Webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace, jak tyto stránky používáte, sdílíme se svými partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Pro více informací o nastavení cookies najdete zde.

 

KOMENTÁŘ: Dostanou vysloužilé panely druhou šanci?

 
středa, 14. února 2018, 09:54

V minulém komentáři jsem se zaměřil na otázku výroby a složení fotovoltaiky. Dnes budu v ekologické tematice pokračovat a posvítím si na téma recyklace panelů.

Solární elektrárny se totiž všude ve světě instalují ve velkém a ekologové v tom právem vidí riziko. Zařízení nebudou sloužit věčně: jejich životnost se počítá přibližně na dvě desetiletí. Dnes se objem fotovoltaického odpadu v Evropě pohybuje kolem 4 000 tun, do roku 2020 mohou tato čísla stoupnout na desetinásobek a v polovině století až na úroveň 80 milionů tun. Jak si s touto horou elektronického odpadu poradíme?

Legislativa přeje připraveným

Tyhle důsledky naštěstí předvídali zákonodárci. Ještě předtím, než začal boom solárních elektráren, určili, že v nich obsažené materiály mají být lehce a vysoce recyklovatelné. Díky tomu neskončí staré panely na skládkách: specializované firmy je mohou zpracovat, a to téměř na 100 procent. Zatímco hliníkový rám není problém recyklovat beze zbytku, sklo a křemík pak vykazují pouhých 5, respektive 15 procent odpadu. Tyto tři složky pak tvoří devět desetin panelu.

České ministerstvo životního prostředí kromě toho myslelo na zadní kolečka víc než jiná a již v roce 2012 zavedlo pro provozovatele solárních elektráren zvláštní povinnost platit příspěvek na budoucí recyklaci modulů. Poplatek se pohybuje v celkové výši 8,50 až 11 Kč/kg. Jen pro představu: studie, kterou si ministerstvo nechalo vypracovat, předpokládá zhruba poloviční náklady. A celoevropský systém pro recyklaci fotovoltaiky si účtuje jen třetinovou cenu. Poplatek by tedy náklady spojené s recyklací měl výhledově pokrýt.

Háček vězí snad jen v tom, že ne všichni producenti vyrábějí solární panely tak, aby podobným nárokům odpovídaly. A ne všichni také dokáží opakovaně zpracovat krystalický křemík ze svých vlastních modulů.

Tady podle mě leží velká odpovědnost na dodavatelích a instalačních firmách. Ty, kterým jde nejen o tržby, ale i o životní prostředí, mohou sledovat například webové stránky neziskové organizace Silicon Valley Toxics Coalition (SVTC) a její každoroční srovnání výrobců. Sám jsem si díky němu vybral značku panelů, která se snaží zefektivňovat své výrobní procesy a díky tomu se dostává mezi celosvětově nejzelenější producenty.

Možnosti odhalí budoucnost, úkoly známe už teď

Vraťme se ale k recyklaci. Jsem přesvědčen, že představuje skvělou obchodní příležitost, o kterou se podniky zanedlouho poperou. Čísla hovoří jasně: Mezinárodní energetická agentura pro fotovoltaické elektrárny odhaduje, že kolem roku 2050 dosáhne hodnota trhu s recyklací solárních panelů 15 miliard dolarů.

Toto odvětví má své nesporné výhody. Nejen kvůli tomu, že na recyklaci přispívají sami provozovatelé, ale také proto, že moduly obsahují velmi cenné materiály, které skýtají možnosti dalšího ekonomického využití. A když k tomu připočtete, že cena mědi nebo hliníku pravděpodobně poroste, fotovoltaický panel můžete brát jako materiálovou pokladničku.

Není ovšem recyklace jako recyklace. Již zmíněná SVTC například upozorňuje na to, že recyklace lokální snižuje uhlíkovou stopu, vytváří v daném místě pracovní příležitosti, a tím podporuje lokální ekonomiku. Ze stejného důvodu se také SVTC snaží o to, aby se recyklace stala jedním z hlavních pilířů fotovoltaického průmyslu.

Sečteno a podtrženo: za tři desetiletí se budeme muset vypořádat s miliony tun fotovoltaického odpadu s astronomickou hodnotou. Tím naléhavější se ukazuje nutnost připravit cestu ke komplexní, efektivní a masové recyklaci i likvidaci.

Napsal(a) Jaroslav Šuvarský, S-POWER | Foto Flickr
 


 

Kam dál?

GLOSA: Otcovská dovolená v českém podání je klasický kočkopes

sobota, 3. února 2018, 20:16

Otcovská dovolená je nesystémový, populistický nesmysl. Abychom si rozuměli: Nemluvím o potenciálním efektivním řešení, které by...

KOMENTÁŘ: V prvním kole prezidentských voleb nedošlo k překvapení

sobota, 13. ledna 2018, 16:42

Po poměrně dlouhé době se nekonalo velké překvapení a předvolební výzkumy se nemýlily, respektive správně odhadly kandidáty...

KOMENTÁŘ: Vlaky zdarma? Populistický návrh je nesmyslný

pátek, 12. ledna 2018, 12:25

Vlaky pro děti a důchodce zdarma? To jako vážně? Jak se trefně říká, nechci v již tak značně nepřehledné situaci ohledně vlády...

GLOSA: Volit rozumem, srdcem nebo nevolit vůbec?

středa, 10. ledna 2018, 18:20

Prezidentská volba klepe na dveře a většina mých přátel a známých řeší otázku „kam s ním”, pardon, tedy… spíše „koho tam?”...

 

Komentáře

 
 

O čem píšou další Drbny

SOUTĚŽ: Motor se připravuje na šlágr s Jihlavou, která neinkasovala přes 170 minut

Vedoucí tým Chance ligy míří na jih Čech! Ve středu od 17:30 se v Budvar aréně poměří vedoucí Dukla Jihlava a ČEZ Motor České Budějovice. Rozdíl mezi týmy je v tabulce patnáctibodový. Utkání bude s největší pravděpodobností vyprodané, ale díky soutěži s Budějckou Drbnou může jeden čtenář vyhrát dvě vstupenky.

Budějcká Drbna

Inspektoři kontrolovali fritovací oleje po celé republice. Neprošel fast food z brněnského nádraží

Inspektoři ze Státní zemědělské a potravinářské inspekce (SZPI) se během roku 2018 zaměřili mimo jiné i na stav fritovacích olejů v provozovnách rychlého občerstvení po celé republice. Z 93 kontrolovaných fast foodů jich 73 prošlo. Mezi těmi neúspěšnými bylo i nonstop bistro Susu z brněnského hlavního nádraží.

Brněnská Drbna
Aktualizováno před 4 hodinami

Informace z dopravy: Nehoda autobusu, oprava děr na průtahu Libercem i srážka se sanitkou

Přinášíme vám aktuální přehled událostí na silnicích v Libereckém kraji. Situaci komplikuje na mnoha místech sněžení i vítr, navíc na mnoha místech hrozí ledovka.

Liberecká Drbna

Opilá žena z nádraží, která skončila na záchytce, ji po probuzení nechtěla opustit. Nemohla najít svůj amulet

Zajímavé pokračování má příběh opilé ženy, které ujel vlak do Prahy a dělala nepořádek ve vestibulu olomouckého nádraží. Po tomto incidentu skončila na záchytce.

Olomoucká Drbna
Aktualizováno před 4 hodinami

Dnešní dopravní nehody přinesly jednu oběť. Na silnici I/37 zemřel řidič osobního auta

Policisté na Vysočině museli dnes řešit téměř 50 dopravních nehod. Na silnici I/37 s fatálními následky. Svému zranění podlehl řidič v osobním autě. Osudným se mu stal střet s nákladním autem.

Jihlavská Drbna

Hradec Králové schválil tendr na dopravní systém za 420 milionů

Zastupitelé Hradce Králové dnes schválili vypsání soutěže na dodavatele a provozovatele Inteligentního dopravního systému (IDS), který by měl zvýšit plynulost a bezpečnost automobilové dopravy ve městě. Hodnota zakázky je zhruba 305 milionů korun za vybudování systému plus 114 milionů korun za jeho šestileté provozování. Město chce na investici využít evropskou dotaci až 247 milionů korun. Pro vypsání soutěže bylo 26 z 37 přítomných zastupitelů.

Hradecká Drbna