Webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace, jak tyto stránky používáte, sdílíme se svými partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Pro více informací o nastavení cookies najdete zde.

 

Kauza Uber: Protesty taxikářů chápe čím dál méně lidí

 
čtvrtek, 3. května 2018, 17:44

Rok se s rokem sešel, za okny se mění roční období a taxikáři v Praze dál pokračují ve svých protestech. Některé věci prostě zůstávají…

Ve svých předchozích komentářích jsem se netajil svým velmi kritickým pohledem na současnou regulaci služeb taxi. Regulace, která byla přijímána hlavně za účelem ochrany spotřebitele, desítky let selhávala. Na každý pokus o odstranění  problému zareagovali nepoctivci sofistikovaným vylepšením svého jednání, a byť jich byla v odvětví drtivá menšina, táhli reference celého odvětví dolů. A dopláceli na to především ti poctiví. Medializace problému roztočila kola známého regulatorního paradoxu: „Z regulace si nepoctivci nic nedělají, protože ji dávno porušují. Ale na poctivé dopadá dvojnásob... O problému se napíše, což vyvolá další regulaci. Z ní si však nepoctivci nic nedělají…“  A tak dále, a tak dále.

Současná regulace taxislužeb nechrání 100% spotřebitelů před nepoctivci. Zato chrání trh a rentu, kterou účastníci trhu inkasovali. Navzdory tomu se objevily nové možnosti, jak efektivně přepravovat lidi v městských ekosystémech z bodu A do bodu B. Využívají mobilní platformy, moderní technologie i status „sexy“ služby. byli zařazeny do kolonky sdílená ekonomika. A tady začal problém s tím, co je vlastně ten trh.

Podle mého názoru se totiž Uber a další platformy nevlamovaly do zavřených dveří trhu taxi, ale vytvořily nový trh s novými standardy. Některé z nich, třeba náhradu zastaralého taxametru GPS trackingem v reálném čase, možnost realizovat kontrakt přes aplikaci bez nutnosti podpisu smlouvy mezi řidičem a zákazníkem v tištěné podobě, nebo spolupráci mezi státem a platformou v otázce výměny dat, reflektuje i podepsané memorandum mezi platformou Uber a českou vládou. Fajn. Je třeba však jít ještě dále. Z nesmyslných zkoušek a testování místopisu v čase navigací udělat dobrovolnou aktivitu, která může být konkurenční výhodou a důvodem vyšší ceny. Nebo umožnit flexibilnější vstup do odvětví pro kohokoliv splňujíc rozumné podmínky, a to nejen v Praze.

Na základě svých četných vystoupení k regulaci taxislužeb a budoucnosti osobní přepravy osob ve městech jsem vedl mnoho velmi konstruktivních debat i (na můj vkus až moc) o dost méně příjemných výměn názorů, především s taxikáři. Podstatu věci, tedy že Uber a jemu podobné platformy (velmi disruptivně a s mnohými mouchami, souhlasím) definují novou podobu a standardy služeb, žádný z nich nevyvrátil.

Nemyslím si, že zákazník má větší pravděpodobnost výt oklamán v Uberu než v současném regulatorním režimu taxi. Nesouhlasím s tím, že neznalost češtiny je zásadní problém, ani s tím, že člověk neznající z hlavy rozdíl mezi lokací ulic Táborská a Táboritská má mít zakázáno odvézt mě z letiště do centra za předem známou cenu. Nemyslím si, že ten, komu platforma nevyhovuje, ji bude „nucen“ dlouhodobě používat, ať již na straně řidiče, nebo zákazníka. Neobávám se ani často zmiňovaného argumentu vytlačení ostatních poskytovatelů z trhu. Sám ve svém okolí pozoruji, že preference lidí jsou dlouhodobě různé. Jasné je i to, že sebelepší služba nedokáže nikdy obsáhnout celý trh – třeba už jen proto, že v české ekonomice s nízkou nezaměstnaností zkrátka nesežene dostatek osob, které budou schopny a ochotny kvalitně službu nabízet.

Svého liberálního snu, že s platným oprávněním a splňujíc všechny podmínky bude moci občan třeba z Českých Budějovic přijet do Prahy, vysadit manželku a děti v zábavním parku a mezitím vydělávat s pomocí platformy (než se tam vydá s nimi a vydělávat bude jejich autonomně řízené auto), se nechci vzdát. Samozřejmě to bude ještě nějakou dobu trvat, což chápu. Pokud se někdo na trhu se spontánně se vyvíjející poptávkou brání přechodu do méně regulovaného a více konkurenčního prostředí a protestuje za vyšší stupeň regulace sama sebe, je to prostě divné. Proto čím dál méně lidí taxikáře chápe.

Napsal(a) Aleš Rod | Foto Uber

Štítky Uber, Praha, taxi,

 


 

Kam dál?

Problém jménem sociální bydlení: Z eráru peníze tečou, jen nikdo neví...

úterý, 1. května 2018, 09:37

60 miliard a nic. Ve svých komentářích se čas od času opírám o výsledky kontrol a auditů Nejvyššího kontrolního úřadu (NKÚ),...

KOMENTÁŘ: Kauza Cambridge Analytica zahltila média. Kdo další zachází...

čtvrtek, 26. dubna 2018, 11:11

Pravděpodobně nikdo nepřehlédnul kauzu úniku dat z Facebooku, která se neoprávněně dostala do rukou firmě Cambridge Analytica....

Potrestání prezidenta Zemana? Velezrada v českém právním řádu

středa, 28. března 2018, 13:05

V posledních dnech někteří politici označili poslední kroky prezidenta Miloše Zemana za velezradu. Jeho postup v kauze otravy...

KOMENTÁŘ: Quo vadis ČSSD?

středa, 21. února 2018, 09:52

Novým předsedou ČSSD se stal Jan Hamáček. Delegáti sjezdu tak evidentně volili něco, čemu říkáme zlatá střední cesta. Z hlediska...

 

Komentáře

 
 

O čem píšou další Drbny

Přelom března a dubna bude patřit psím hrdinům

Tak jako každý rok, tak i letos můžete nominovat psa ať už vlastního nebo z okolí, který zachránil někomu život nebo zdraví. Anketa Statečné psí srdce bude vybírat a odměňovat už po deváté.

Budějcká Drbna

FOLKLORNÍ TIPY NA VÍKEND: Krojové plesy, košt pálenek a kysaného zelí, otevřené sklepy

Dnes vám výjimečně nenabídnu přehled toho nejlepšího, co nás čeká v Brně. Důvod je jednoduchý - tomto víkendu se po celé jižní Moravě rozehrají cimbálové muziky a lidé budou mít šanci zažít kus opravdového jihomoravského folkloru. Co nás tedy čeká?

Brněnská Drbna

Po jedenácti domácích výhrách přišla prohra. Tygři padli s Litvínovem 2:3

Jedenáctkrát v řadě se liberečtí hokejisté na domácím ledě radovali z vítězství. Až páteční utkání s Litvínovem přineslo změnu. Liberečtí přitom v první třetině otočili na 2:1 a zdálo se, že jdou za další výhrou.

Liberecká Drbna

Dopravní nehoda dvou vozidel zablokovala provoz na téměř dvě hodiny

V pátek 18. ledna před sedmou hodinou ranní došlo na ulici Husova v Jeseníku ke srážce dvou aut. Příčinou nehody byla ledovka.

Olomoucká Drbna

Kamenný hospic by mohl získat pozemek v Brodě. Záměr má podporu většiny zastupitelů

Havlíčkův Brod zřejmě převede na Spolek pro lůžkový hospic Mezi stromy pozemek nutný na stavbu prvního kamenného hospice na Vysočině. Smlouvu u budoucí darovací smlouvě bude schvalovat městské zastupitelstvo 11. února. Podle místostarosty Libora Honzárka (TOP 09) by hospic mohl být postavený za několik málo let.

Jihlavská Drbna

V Královéhradeckém kraji mírně ubylo respiračních onemocnění a chřipek

V Královéhradeckém kraji v tomto týdnu mírně ubylo akutních respiračních onemocnění a chřipky. Hygienici evidovali 971 nemocných v přepočtu na 100 tisíc obyvatel, což bylo o pět procent méně než 1027 nemocných v minulém týdnu. V kraji se zatím objevily dva případy klinicky závažného onemocnění chřipkou, uvedli hradečtí hygienici na webu.

Hradecká Drbna