Webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace, jak tyto stránky používáte, sdílíme se svými partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Pro více informací o nastavení cookies najdete zde.

 

Tunel Blanka křičí: Změňme konečně systém zadávání veřejných zakázek!

 
středa, 4. března 2015, 11:07

Jak zaznělo v minulém týdnu, tunelem Blanka si řidiči svoji cestu ucpanou Prahou nezkrátí ani v dubnu 2015. Původní předpokládané datum dokončení (rok 2011) je k smíchu, stejně jako původní předpokládaná cena (21,2 miliardy Kč). Již nyní náklady dvojnásobně převýšily tento odhad, a to se teprve chystá výměna stovek kilometrů kabeláže.

ČTĚTE TAKÉ: Tunel Blanka: Jak trapní ještě dokážeme být, aniž by nám bylo trapně?

Je na čase si přiznat, že v České republice prostě neumíme vypisovat veřejné zakázky. Nejenže si úředníci nedokáží poradit s odborností infrastrukturních staveb, informačních technologií a dalších oblastí, ve kterých prostřednictvím veřejného sektoru dostávají peněženky daňových poplatníků pravidelně „nakopáno“, ale bohužel se ukazuje, že politici ani jejich úředníci neumí průběh veřejné zakázky ani ošetřit smluvně.

Postupem času jsme se dostali do absurdní situace, kdy po štědře placených právních odděleních, která najdeme na každém ministerstvu, na každém úřadě či v každé veřejné instituci, již ani neočekáváme, že by něčeho takového byla schopna. Proto přípravám infrastrukturních veřejných zakázek předchází veřejné zakázky na externí dodávku právních služeb, často placených od hodiny. A zde dostávají daňoví poplatníci „na frak“ podruhé. Proč? Existuje zde totiž perverzní motivace udržovat – eufemisticky řečeno – právní nejistotu: Čím komplikovanější právní situace v dané veřejné instituci bude, tím větší bude poptávka po externích právních službách.

(Ne)kvalita zadávací dokumentace navíc způsobuje další negativní dopad – neúměrné průtahy zakázek. Není výjimkou, že se v době, kdy měla být zakázka hotova a dílo mělo začít sloužit občanům, ještě ani nezačalo stavět. Účastníci zakázek napadají nejasnost zadání, nabídky konkurence, diskriminaci jednotlivých účastníků, do toho se zamotá nějaká aktivistická bojůvka schovávající vlastní důležitost za „veřejný zájem“ a rázem je veselo na několik let. Bavit se tom, že tato situace velmi nahrává korupčnímu jednání, je v České republice nošením dříví do lesa. Jelikož je v podstatě každému jedno, co je výsledek odfláknutí zadání zakázky a co je výsledek účelového korupčního jednání, snahy ovlivnit zakázky jsou na denním pořádku. Stačí si přečíst noviny.  

Odpovědnost za kvalitu zadávací dokumentace i za kvalitu smluvní dokumentace nenesou zhotovitelé zakázky ani externí právníci, ale samozřejmě ji nese veřejná instituce (stát). Proto si při každém problému s veřejnou zakázkou politici musí připadat jako školáčci, kteří si zapomněli domácí úkol a celá třída se jim nahlas směje. Začne se totiž ukazovat, že navzdory ujištěním o rychlém sjednání nápravy, o dosažení spravedlnosti či ostrých požadavcích na náhradu škody, stát nakonec sklapne podpatky, zasalutuje a všechno zacáluje z eráru. Překvapí mě, kdyby to s Blankou bylo jinak.

Asi vás také napadlo – no jo, ale co s tím? Odpověď je jednoduchá. Systém zadávání zakázek se musí změnit. A to tak, že se stát zbaví své tragikomické role, kterou doposud při veřejných zakázkách zastával, a předá veškerou odpovědnost zhotoviteli.

Pokud je totiž státní zakázka zadána jako dnes, tj. měřeným kontraktem (RED FIDIC), je veškerá příprava projektu, zhotovení dokumentace a převzetí výsledků plně v odpovědnosti objednatele (tj. státu). A to evidentně neumíme. Pokud by však byl systém zadávání veřejných zakázek změněn na tzv. „Design and Build“ (YELLOW FIDIC), veškeré aktivity spojené se zakázkou by byly gesci zhotovitele (tj. stavební firmy, IT firmy, atd.). Stát by „jen“ řekl, čeho chce dosáhnout („Chceme dálnicí propojit Prahu České Budejovice“), posoudil návrhy realizace a pak jen spokojeně čekal, až to zhotovitel celé oddře za něj. Ač je tento systém zpravidla o něco nákladnější než RED FIDIC, troufám si tvrdit, že v České republice – ráji vícenákladů – bychom to určitě snesli. 

Foto: wikipedia.org

Napsal Aleš Rod
 


 

Kam dál?

Ministerstvo financí chce zbylé peníze z malé privatizace použít na...

pátek, 27. února 2015, 16:42

Peníze z tzv. malé privatizace chce ministerstvo financí využít na krytí očekávaného nedostatku peněz v důchodovém systému. V...

Ministerstvo životního prostředí: Místo jednoho informačního systému...

sobota, 21. února 2015, 18:19

Inzerát: „Máte ve vaší firmě jednotný informační systém, v rámci něhož zaměstnanci efektivně sdílejí informace či vzájemně...

Propast mezi penzí žen a mužů se nemenší, ženy berou o pětinu míň

sobota, 21. února 2015, 08:52

Propast mezi výší starobních důchodů žen a mužů v Česku se nezmenšuje. Seniorky stále pobírají v průměru o pětinu nižší penzi než...

Levnější roční kupón na MHD od července

úterý, 17. února 2015, 17:28

Městská rada dnes schválila snížení ceny ročního předplatního kupónu na území hl. m. Prahy a další tarifní opatření. „Cena...

 

Komentáře

 

Napište nám

Nejčtenější

  • KOMENTÁŘ: Čeští vojáci v Afghánistánu;...

  • (NE)OBYČEJNÍ: Uvidím, kam mě koleje zavedou,...

  • Za invazi v srpnu 1968 mohou Ukrajinci,...

  • Sobota se stala se šesti oběťmi nehod...

Reklama
 
 

O čem píšou další Drbny

DRBNA HISTORIČKA: Jaro 1968 bylo v Českých Budějovicích opojné

Ke každému čtvrtku už neodmyslitelně patří Drbna historička. A jinak tomu není ani dnes. Historik Jan Schinko se v dalším pokračování tohoto oblíbeného seriálu zaměřil na rok 1968. Tedy konkrétněji, na jaro 1968.

Budějcká Drbna

Na Prýglu kvůli nízké hladině vody uvízla loď

Na Brněnské přehradě ve středu kolem poledne kvůli nízké hladině uvízla loď Utrecht z flotily městského dopravního podniku. Trvalo téměř hodinu, než se ji vhodným manévrováním podařilo vyprostit. Na palubě bylo 60 lidí. Pomoc dalšího plavidla, které na místo zamířilo, nakonec nebyla zapotřebí.

Brněnská Drbna

Významné artefakty Liberce se rozzáří novotou

Odbor ekologie a veřejného prostoru si dal letos za cíl opravit a zrenovovat umělecká díla, památky, sochy aj. v Liberci. Již v loňském roce se očištění dočkalo šest děl, v první polovině června letošního roku přibylo dalších jednadvacet.

Liberecká Drbna

Elektřina načerno? Může se stát, že kradete energii, i když o tom nevíte

Krást se nemá. Za neoprávněný neboli černý odběr energií však můžete nést odpovědnost, i když elektřinu nebo plyn odeberete bez zaplacení zcela neúmyslně, nevědomě a bez vlastního zavinění. Co všechno se považuje za neoprávněný odběr? 
A co vám v takové situaci hrozí?

Olomoucká Drbna

Lesy na Vysočině ničí kůrovec. Jsme na prahu nejrozsáhlejší kalamity, varují lesní hospodáři

Podle lesních hospodářů je Kraj Vysočina před historicky nejrozsáhlejší kůrovcovou kalamitou, která ničí jehličnaté lesy. V případě Vysočiny je až 70% lesů tvořeno smrkem, který je nyní vážně ohrožen. Nejvážnější situace je na okresech Třebíč a Jihlava, problémy jsou hlášeny už i z Havlíčkobrodska.

Jihlavská Drbna

Nehoda na dálnici? Policie, záchranka a hasiči mají mít stejný průjezd jako v okolních zemích

Řidiči při dojíždění do kolon musejí od října vytvářet záchranářskou uličku mezi levým a přiléhajícím jízdním pruhem. Změnu schválil Senát v novele zákona o provozu na pozemních komunikacích. Ulička se tak bude tvořit stejně jako v okolních evropských zemích. Hasičské a sanitní vozy zároveň budou nově moct použít kombinaci modrého a červeného majáčku.

Hradecká Drbna