Webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace, jak tyto stránky používáte, sdílíme se svými partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Pro více informací o nastavení cookies najdete zde.

 

Pomůže strop výdajů na kampaně politiků? Ne, volby jsou jako souboj Coca-Coly a Pepsi!

 
sobota, 25. října 2014, 09:51

Volby jsou pro rok 2014 za námi. Výsledky byly sečteny, vyhlášeny a zanalyzovány ze všech úhlů pohledu. V zastupitelstvech to vlivem vyjednávání o koalicích hučí jako v úle, nově zvolení senátoři slaví, neúspěšní kandidáti obviňují z neúspěchu kde koho.

Proto se i my můžeme v klidu věnovat neméně zajímavým tématům, které byly v průběhu volebního maratonu zmiňovány. Diskuse nad zastropováním výdajů na volební kampaně politických stran budiž jednou z nich. Měly by být výdaje politiků regulovány? Rozhodně ne, nepomůže to!

Česká republika byla v tomto roce opět několikrát oblepena billboardy a plakáty usměvavých lidí slibujících nám voličům blaho na zemi. Zamysleli jste se někdy nad absurdností této situace? Představte si, že chcete pracovat jako lékař v nemocnici ve vašem městě. Pronajali byste si billboard před okny ředitelství a inzerovali na něm vaše zkušenosti šéfům nemocnice? Posílali byste jim do schránek letáčky? Rozdávali byste jim koblihy a balonky v recepci nemocnice? Určitě ne. Proč tedy politici dělají podobné věci? Záleží politickým kandidátům na našem blahobytu skutečně natolik, že neváhají desetimilionové sumy vlastních nebo vypůjčených peněz do politických kampaní, aby nám pak mohli sloužit? Samozřejmě že ne. Politické strany to dělají proto, že to dělají ostatní politické strany.

Ilustrujme si následující situaci - společnost Pepsi a Coca-Cola spolu soupeří na trhu s limonádami. Dejme tomu, že obě vydělávají 750 milionů USD a rozhodují se, zda zvýšit výdaje na reklamu. Pepsi ví, že když zvýší výdaje na reklamu, natočí klipy a najme do kampaní slavné popové nebo sportovní hvězdy, část zákazníků se nechá přetáhnout od Coca-Coly a to zvedne zisky Pepsi na 900 milionů USD. Zároveň si manažeři v Pepsi dobře uvědomují, že kdyby začala inzerovat Coca-Cola a Pepsi nikoliv, byla by Coca-Cola v obrovské výhodě a zisk Pepsi spadne na 400 milionů. Manažeři Pepsi dojdou k zásadnímu rozhodnutí: „Bez ohledu na chování Coca-Coly je pro nás výhodné zvýšit výdaje na reklamu“. Zvýšení výdajů na reklamu je pro Pepsi tzv. dominantní strategie.

Pokud bychom se na věc podívali očima manažerů Coca-Coly, dostaneme stejný výsledek. I v Coca-Cole si dobře uvědomují dopady situace, kdy Pepsi zvýší výdaje na reklamu. Toto riziko je tlačí do zvýšení vlastních marketingových výdajů. Obrázek níže ilustruje rozhodování obou firem. Když si obě firmy porovnávají, zda zvýšit nebo nezvýšit marketingové výdaje s ohledem chování konkurence, které nemůžou kontrolovat (zvýší? nezvýší?), je pro ně výhodné inzerovat více. To ovšem jejich zisky paradoxně sníží (v našem příkladu na 500), protože rozložení trhu se nezmění, jen se oběma firmám zvýší náklady. Pravý dolní roh tabulky reprezentuje situaci, do níž rozhodování nakonec sklouzne a zůstane. Nazývá se Nashovo equilibrium podle matematika Johna Nashe – možná jste viděli film "Čistá duše" s hercem Russellem Crowem v hlavní roli, který poutavě pojednává o životě tohoto geniálního nositele Nobelovy ceny za ekonomii z roku 1994 (název filmu v originále: A Beautiful Mind).

Tabulka: Rozhodování o výdajích na reklamu:

    Pepsi
    Neinzeruje Inzeruje
Coca- Cola Neinzeruje CC: 750      P:  750 CC: 400      P: 900
Inzeruje CC: 900      P:  400 CC: 500     P: 500

A teď zpět do politické reality. Když si namísto Coca-Coly a Pepsi představíte dvě politické strany a místo zisků z prodeje limonád výhody plynoucí politickým stranám z úspěchu ve volbách, není obtížné domyslet si, že v politice mají soupeřící strany velmi podobnou motivaci jako tyto dvě firmy: „Riskovat, že nerozhodnutého voliče získá politický konkurent, jelikož inzeruje více než já, si prostě nemůžu dovolit. Musím inzerovat!“ Proto politici před každými volbami ujišťují, že kampaň bude velmi skromná, ale o to více to marketingově rozpálí. Měřit úspěšnost „kontaktní kampaně“, jak politici svému snažení v ulicích často říkají, není možné. A proto si žádný volební štáb politické strany nedokáže představit, lépe řečeno nebude riskovat, že právě ten jeden nepoužitý billboard nakonec prohraje volby.

Že zatím nebyla ani jedna zmínka o zákazu, říkáte si? Přijde teď. Vysvětlili jsme si, že motivace jednotlivých politických stran inzerovat jsou obrovské, a to bez ohledu na chování politických konkurentů. A teď si představte, že se politické strany dohodnou a začne platit strop na volební výdaje. Každá strana může utratit stejně. Každý může nakoupit stejně billboardů a plakátů. To ale také znamená, že každá koruna utracená nad stanovený limit – třeba skrze anonymního prostředníka z Kajmanských ostrovů – může přinést naprosto zásadní zisk volebních hlasů!

Kolik stran asi bude poctivě dodržovat stanovené výdaje a kolik jich podlehne nutkání podvádět, obcházet regulaci a zvýšit tím šance na vlastní politické vítězství? Nic si nenalhávejme, žijeme v České republice, ráji podvodníků! Proto dopředu říkám – omezování volebních výdajů na kampaně politických stran prostřednictvím zákonů nebo etických kodexů je naprostý nesmysl. Výdaje politických stran nedokáže nikdo efektivně kontrolovat, proto limity žádný politik nebude dodržovat.

Napsal Aleš Rod
 


 

Kam dál?

Přílišný optimismus je hazard, což platí i u regulace hazardu

úterý, 21. října 2014, 15:34

Čas od času začne společenským prostorem v České republice rezonovat určité téma. Velmi hlasitě. S tím, jak se k tématu vyjadřují...

Hrací automaty zmizí z restaurací a benzinek, navrhuje nový zákon

čtvrtek, 9. října 2014, 11:26

Herní automaty by měly zcela zmizet z restaurací a čerpacích pump, počítá s tím návrh nového zákona o hazardních hrách. Místo...

Vláda schválila novelu zákona o zemědělském půdním fondu

středa, 8. října 2014, 21:02

Vláda dnes schválila novelu zákona, která sníží platby za vynětí půdy ze zemědělského půdního fondu (ZPF) a zavádí výjimky z...

Celková důvěra v tuzemskou ekonomiku roste, ukazuje zářijový...

úterý, 30. září 2014, 13:54

V minulém komentáři o státním rozpočtu jsem psal o příznivě se vyvíjející české ekonomice a o tom, že za daných okolností je 100...

 

Komentáře

 
 

O čem píšou další Drbny

Budějce se v zimě ohřály E.ON letním kinem. Promítání přilákalo stovky lidí

Že je letní kino v zimě špatný nápad? O pravém opaku jsme se minulý týden přesvědčili na budějckém Sokoláku, kde vyrostl speciálně vytápěný, průhledný E.ON stan, ve kterém se od středy do neděle promítaly rodinné filmy. O místa na fatboyi nebo lehátku se lidé museli „prát“.

Budějcká Drbna

FOTO: Štědrovečerní pes, vykuchaný či v celku. Prodej psího masa vzbudil v Brně rozruch

„Ochutnejte psí maso!“ „Pejsek, jídlo pro celou rodinu!“ „Klidně si doneste svého, my vám ho vykucháme “ Tak lákali brněnští aktivisté kolemjdoucí ke svému stánku na rohu Panské a Masarykovy v centru Brna, kde nabízeli k prodeji vánoční psy. Kampaň má poukazovat na odlišný přístup veřejnosti k zabíjení psů a kaprů.

Brněnská Drbna

Liberečtí volejbalisté podlehli v Poháru CEV Galatasarayi 2:3

Volejbalisté Dukly Liberec prohráli v osmifinále Poháru CEV v domácím prostředí s Galatasarayem Istanbul 2:3. Odveta se v Turecku hraje 15. ledna, Severočeši potřebují k postupu zvítězit. Pokud by se jim to podařilo rovněž v tie-breaku, určil by čtvrtfinalistu následný zlatý set.

Liberecká Drbna

První bitva po volbách mezi opozicí a radními započala. Přou se o nájemné za vodovody

O možnost zvýšit nájemné za vodohospodářskou infrastrukturu v Olomouci, kterou provozuje Moravská vodárenská ze skupiny Veolia, se přou zástupci radniční koalice s částí opozice. Zatímco opoziční hnutí ProOlomouc tvrdí, že město může nájemné bez obav z dopadu na cenu pitné vody zvýšit o desítky milionů korun ročně a peníze investovat do oprav vodovodů a kanalizací, tak podle radních by po takovém rozhodnutí vodné a stočné výrazně zdražilo. Moravská vodárenská má v Olomouci vodohospodářskou infrastrukturu pronajatou do roku 2030.

Olomoucká Drbna

Pojďte si zaběhat, než se pustíte do kapra se salátem. Jihlava nabízí dva štědrodenní běhy

Máte už teď hrůzu z toho, jak přes Vánoce zase přiberete? Jednou z možností, jak zrychlit svůj metabolismus před tím vším přejídáním, může být štědrodenní běh. V Jihlavě budou připraveny minimálně dva. Jeden má start je naplánován na pondělí v 10 hodin z areálu letního kina, druhý začíná o hodinu později od Morového sloupu z Masarykova náměstí.

Jihlavská Drbna

POLITICKÁ KORIDA: Parkování na sídlištích začíná být velkým problémem. Jak ho chtějí řešit oslovení zastupitelé?

Hradecká Drbna si pro své čtenáře připravila další díl seriálu s názvem Politická korida. Vybraným politikům vždy položíme e-mailem otázku, na kterou mají do určitého data odpovědět. Tentokrát dostalo otázku sedm předsedů zastupitelských klubů z hradeckého zastupitelstva.

Hradecká Drbna