svého vzniku. Oslavy výročí jsou rozprostřené do celého letošního roku. Osvícením Špilberku začne jednak nový semestr a jednak druhá polovina oslav.

Brněnská Drbna

Jablonecký primátor Kroupa vystoupil z ANO. Rozpad koalice považuje za osobní selhání

Jablonecký primátor Milan Kroupa vystoupil z hnutí ANO. Hlavním důvodem je podle něj rozpad koalice, který považuje za své osobní selhání. K odchodu ho vedla také snaha nepoškozovat ANO, řekl Kroupa, který stál v čele druhého největšího města v Libereckém kraji od voleb na podzim loňského roku. Odmítl, že by za odchodem byl tlak shora. Zda zůstane primátorem, není zatím jasné, spekuluje se, že ho zastupitelé už ve středu odvolají. Na programu jednání to však zatím není, jasno není ani o případném nástupci.

Liberecká Drbna

Olomoučtí judisté zaznamenali před blížícím se Mistrovství České republiky další úspěch

Český pohár v Brně platí za jeden z největších tuzemských šampionátů, kde se mezi sebou pravidelně utkávají judisté o body potřebné pro start na Přeboru a Mistrovství České republiky. Zvlášť v kategorii dorostu se jedná o skvělou příležitost, jak se ukázat před reprezentačními trenéry, a dostat se tak do užšího výběru národního týmu.

Olomoucká Drbna

Z Iveca v Jihlavě neznámý vandal ukradl nářadí za skoro čtyřicet tisíc korun

Škodu za téměř čtyřicet tisíc korun způsobil zloděj v Jihlavě, který zatím uniká policistům. V době od pátku 13. září do pondělního rána se vloupal do auta na Vrchlického ulici.

Jihlavská Drbna

Nechali krvácejícího chlapce na chodbě, ten zůstane celý život v kómatu. Policie v důsledku toho obvinila již čtyři lidi

Krajské ředitelství policie Královéhradeckého kraje může v současné době již potvrdit, že kriminalisté zahájili trestní stíhání jedné právnické a třech fyzických osob ze spáchání přečinu těžké ublížení na zdraví z nedbalosti, a to v souvislosti s událostí, ke které došlo před více než dvěma roky v pardubické nemocnici.

Hradecká Drbna