Webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace, jak tyto stránky používáte, sdílíme se svými partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Pro více informací o nastavení cookies najdete zde.

 

Kauza Uber: Protesty taxikářů chápe čím dál méně lidí

 
čtvrtek, 3. května 2018, 17:44

Rok se s rokem sešel, za okny se mění roční období a taxikáři v Praze dál pokračují ve svých protestech. Některé věci prostě zůstávají…

Ve svých předchozích komentářích jsem se netajil svým velmi kritickým pohledem na současnou regulaci služeb taxi. Regulace, která byla přijímána hlavně za účelem ochrany spotřebitele, desítky let selhávala. Na každý pokus o odstranění  problému zareagovali nepoctivci sofistikovaným vylepšením svého jednání, a byť jich byla v odvětví drtivá menšina, táhli reference celého odvětví dolů. A dopláceli na to především ti poctiví. Medializace problému roztočila kola známého regulatorního paradoxu: „Z regulace si nepoctivci nic nedělají, protože ji dávno porušují. Ale na poctivé dopadá dvojnásob... O problému se napíše, což vyvolá další regulaci. Z ní si však nepoctivci nic nedělají…“  A tak dále, a tak dále.

Současná regulace taxislužeb nechrání 100% spotřebitelů před nepoctivci. Zato chrání trh a rentu, kterou účastníci trhu inkasovali. Navzdory tomu se objevily nové možnosti, jak efektivně přepravovat lidi v městských ekosystémech z bodu A do bodu B. Využívají mobilní platformy, moderní technologie i status „sexy“ služby. byli zařazeny do kolonky sdílená ekonomika. A tady začal problém s tím, co je vlastně ten trh.

Podle mého názoru se totiž Uber a další platformy nevlamovaly do zavřených dveří trhu taxi, ale vytvořily nový trh s novými standardy. Některé z nich, třeba náhradu zastaralého taxametru GPS trackingem v reálném čase, možnost realizovat kontrakt přes aplikaci bez nutnosti podpisu smlouvy mezi řidičem a zákazníkem v tištěné podobě, nebo spolupráci mezi státem a platformou v otázce výměny dat, reflektuje i podepsané memorandum mezi platformou Uber a českou vládou. Fajn. Je třeba však jít ještě dále. Z nesmyslných zkoušek a testování místopisu v čase navigací udělat dobrovolnou aktivitu, která může být konkurenční výhodou a důvodem vyšší ceny. Nebo umožnit flexibilnější vstup do odvětví pro kohokoliv splňujíc rozumné podmínky, a to nejen v Praze.

Na základě svých četných vystoupení k regulaci taxislužeb a budoucnosti osobní přepravy osob ve městech jsem vedl mnoho velmi konstruktivních debat i (na můj vkus až moc) o dost méně příjemných výměn názorů, především s taxikáři. Podstatu věci, tedy že Uber a jemu podobné platformy (velmi disruptivně a s mnohými mouchami, souhlasím) definují novou podobu a standardy služeb, žádný z nich nevyvrátil.

Nemyslím si, že zákazník má větší pravděpodobnost výt oklamán v Uberu než v současném regulatorním režimu taxi. Nesouhlasím s tím, že neznalost češtiny je zásadní problém, ani s tím, že člověk neznající z hlavy rozdíl mezi lokací ulic Táborská a Táboritská má mít zakázáno odvézt mě z letiště do centra za předem známou cenu. Nemyslím si, že ten, komu platforma nevyhovuje, ji bude „nucen“ dlouhodobě používat, ať již na straně řidiče, nebo zákazníka. Neobávám se ani často zmiňovaného argumentu vytlačení ostatních poskytovatelů z trhu. Sám ve svém okolí pozoruji, že preference lidí jsou dlouhodobě různé. Jasné je i to, že sebelepší služba nedokáže nikdy obsáhnout celý trh – třeba už jen proto, že v české ekonomice s nízkou nezaměstnaností zkrátka nesežene dostatek osob, které budou schopny a ochotny kvalitně službu nabízet.

Svého liberálního snu, že s platným oprávněním a splňujíc všechny podmínky bude moci občan třeba z Českých Budějovic přijet do Prahy, vysadit manželku a děti v zábavním parku a mezitím vydělávat s pomocí platformy (než se tam vydá s nimi a vydělávat bude jejich autonomně řízené auto), se nechci vzdát. Samozřejmě to bude ještě nějakou dobu trvat, což chápu. Pokud se někdo na trhu se spontánně se vyvíjející poptávkou brání přechodu do méně regulovaného a více konkurenčního prostředí a protestuje za vyšší stupeň regulace sama sebe, je to prostě divné. Proto čím dál méně lidí taxikáře chápe.

Napsal(a) Aleš Rod | Foto Uber

Štítky Uber, Praha, taxi,

 


 

Kam dál?

Problém jménem sociální bydlení: Z eráru peníze tečou, jen nikdo neví...

úterý, 1. května 2018, 09:37

60 miliard a nic. Ve svých komentářích se čas od času opírám o výsledky kontrol a auditů Nejvyššího kontrolního úřadu (NKÚ),...

KOMENTÁŘ: Kauza Cambridge Analytica zahltila média. Kdo další zachází...

čtvrtek, 26. dubna 2018, 11:11

Pravděpodobně nikdo nepřehlédnul kauzu úniku dat z Facebooku, která se neoprávněně dostala do rukou firmě Cambridge Analytica....

Potrestání prezidenta Zemana? Velezrada v českém právním řádu

středa, 28. března 2018, 13:05

V posledních dnech někteří politici označili poslední kroky prezidenta Miloše Zemana za velezradu. Jeho postup v kauze otravy...

KOMENTÁŘ: Drbna splnila pětiletku, těší se na další

neděle, 25. února 2018, 10:43

My Češi máme dokonalý smysl pro humor. Mnohdy je ironický, místy sarkastický a k naturalismu také nemá úplně daleko. Jinak si...

 

Komentáře

 
 

O čem píšou další Drbny

Druhý ročník závodu Chlu – Chlu s charitativním posláním tentokrát dýchal pro Báru

Druhý ročník recesistického závodu s charitativním posláním pod názvem „Dezorientační běh CHLU-CHLU“ již při zahájení příprav sliboval, že překoná již tak úspěšný loňský ročník, protože organizátoři z Chlumu a Chlumce v čele s Romanem Bláhou, Michalem Opekarem a Janem Mojžíšem se rozhodli charitativní podtext celé akce věnovat rodačce z Chlumu u Křemže Báře Šebelkové.

Budějcká Drbna

Kraj i město jsou ochotni přispět další peníze na MotoGP. Pět milionů dá i Automotodrom

Jihomoravský kraj a město Brno navrhnou zastupitelstvům podpořit letošní ročník motocyklové Grand Prix Brno další částkou, a to každý sumou 2,5 milionu korun. V tiskové zprávě to dnes uvedla mluvčí kraje Monika Brindzáková. Kraj už dal na letošní ročník 25 milionů a Brno 15 milionů. Pomoct zachránit ohrožené závody chce i firma Automotodrom, která vlastní okruh. Podle jejího mluvčího Petra Boháče je připravená převzít část závazků do celkové výše až pět milionů korun.

Brněnská Drbna

KOMENTÁŘ: Vyberte si 21 volených do evropského parlamentu

Dvojí kvalita potravin. Nelegální migrace. Bezpečnost. Zdanění velkých nadnárodních firem. Čtyři věci, jejichž řešení považují Češi za klíčové. Ale také záležitosti, se kterými Česká republika sama nepohne. Premiér těžko přijde za Markem Zuckerbergem a neoznámí mu, že odteď bude Facebook platit vyšší daně. Stejně tak zcela určitě sám holýma rukama nevyřeší nelegální migraci. Vždycky k tomu budeme potřebovat ostatní státy, se kterými můžeme společně prosadit to, na co sami nemáme.

Liberecká Drbna

Den s terénními pracovnicemi: Je výhodnější vyměnit jehlu, než léčit žloutenku

Den jsem strávil s terénními pracovnicemi Helenou a Ilonou ze Společnosti Podané ruce. Nejen u sbírání použitých injekčních stříkaček jsme si povídali třeba o tom, které nelegální drogy jsou v Olomouci nejrozšířenější, kde se v Olomouci nachází nejvíc použitých stříkaček a proč je dobré uživatelům drog jehly měnit.

Olomoucká Drbna

Násilník vyhrožoval své bývalé přítelkyni, pak ji surově zbil. Skončil ve vězení

Ve vězení skončil čtyřiatřicetiletý muž, který napadl a zranil svoji bývalou přítelkyni. Útoku předcházely výhrůžky, které na konci minulého týdne vyústily v násilné vniknutí do bytu ženy a její surové zbití.

Jihlavská Drbna

Policie dnes poprvé mluvila se zraněnou svědkyní z ruské kauzy

Královéhradečtí kriminalisté dnes v nemocnici poprvé mluvili s těžce zraněnou svědkyní z kauzy odsouzených ruských fotbalistů, Jekatěrinou Bobkovovou. Spadla 10. května ve Špindlerově Mlýně z balkonu z výšky asi deseti metrů. Policie se kloní k tomu, že ji nikdo dolů neshodil, vyplynulo z dnešního vyjádření mluvčí královéhradecké krajské policie Ivany Ježkové. Totožnost Bobkovové nepotvrdila, uvedla jen to, že má ruskou státní příslušnost. Ruska je stále hospitalizovaná ve Fakultní nemocnici Hradec Králové.

Hradecká Drbna