Webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace, jak tyto stránky používáte, sdílíme se svými partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Pro více informací o nastavení cookies najdete zde.

 

Jak funguje „Opencard“ v Bratislavě?

 
pátek, 13. března 2015, 17:52

Když si představím, kolik desítek miliard Kč na nesmyslných projektech jsem jakožto daňový poplatník pomáhal hradit ze svých daní, jímá mě hrůza. Přitom by stačilo málo – řídit se heslem: „Když to neumíš, podívej se, jak to dělají jiní“.

A veřejné zakázky, především v oblasti informačních a komunikačních technologií (ICT), v České republice rozhodně neumíme. Kauza Opencard generuje pěkné živobytí stovkám lidí na obou stranách znesvářených barikád – v okolí démonizované firmy EMS, ale také mezi politiky, úředníky a na ně napojenými právníky. Předražený kus plastu přitom ještě magistrátní kase rozhodně neřekl poslední slovo. Z rozhodnutí soudu, na němž sotva zaschl inkoust, totiž vyplývá, že Praha musí firmě EMS zaplatit dalších 43 milionů Kč licenčních a provozních poplatků za roky 2011 a 2012. Na základě shodných smluv, o které soud opřel tento platební rozkaz vystavený ve prospěch EMS, pak tato firma požaduje dalších bezmála 200 milionů Kč za období do roku 2015. Vyhlídky nic moc. Právníci jednají, hodinové sazby naskakují, daňový poplatník cáluje.

Je na čase dívat se, jak dál. Z magistrátu se čím dál častěji ozývají hlasy o levném, hybridním systému elektronických aplikací a papírových kuponů vedoucích k používání moderních, multifunkčních platebních nálepek a zcela vytlačit současný systém. Nakonec, proč by ne? Jenže... Nezapomeňme, že zdánlivě skvělá myšlenka předcházela i současné Opencard. „Co takhle jedna levná, multifunkční karta, která by uměla první-poslední, sloužila by jako klíč ku Praze a lidé, včetně mimopražských, by se předháněli o to, kdo ji bude mít dřív?“ Kdo by to byl tehdy řekl... Dobře, ptáte se, ale co tedy s tím?

Podívejme se alespoň pro jednou na Slovensko, konkrétně do Bratislavy. Tamní obdobný projekt se jmenuje „Bratislavská mestská karta“. V Bratislavě také chtěli kartu, které by multifunkčně pomáhala řešit komunikaci mezi městem a občany, zejména věci spojené s rozvojem městských služeb a sociální politiky. V rámci úspor nákladů se na Slovensku rozhodli jinak než my – namísto stavění vzdušných zámků, z nichž v Praze zbyly jen špatně vykopané základy, šli vlastní cestou a oslovili ty, které mají s kartami zkušenosti. Silné partnery MasterCard a VISA. Na základě konzultací vzešlo několik otázek: „Co kdyby všichni obyvatelé v Bratislavě nosili v kapse kartu, která by uměla všechny potřebné věcičky, zároveň byla zároveň kartou platební a dalo by se s ní „bankovat“ jako s každou debetní či kreditní kartou? Neseťalo by to náhodou míň? Nebylo by to zadarmo? Nebo že by za to byl dokonce někdo ochoten zaplatit nám?“

No, a projekt byl na světě. Dále již jen uvedu citaci z webu Bratislavske mestske karty. Bude fajn, když si ji přečtou i pražští radní:

„Koncom roku 2009 bola uzatvorená Dohoda o spolupráci pri realizácii pilotného projektu  medzi Hlavným mestom SR Bratislava, bankou Volksbank Slovensko, a.s. a  so spoločnosťou First Data Slovakia, s r.o., ktorá je podnikom pomocných bankových služieb viacerých bánk. Úlohou pilotného projektu bolo  nastaviť a testovať spoločný produkt mesta a banky – Bratislavskú mestskú kartu tak, aby vyhovoval zámerom a plnil stanovený účel. Do konca roku 2010 boli uzatvorené zmluvy o spolupráci pri realizácii projektu Bratislavskej mestskej karty so štyrmi bankami, a to: OTP Banka Slovensko, a.s., UniCredit Bank a.s., Všeobecná úverová banka, a.s., Slovenská sporiteľňa, a.s.. V marci 2011 pristúpila k podpisu zmluvy aj VOLKSBANK  Slovensko, a.s. (dnešná SBERBANK Slovensko, a.s.), v  máji 2011 bola uzatvorená zmluva  s Poštovou bankou, a.s. a  v júli 2012 pristúpila k projektu aj Slovenská sporiteľňa, a.s.. Základom týchto zmlúv je najmä vydávanie a celkový manažment Bratislavskej mestskej karty  vrátane jej marketingovej komunikácie a podpory tak, aby boli naplnené ciele projektu Bratislavskej mestskej karty. 

Spojenie mesta s bankami prinieslo  i bezpečnejšiu dopravnú aplikáciu, ktorá bola vyvinutá v  spolupráci medzi dodávateľom dopravnej aplikácie pre Dopravný podnik Bratislava, firmou EMtest-SK, s r.o. a spoločnosťou Austria Card, ktorá dodáva čipové karty bankám. Využívanie platobného systému bánk (získanie zľavy pri platbe kartou) zároveň umožnilo poskytovať občanom bonusy (zľavy) formou dotácie z rozpočtu mesta transparentným a zákonným spôsobom.

Foto: Lucie Budíková

Napsal Aleš Rod
 


 

Kam dál?

Výběr daní se v roce 2015 propadá. Proč?

středa, 11. března 2015, 11:40

Daně a smrt. Říká se, že v životě člověka neexistují žádné větší jistoty než ty, které popisují dvě slova na začátku tohoto...

Primátorka sezvala odborníky k diskusi nad opencard, bez EMS

sobota, 7. března 2015, 11:10

Primátorka sezvala včera v podvečer odborníky k diskusi nad budoucností opencard. Kromě zástupců hlavního města a dopravců jsou...

Sobotka a Chládek nechtějí snížit výdaje státu na vysoké školy

čtvrtek, 5. března 2015, 20:22

Vysoké školy by příští rok měly ze státního rozpočtu dostat stejně peněz jako letos. Na dnešním společném jednání se na tom...

Tunel Blanka křičí: Změňme konečně systém zadávání veřejných zakázek!

středa, 4. března 2015, 11:07

Jak zaznělo v minulém týdnu, tunelem Blanka si řidiči svoji cestu ucpanou Prahou nezkrátí ani v dubnu 2015. Původní předpokládané...

 

Komentáře

 

Napište nám

Nejčtenější

  • KOMENTÁŘ: Čeští vojáci v Afghánistánu;...

  • KOMENTÁŘ: Hrdina nebo oběť? Aneb názorová...

  • Za invazi v srpnu 1968 mohou Ukrajinci,...

  • VIDEO: Radikální aktivista si vysloužil...

Reklama
 
 

O čem píšou další Drbny

První porážka přišla v Brně ze vzduchu

Poprvé bez bodového zisku odešli z utkání 5. kola FORTUNA:NÁRODNÍ LIGY fotbalisté českobudějovického Dynama. Jihočeši prohráli na půdě Zbrojovky Brno 1:2, když domácí rozhodli utkání díky brankám ze vzduchu. Horejšův tým dokázal ve druhém dějství pouze snížit díky Lukáši Havlovi.

Budějcká Drbna

Bývalý člen brněnské SPD chce nechat rozpustit celou Okamurovu stranu

Lídr hnutí Svoboda a přímá demokracie (SPD) Tomio Okamura má dost možná zaděláno na malér. Poté, co se mu v únoru po vyhrocené schůzi zcela rozpadla brněnská buňka a zasahovat museli dokonce strážníci, podali bývalí členové k soudu návrh na zrušení strany. Jako důvod udávají bezdůvodné vyloučení ze strany. Podle nich v hnutí panují totalitářské praktiky. Se zjištěním jako přišel jako první server iDnes.cz.

Brněnská Drbna

Nepozornost přišla řidiče na dvě stě tisíc korun

Včera se střetly dva osobní automobily v Jablonci nad Nisou. Řidič Volkswagenu nedal na křižovatce přednost Škodovce, z místa nehody byl převezen do nemocnice.

Liberecká Drbna

DRBNA VAŘÍ: Malá dovolená i když nikam nejedete

Pusťte si do života nové chutě a udělejte si doma takovou malou dovolenou doplněnou o trochu Středozemí. Nakrájená čerstvá bagetka, grilované maso, k němu nějaký dobrý dip, salát a sklenička vychlazeného bílého vína. To je pro mě představa ideální letní večeře, ať už z grilu nebo připravené doma.

Olomoucká Drbna

Nad páteční smrtelnou nehodou na D1 se stále vznášejí otazníky. Pomohou policii svědci?

V pátek dopoledne došlo na 110. kilometru dálnice D1 ve směru na Brno k dopravní nehodě, při které vyhasl jeden lidský život. Okolnosti havárie, která v tomto místě dočasně omezila dopravu, však stále vyvolává několik otazníků. Policie se proto obrací na veřejnost.

Jihlavská Drbna

Zloděj ukradl závodní kola. Škoda se vyšplhala do stovek tisíc korun

Ve středu brzy ráno oznámil volající na linku 158, že se mu přes noc z domu ztratila tři jízdní kola. Rychnovští kriminalisté spolu s kolegy z obvodního oddělení Rokytnice v Orlických horách tak teď vyšetřují případ krádeže a porušování domovní svobody.

Hradecká Drbna