Webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace, jak tyto stránky používáte, sdílíme se svými partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Pro více informací o nastavení cookies najdete zde.

 

Pomůže strop výdajů na kampaně politiků? Ne, volby jsou jako souboj Coca-Coly a Pepsi!

 
sobota, 25. října 2014, 09:51

Volby jsou pro rok 2014 za námi. Výsledky byly sečteny, vyhlášeny a zanalyzovány ze všech úhlů pohledu. V zastupitelstvech to vlivem vyjednávání o koalicích hučí jako v úle, nově zvolení senátoři slaví, neúspěšní kandidáti obviňují z neúspěchu kde koho.

Proto se i my můžeme v klidu věnovat neméně zajímavým tématům, které byly v průběhu volebního maratonu zmiňovány. Diskuse nad zastropováním výdajů na volební kampaně politických stran budiž jednou z nich. Měly by být výdaje politiků regulovány? Rozhodně ne, nepomůže to!

Česká republika byla v tomto roce opět několikrát oblepena billboardy a plakáty usměvavých lidí slibujících nám voličům blaho na zemi. Zamysleli jste se někdy nad absurdností této situace? Představte si, že chcete pracovat jako lékař v nemocnici ve vašem městě. Pronajali byste si billboard před okny ředitelství a inzerovali na něm vaše zkušenosti šéfům nemocnice? Posílali byste jim do schránek letáčky? Rozdávali byste jim koblihy a balonky v recepci nemocnice? Určitě ne. Proč tedy politici dělají podobné věci? Záleží politickým kandidátům na našem blahobytu skutečně natolik, že neváhají desetimilionové sumy vlastních nebo vypůjčených peněz do politických kampaní, aby nám pak mohli sloužit? Samozřejmě že ne. Politické strany to dělají proto, že to dělají ostatní politické strany.

Ilustrujme si následující situaci - společnost Pepsi a Coca-Cola spolu soupeří na trhu s limonádami. Dejme tomu, že obě vydělávají 750 milionů USD a rozhodují se, zda zvýšit výdaje na reklamu. Pepsi ví, že když zvýší výdaje na reklamu, natočí klipy a najme do kampaní slavné popové nebo sportovní hvězdy, část zákazníků se nechá přetáhnout od Coca-Coly a to zvedne zisky Pepsi na 900 milionů USD. Zároveň si manažeři v Pepsi dobře uvědomují, že kdyby začala inzerovat Coca-Cola a Pepsi nikoliv, byla by Coca-Cola v obrovské výhodě a zisk Pepsi spadne na 400 milionů. Manažeři Pepsi dojdou k zásadnímu rozhodnutí: „Bez ohledu na chování Coca-Coly je pro nás výhodné zvýšit výdaje na reklamu“. Zvýšení výdajů na reklamu je pro Pepsi tzv. dominantní strategie.

Pokud bychom se na věc podívali očima manažerů Coca-Coly, dostaneme stejný výsledek. I v Coca-Cole si dobře uvědomují dopady situace, kdy Pepsi zvýší výdaje na reklamu. Toto riziko je tlačí do zvýšení vlastních marketingových výdajů. Obrázek níže ilustruje rozhodování obou firem. Když si obě firmy porovnávají, zda zvýšit nebo nezvýšit marketingové výdaje s ohledem chování konkurence, které nemůžou kontrolovat (zvýší? nezvýší?), je pro ně výhodné inzerovat více. To ovšem jejich zisky paradoxně sníží (v našem příkladu na 500), protože rozložení trhu se nezmění, jen se oběma firmám zvýší náklady. Pravý dolní roh tabulky reprezentuje situaci, do níž rozhodování nakonec sklouzne a zůstane. Nazývá se Nashovo equilibrium podle matematika Johna Nashe – možná jste viděli film "Čistá duše" s hercem Russellem Crowem v hlavní roli, který poutavě pojednává o životě tohoto geniálního nositele Nobelovy ceny za ekonomii z roku 1994 (název filmu v originále: A Beautiful Mind).

Tabulka: Rozhodování o výdajích na reklamu:

    Pepsi
    Neinzeruje Inzeruje
Coca- Cola Neinzeruje CC: 750      P:  750 CC: 400      P: 900
Inzeruje CC: 900      P:  400 CC: 500     P: 500

A teď zpět do politické reality. Když si namísto Coca-Coly a Pepsi představíte dvě politické strany a místo zisků z prodeje limonád výhody plynoucí politickým stranám z úspěchu ve volbách, není obtížné domyslet si, že v politice mají soupeřící strany velmi podobnou motivaci jako tyto dvě firmy: „Riskovat, že nerozhodnutého voliče získá politický konkurent, jelikož inzeruje více než já, si prostě nemůžu dovolit. Musím inzerovat!“ Proto politici před každými volbami ujišťují, že kampaň bude velmi skromná, ale o to více to marketingově rozpálí. Měřit úspěšnost „kontaktní kampaně“, jak politici svému snažení v ulicích často říkají, není možné. A proto si žádný volební štáb politické strany nedokáže představit, lépe řečeno nebude riskovat, že právě ten jeden nepoužitý billboard nakonec prohraje volby.

Že zatím nebyla ani jedna zmínka o zákazu, říkáte si? Přijde teď. Vysvětlili jsme si, že motivace jednotlivých politických stran inzerovat jsou obrovské, a to bez ohledu na chování politických konkurentů. A teď si představte, že se politické strany dohodnou a začne platit strop na volební výdaje. Každá strana může utratit stejně. Každý může nakoupit stejně billboardů a plakátů. To ale také znamená, že každá koruna utracená nad stanovený limit – třeba skrze anonymního prostředníka z Kajmanských ostrovů – může přinést naprosto zásadní zisk volebních hlasů!

Kolik stran asi bude poctivě dodržovat stanovené výdaje a kolik jich podlehne nutkání podvádět, obcházet regulaci a zvýšit tím šance na vlastní politické vítězství? Nic si nenalhávejme, žijeme v České republice, ráji podvodníků! Proto dopředu říkám – omezování volebních výdajů na kampaně politických stran prostřednictvím zákonů nebo etických kodexů je naprostý nesmysl. Výdaje politických stran nedokáže nikdo efektivně kontrolovat, proto limity žádný politik nebude dodržovat.

Napsal Aleš Rod
 


 

Kam dál?

Přílišný optimismus je hazard, což platí i u regulace hazardu

úterý, 21. října 2014, 15:34

Čas od času začne společenským prostorem v České republice rezonovat určité téma. Velmi hlasitě. S tím, jak se k tématu vyjadřují...

Hrací automaty zmizí z restaurací a benzinek, navrhuje nový zákon

čtvrtek, 9. října 2014, 11:26

Herní automaty by měly zcela zmizet z restaurací a čerpacích pump, počítá s tím návrh nového zákona o hazardních hrách. Místo...

Vláda schválila novelu zákona o zemědělském půdním fondu

středa, 8. října 2014, 21:02

Vláda dnes schválila novelu zákona, která sníží platby za vynětí půdy ze zemědělského půdního fondu (ZPF) a zavádí výjimky z...

Celková důvěra v tuzemskou ekonomiku roste, ukazuje zářijový...

úterý, 30. září 2014, 13:54

V minulém komentáři o státním rozpočtu jsem psal o příznivě se vyvíjející české ekonomice a o tom, že za daných okolností je 100...

 

Komentáře

 
 

O čem píšou další Drbny

Do Česka se dostaly ryby se zakázanou látkou. Zpracovávali je v Třeboni

Deset a půl tisíce pstruhů z Itálie obsahovalo podle Státní vetrinární správy zakázanou leukomalachitovou zeleň. Testované vzorky přesáhly povolený limit sedmkrát. Z Itálie byly ryby dovezeny do společnosti Fish Market v Třeboni, kde je zpracovali a distribuovali několika odběratelům v České republice.

Budějcká Drbna

Mrskání pomlázkou na Velikonoční pondělí má přinést zdraví a jarní svěžest

Velikonoční pondělí patří podle tradic chlapcům a dívkám, mládenci ráno a dopoledne čekají na děvčata, koledují a vyšlehávají je. Děvčatům to má to přinášet pohlazení, po němž neuschnou. Na oplátku dostávají od děvčat kraslice. 

Brněnská Drbna

FOTO,VIDEO: Kde ještě tradice žijí? V pojizerské vísce se hodovalo s muzikou

Že už jsou tradice přežitek, který se moc nedrží? Určitě ne všude. Tak třeba na Bobově, malé vísce nad Malou Skálou se dnes Velikonoce slavily v krojích a s živou hudbou. Folklorní soubor Šafrán muzicíroval po celé vsi a připomněl tak tradiční pojetí jarních svátků.

Liberecká Drbna

Mrskání pomlázkou na Velikonoční pondělí má přinést zdraví a jarní svěžest

Velikonoční pondělí patří podle tradic chlapcům a dívkám, mládenci ráno a dopoledne čekají na děvčata, koledují a vyšlehávají je. Děvčatům to má to přinášet pohlazení, po němž neuschnou. Na oplátku dostávají od děvčat kraslice.

Olomoucká Drbna

Průměrná cena benzinu stoupla za poslední týden o 31 haléřů. Nejvíc zaplatíme na Vysočině

Průměrné ceny pohonných hmot v Česku v uplynulém týdnu nadále stoupaly. Benzin od minulé středy zdražil o 31 haléřů na 32,55 koruny za litr. Naftu tankují motoristé v průměru za 31,85 koruny za litr, o 15 haléřů víc než před týdnem. Vyplývá to z údajů firmy CCS, která ceny sleduje.

Jihlavská Drbna

Při nehodě na jezdeckých závodech v Pardubicích zemřela jezdkyně

Na následky úrazu při jezdeckých závodech v neděli v Pardubicích zemřela jezdkyně. Neštěstí se podle prohlášení pardubického Dostihového spolku stalo při závodech ve všestrannosti. "Jezdkyně překonala překážku bez kontaktu s ní, bohužel následně došlo k pádu koně, který ji zavalil," uvedl spolek v tiskové zprávě. Závody, které začaly v pátek, pořadatelé předčasně ukončili.

Hradecká Drbna