Webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace, jak tyto stránky používáte, sdílíme se svými partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Pro více informací o nastavení cookies najdete zde.

 

Jak utratit 50 miliard? Prostě vykopejte tunel…

 
úterý, 25. listopadu 2014, 15:06

Utratit prostředky daňových poplatníků tak, aby byly nasměrovány ke správné zájmové skupině, pomohly ukájet politické ambice politiků nebo richelieuovské plány nevolených úředníků, dá někdy pořádnou práci. A někdy taky ne. Prostě naplánujete tunel. Čím delší, tím lepší…

Ježíši, zase ta Blanka, napadlo vás… Omyl. Něco mnohem, mnohem většího. Delšího. A samozřejmě dražšího. Tunel Blanka má celkovou délku ražených tunelových trub 12,1 kilometru s obestavěným prostorem v objemu 1,3 milionu m3. To je úsměvně málo!

Na ministerstvu dopravy byl totiž v uplynulých měsících obrozen absurdní nápad vykopat 27 kilometrů dlouhý tunel z Prahy do Berouna, v němž by jezdila supermoderní vlaková rychlodráha a dopravovala obyvatele Berouna do hlavního města za 11 minut. Dle projektových informací z r. 2008 by objem vytěžené rubaniny měl v tomto projektu dosáhnout 6,5 milionu m3 zeminy. Pětkrát více práce než u Blanky! Předpokládaná cena? 50 miliard Kč. Takže možná 100 miliard, protože jak víme z příkladu Blanky, původní kalkulace (21 mld. Kč) se po politických hrátkách a následném děsivém prozření daňových poplatníků liší od aktuální reality (42,3 mld. Kč) „jenom“ dvojnásobně.

Nic proti obyvatelům Berouna, jsou to fajn lidé, ale Beroun rozhodně není městem, které by potřebovalo propojit s Prahou superdrahou rychlodráhou. Město Beroun leží přímo na dálnici D5, což samo o sobě vytváří velmi dobrou dostupnost metropole, navíc se autobusem i vlakem do Prahy dostanete cca za 35-40 minut. Tak proč zrovna Beroun? Proč ne Příbram? Benešov? Kutná hora a Kolín? Mladá Boleslav? Mělník? Slaný? Nebo Kladno? Nebo se snad my Češi, kteří jsme již několikrát ukázali, že tunely jakožto infrastrukturní stavby nám  - na rozdíl od zločinů bílých límečků – opravdu nejdou, staneme na účet daňových poplatníků velmocí na hloubení jam a podkopeme všechno? Ne, díky. 

Možná to jen dost dobře nechápu, ale nemůžu se ubránit dojmu, že jediným cílem tohoto projektu je snaha jisté zájmové skupiny vytvořit profitabilní platformu pro diskusi politiků, úředníků, stavebních firem, poradců, lobbyistů, zpracovatelů posudků, tvůrců případových studií, zkrátka subjektů, jejichž existence je spojená s odkloněním veřejných peněz správným směrem. Protože podobnou hloupost snad ani v České republice nemůže nikdo myslet vážně. Při nedobudované základní infrastruktuře ve Středočeském kraji a dalších oblastech České republiky a naprosto nevyhovujících, poddimenzovaných dopravních uzlech na okraji Prahy je nutné soustředit se na reálné problémy a řešit je rychle. Megalomanský projekt plánovaný a budovaný v horizontu 10 až 15 let (možná více, termíny nám taky moc nejdou) je nesmysl, protože hezké obrázky ani miliony utracené na studii proveditelnosti a další dokumenty nijak nepomohou statisícům Pražanů, Středočechů a dalších daňových poplatníků, kteří dnes, stejně jako včera a zítra, budou zase tvrdnout v dopravních zácpách, modlit se, aby neurazili kolo o diletantsky osazené kanálové odtoky nebo výmoly, za které by se nemuseli stydět na rumunské okresce, nebo to do nich nenapálil nějaký šílenec…

Ano, z pohledu zájmových skupin je to skvělý plán. U projektu za 50 miliard se přeci musí počítat s „drobnými“ náklady na přípravu v řádu jednotek nebo desítek milionů. A už jen toto samo o sobě je problém. Vzpomeňme na bláznivý nápad uspořádat olympiádu v Praze, který nás však stál přes 70 milionů Kč za poradenství, studie, konzultace a posudky. Pár lidí se tak díky neuskutečněné olympiádě v Praze má zas o kousek lépe. A podobně to bude s tunelem Praha-Beroun. Každá minuta času, kterou stráví z našich daní placený úředník nad tímto projektem, a každá koruna, kterou inkasuje někdo za poradenství spojené s tímto projektem, jsou zbytečně utracené.

Jestliže je to tak výhodné, nechť si všichni zainteresovaní založí soukromou firmu, vezmou si úvěr u banky a pustí se do toho. Budu jim držet palce. Ale nechci jim to platit ze svých daní!

Napsal Aleš Rod

Kam dál?

Provoz v tunelu Blanka začne na přelomu března a dubna 2015

sobota, 22. listopadu 2014, 12:25

Zkušební provoz v tunelu Blanka začne na přelomu března a dubna 2015, shodly se na dnešní schůzce firmy podílející se na...

Audit: Nemocnice na Homolce nehospodárně utratila 3,4 miliardy

sobota, 15. listopadu 2014, 12:25

Pražská Nemocnice na Homolce nehospodárně, neefektivně a neprůkazně utratila 3,4 miliardy korun. Kromě toho téměř 354 milionů...

Vyhráš voľby, môžeš predávať CTčka

čtvrtek, 13. listopadu 2014, 18:12

Sociálnodemokratická vláda nás bez milosti „učí platiť rozumný podiel daní“. Na politikov prepojené skupiny sa z týchto peňazí...

Vláda se chystá rozhodovat o způsobu zrušení druhého pilíře

pondělí, 10. listopadu 2014, 18:04

Vláda se chystá ve středu rozhodovat o způsobu zrušení druhého penzijního pilíře. Návrh postupu připravila důchodová komise...

 

Komentáře

 

Napište nám

Nejčtenější

  • Lidl se po drsné reportáži České televize...

  • Pomalejší na Vltavě byli už jen couvající...

  • VIDEO: Zemřela herečka Gabriela Vránová,...

  • Aféry J. Soukupa: Vysílací rada chce vědět,...

 
 

O čem píšou další Drbny

Fotbalisté z Dynama získali na úvod přípravy skalp ligové Příbrami

Zasloužené vítězství na úvod přípravy proti ligovému celku si zapsali českobudějovičtí fotbalisté. Na Složišti přehráli Příbram 2:1, když všechny branky padly v prvním poločase. Tu rozhodující zaznamenal navrátilec do sestavy Adrián Čermák. Skóroval také premiérově dorostenec Kalousek. Premiéru si odbyli tři testovaní fotbalisté i další mladíci.

Budějcká Drbna

Policisté na víkend chystají rozsáhlé kontroly. Zaměří se na rychlost, pásy nebo telefonování 

Již tento víkend se musí řidiči v Johomoravském kraji připravit na zvýšené policejní kontroly. Dopravní policie startuje celorepublikovou dopravně bezpečnostní akci, při níž se zaměří na bezpečnost provozu. A tak se bude měřit rychlost a kontrolovat používání pásů nebo telefonování za jízdy.

Brněnská Drbna

FOTO, VIDEO: Na výpadovce u Makra hořel kamion

O pořádné pozdvižení se postaral kamion, který začal hořet na výpadovce směrem do Liberce nedaleko Makra. Na kamionu ve čtvrtek odpoledne začal hořet jeho náklad na korbě. Kolona se protáhla až na dva kilometry.

Liberecká Drbna

PŘEHLED: Podívejte se, jaké uzavírky budou platit v den olomouckého půlmaratonu

V sobotu 23. června 2018 se město Olomouc opět stane centrem běžeckého dění. Devátý ročník závodu Mattoni 1/2Maraton Olomouc, konaný dle pravidel Mezinárodní asociace atletických federací IAAF a za podpory města Olomouc, se již od začátku řadí mezi světovou elitu dálkových běhů a stal se tak nejoblíbenější běžeckou akcí na Moravě. Letos se olomouckého závodu aktivně zúčastní 10 tisíc běžců z celého světa, z toho 3 700 účastníků rodinného běhu. To vše s sebou přináší i určitá omezení v podobě dopravních opatření.

Olomoucká Drbna

FILMOVÉ PREMIÉRY: Zažijte velký návrat dinosaurů. Jurský svět se znovu probouzí

Na filmová plátna se znovu vrací nebezpeční dinosauři, kterým bude hrozit kromě lidské existence i běsnící sopka. Druhá novinka bude z naprosto odlišného soudku. Na scénu nastoupí neodolatelná krasavice a bude božská.

Jihlavská Drbna

Výzkum: Nejlepším místem pro život je Královéhradecký kraj

Nejlepším místem pro život se letos stal Královéhradecký kraj před Zlínským krajem a Prahou. Na opačném konci žebříčku všech krajů České republiky skončil Ústecký kraj. Vyplývá to ze srovnávacího výzkumu projektu Místo pro život, jehož výsledky zveřejnili autoři. Výzkum mezi 2800 obyvateli všech regionů a porovnáním dat z nezávislých zdrojů provedla agentura Datank. Loni byla na prvním místě Praha před Jihočeským a Královéhradeckým krajem. Poslední byl loni Středočeský kraj.

Hradecká Drbna