Webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace, jak tyto stránky používáte, sdílíme se svými partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Pro více informací o nastavení cookies najdete zde.

 

Tunel Blanka křičí: Změňme konečně systém zadávání veřejných zakázek!

 
středa, 4. března 2015, 11:07

Jak zaznělo v minulém týdnu, tunelem Blanka si řidiči svoji cestu ucpanou Prahou nezkrátí ani v dubnu 2015. Původní předpokládané datum dokončení (rok 2011) je k smíchu, stejně jako původní předpokládaná cena (21,2 miliardy Kč). Již nyní náklady dvojnásobně převýšily tento odhad, a to se teprve chystá výměna stovek kilometrů kabeláže.

ČTĚTE TAKÉ: Tunel Blanka: Jak trapní ještě dokážeme být, aniž by nám bylo trapně?

Je na čase si přiznat, že v České republice prostě neumíme vypisovat veřejné zakázky. Nejenže si úředníci nedokáží poradit s odborností infrastrukturních staveb, informačních technologií a dalších oblastí, ve kterých prostřednictvím veřejného sektoru dostávají peněženky daňových poplatníků pravidelně „nakopáno“, ale bohužel se ukazuje, že politici ani jejich úředníci neumí průběh veřejné zakázky ani ošetřit smluvně.

Postupem času jsme se dostali do absurdní situace, kdy po štědře placených právních odděleních, která najdeme na každém ministerstvu, na každém úřadě či v každé veřejné instituci, již ani neočekáváme, že by něčeho takového byla schopna. Proto přípravám infrastrukturních veřejných zakázek předchází veřejné zakázky na externí dodávku právních služeb, často placených od hodiny. A zde dostávají daňoví poplatníci „na frak“ podruhé. Proč? Existuje zde totiž perverzní motivace udržovat – eufemisticky řečeno – právní nejistotu: Čím komplikovanější právní situace v dané veřejné instituci bude, tím větší bude poptávka po externích právních službách.

(Ne)kvalita zadávací dokumentace navíc způsobuje další negativní dopad – neúměrné průtahy zakázek. Není výjimkou, že se v době, kdy měla být zakázka hotova a dílo mělo začít sloužit občanům, ještě ani nezačalo stavět. Účastníci zakázek napadají nejasnost zadání, nabídky konkurence, diskriminaci jednotlivých účastníků, do toho se zamotá nějaká aktivistická bojůvka schovávající vlastní důležitost za „veřejný zájem“ a rázem je veselo na několik let. Bavit se tom, že tato situace velmi nahrává korupčnímu jednání, je v České republice nošením dříví do lesa. Jelikož je v podstatě každému jedno, co je výsledek odfláknutí zadání zakázky a co je výsledek účelového korupčního jednání, snahy ovlivnit zakázky jsou na denním pořádku. Stačí si přečíst noviny.  

Odpovědnost za kvalitu zadávací dokumentace i za kvalitu smluvní dokumentace nenesou zhotovitelé zakázky ani externí právníci, ale samozřejmě ji nese veřejná instituce (stát). Proto si při každém problému s veřejnou zakázkou politici musí připadat jako školáčci, kteří si zapomněli domácí úkol a celá třída se jim nahlas směje. Začne se totiž ukazovat, že navzdory ujištěním o rychlém sjednání nápravy, o dosažení spravedlnosti či ostrých požadavcích na náhradu škody, stát nakonec sklapne podpatky, zasalutuje a všechno zacáluje z eráru. Překvapí mě, kdyby to s Blankou bylo jinak.

Asi vás také napadlo – no jo, ale co s tím? Odpověď je jednoduchá. Systém zadávání zakázek se musí změnit. A to tak, že se stát zbaví své tragikomické role, kterou doposud při veřejných zakázkách zastával, a předá veškerou odpovědnost zhotoviteli.

Pokud je totiž státní zakázka zadána jako dnes, tj. měřeným kontraktem (RED FIDIC), je veškerá příprava projektu, zhotovení dokumentace a převzetí výsledků plně v odpovědnosti objednatele (tj. státu). A to evidentně neumíme. Pokud by však byl systém zadávání veřejných zakázek změněn na tzv. „Design and Build“ (YELLOW FIDIC), veškeré aktivity spojené se zakázkou by byly gesci zhotovitele (tj. stavební firmy, IT firmy, atd.). Stát by „jen“ řekl, čeho chce dosáhnout („Chceme dálnicí propojit Prahu České Budejovice“), posoudil návrhy realizace a pak jen spokojeně čekal, až to zhotovitel celé oddře za něj. Ač je tento systém zpravidla o něco nákladnější než RED FIDIC, troufám si tvrdit, že v České republice – ráji vícenákladů – bychom to určitě snesli. 

Foto: wikipedia.org

Napsal Aleš Rod

Kam dál?

Ministerstvo financí chce zbylé peníze z malé privatizace použít na...

pátek, 27. února 2015, 16:42

Peníze z tzv. malé privatizace chce ministerstvo financí využít na krytí očekávaného nedostatku peněz v důchodovém systému. V...

Ministerstvo životního prostředí: Místo jednoho informačního systému...

sobota, 21. února 2015, 18:19

Inzerát: „Máte ve vaší firmě jednotný informační systém, v rámci něhož zaměstnanci efektivně sdílejí informace či vzájemně...

Propast mezi penzí žen a mužů se nemenší, ženy berou o pětinu míň

sobota, 21. února 2015, 08:52

Propast mezi výší starobních důchodů žen a mužů v Česku se nezmenšuje. Seniorky stále pobírají v průměru o pětinu nižší penzi než...

Levnější roční kupón na MHD od července

úterý, 17. února 2015, 17:28

Městská rada dnes schválila snížení ceny ročního předplatního kupónu na území hl. m. Prahy a další tarifní opatření. „Cena...

 

Komentáře

 

Napište nám

Nejčtenější

  • Lidl se po drsné reportáži České televize...

  • Policie pátrá po desetileté dívce. V sobotu...

  • Pomalejší na Vltavě byli už jen couvající...

  • Malá chce jako ministryně pomoci zrychlit...

 
 

O čem píšou další Drbny

V Budějcích vyrostla na levém břehu Vltavy pláž. Vstup do vody je ale na vlastní riziko

Na oblíbeném levém břehu Vltavy se objevila nová pláž. U cyklostezky vedoucí směrem do centra Českch Budějovic nebo na Hlubokou nad Vltavou se nyní lidé mohou do řeky dostat po písku. Náměstěk primátora Petr Holický ale upozorňuje, že vstup je pouze na vlastní riziko.

Budějcká Drbna

Nové nádraží si pojmenují sami Brňané, město spustilo sběr návrhů

Název novému nádraží v Brně vyberou sami Brňané. Město dnes začalo sbírat návrhy a hlasovat se pro ně začne od září, vítězný návrh pak bude známý 29. října. Na tiskové konferenci to dnes řekl primátor Brna Petr Vokřál (ANO). Zastupitelé města i kraje letos rozhodli o odsunu nádraží do míst současného nákladového dolního nádraží, návrh této varianty doporučila vládě ke schválení i Centrální komise ministerstva dopravy. Definitivní rozhodnutí, kde bude nádraží stát, má učinit vláda.

Brněnská Drbna

FOTO: Na Mácháči shořela rekreační chata. Škoda je milion korun

Pouze ohořelé trámy zůstaly z rekreační chaty, která shořela v neděli ve Starých Splavech u Máchova jezera. Byl to jeden z prvních zásahů pro novou jednotku v Doksech.

Liberecká Drbna

Dvě osobní auta se střetla v křižovatce, jedno z nich zůstalo po kolizi převrácené na boku

V sobotu ráno došlo v Kostelci na Hané k dopravní nehodě dvou osobních aut. Při nehodě se zranily dvě osoby.

Olomoucká Drbna

Češi mění zaměstnavatele kvůli platu i nedostatku uznání. Mzda je důležitější pro muže

Nízký plat, nedostatek uznání a neuspokojující kariéra patří mezi důvody, proč Češi nejčastěji opouští zaměstnavatele. Naopak jistota zaměstnání, finanční zdraví zaměstnavatele, mzda a zajímavý obsah práce patří k důvodům, kvůli kterým Češi zůstávají zaměstnavateli věrní. Vyplývá to z aktuálního průzkumu zaměstnaneckých preferencí personálně poradenské společnosti Randstad.

Jihlavská Drbna

Každý třetí řidič z Královéhradecka za volantem někdy fotil nebo natáčel videa

Mobil za volant nepatří. To budou 30. června a 1. července řidičům ve všech regionech připomínat koordinátoři Besipu v rámci kampaně #nepozornostzabíjí České asociace pojišťoven. Pokusí se tím změnit špatné návyky řidičů a snížit tak čísla nehodovosti. V České republice totiž používají mobilní telefon při řízení zhruba dvě třetiny řidičů. K fotografování a natáčení videí se přiznává nejvíce řidičů v Královéhradeckém kraji.

Hradecká Drbna