Webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace, jak tyto stránky používáte, sdílíme se svými partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Pro více informací o nastavení cookies najdete zde.

 

Jak funguje „Opencard“ v Bratislavě?

 
pátek, 13. března 2015, 17:52

Když si představím, kolik desítek miliard Kč na nesmyslných projektech jsem jakožto daňový poplatník pomáhal hradit ze svých daní, jímá mě hrůza. Přitom by stačilo málo – řídit se heslem: „Když to neumíš, podívej se, jak to dělají jiní“.

A veřejné zakázky, především v oblasti informačních a komunikačních technologií (ICT), v České republice rozhodně neumíme. Kauza Opencard generuje pěkné živobytí stovkám lidí na obou stranách znesvářených barikád – v okolí démonizované firmy EMS, ale také mezi politiky, úředníky a na ně napojenými právníky. Předražený kus plastu přitom ještě magistrátní kase rozhodně neřekl poslední slovo. Z rozhodnutí soudu, na němž sotva zaschl inkoust, totiž vyplývá, že Praha musí firmě EMS zaplatit dalších 43 milionů Kč licenčních a provozních poplatků za roky 2011 a 2012. Na základě shodných smluv, o které soud opřel tento platební rozkaz vystavený ve prospěch EMS, pak tato firma požaduje dalších bezmála 200 milionů Kč za období do roku 2015. Vyhlídky nic moc. Právníci jednají, hodinové sazby naskakují, daňový poplatník cáluje.

Je na čase dívat se, jak dál. Z magistrátu se čím dál častěji ozývají hlasy o levném, hybridním systému elektronických aplikací a papírových kuponů vedoucích k používání moderních, multifunkčních platebních nálepek a zcela vytlačit současný systém. Nakonec, proč by ne? Jenže... Nezapomeňme, že zdánlivě skvělá myšlenka předcházela i současné Opencard. „Co takhle jedna levná, multifunkční karta, která by uměla první-poslední, sloužila by jako klíč ku Praze a lidé, včetně mimopražských, by se předháněli o to, kdo ji bude mít dřív?“ Kdo by to byl tehdy řekl... Dobře, ptáte se, ale co tedy s tím?

Podívejme se alespoň pro jednou na Slovensko, konkrétně do Bratislavy. Tamní obdobný projekt se jmenuje „Bratislavská mestská karta“. V Bratislavě také chtěli kartu, které by multifunkčně pomáhala řešit komunikaci mezi městem a občany, zejména věci spojené s rozvojem městských služeb a sociální politiky. V rámci úspor nákladů se na Slovensku rozhodli jinak než my – namísto stavění vzdušných zámků, z nichž v Praze zbyly jen špatně vykopané základy, šli vlastní cestou a oslovili ty, které mají s kartami zkušenosti. Silné partnery MasterCard a VISA. Na základě konzultací vzešlo několik otázek: „Co kdyby všichni obyvatelé v Bratislavě nosili v kapse kartu, která by uměla všechny potřebné věcičky, zároveň byla zároveň kartou platební a dalo by se s ní „bankovat“ jako s každou debetní či kreditní kartou? Neseťalo by to náhodou míň? Nebylo by to zadarmo? Nebo že by za to byl dokonce někdo ochoten zaplatit nám?“

No, a projekt byl na světě. Dále již jen uvedu citaci z webu Bratislavske mestske karty. Bude fajn, když si ji přečtou i pražští radní:

„Koncom roku 2009 bola uzatvorená Dohoda o spolupráci pri realizácii pilotného projektu  medzi Hlavným mestom SR Bratislava, bankou Volksbank Slovensko, a.s. a  so spoločnosťou First Data Slovakia, s r.o., ktorá je podnikom pomocných bankových služieb viacerých bánk. Úlohou pilotného projektu bolo  nastaviť a testovať spoločný produkt mesta a banky – Bratislavskú mestskú kartu tak, aby vyhovoval zámerom a plnil stanovený účel. Do konca roku 2010 boli uzatvorené zmluvy o spolupráci pri realizácii projektu Bratislavskej mestskej karty so štyrmi bankami, a to: OTP Banka Slovensko, a.s., UniCredit Bank a.s., Všeobecná úverová banka, a.s., Slovenská sporiteľňa, a.s.. V marci 2011 pristúpila k podpisu zmluvy aj VOLKSBANK  Slovensko, a.s. (dnešná SBERBANK Slovensko, a.s.), v  máji 2011 bola uzatvorená zmluva  s Poštovou bankou, a.s. a  v júli 2012 pristúpila k projektu aj Slovenská sporiteľňa, a.s.. Základom týchto zmlúv je najmä vydávanie a celkový manažment Bratislavskej mestskej karty  vrátane jej marketingovej komunikácie a podpory tak, aby boli naplnené ciele projektu Bratislavskej mestskej karty. 

Spojenie mesta s bankami prinieslo  i bezpečnejšiu dopravnú aplikáciu, ktorá bola vyvinutá v  spolupráci medzi dodávateľom dopravnej aplikácie pre Dopravný podnik Bratislava, firmou EMtest-SK, s r.o. a spoločnosťou Austria Card, ktorá dodáva čipové karty bankám. Využívanie platobného systému bánk (získanie zľavy pri platbe kartou) zároveň umožnilo poskytovať občanom bonusy (zľavy) formou dotácie z rozpočtu mesta transparentným a zákonným spôsobom.

Foto: Lucie Budíková

Napsal Aleš Rod

Kam dál?

Výběr daní se v roce 2015 propadá. Proč?

středa, 11. března 2015, 11:40

Daně a smrt. Říká se, že v životě člověka neexistují žádné větší jistoty než ty, které popisují dvě slova na začátku tohoto...

Primátorka sezvala odborníky k diskusi nad opencard, bez EMS

sobota, 7. března 2015, 11:10

Primátorka sezvala včera v podvečer odborníky k diskusi nad budoucností opencard. Kromě zástupců hlavního města a dopravců jsou...

Sobotka a Chládek nechtějí snížit výdaje státu na vysoké školy

čtvrtek, 5. března 2015, 20:22

Vysoké školy by příští rok měly ze státního rozpočtu dostat stejně peněz jako letos. Na dnešním společném jednání se na tom...

Tunel Blanka křičí: Změňme konečně systém zadávání veřejných zakázek!

středa, 4. března 2015, 11:07

Jak zaznělo v minulém týdnu, tunelem Blanka si řidiči svoji cestu ucpanou Prahou nezkrátí ani v dubnu 2015. Původní předpokládané...

 

Komentáře

 

Napište nám

Nejčtenější

  • Lidl se po drsné reportáži České televize...

  • Pomalejší na Vltavě byli už jen couvající...

  • Policie pátrá po desetileté dívce. V sobotu...

  • Malá chce jako ministryně pomoci zrychlit...

 
 

O čem píšou další Drbny

Pilot Šonka ovládl Air Race v Budapešti

Akrobatický pilot Martin Šonka vyhrál budapešťský závod Red Bull Air Race a po třetím triumfu v kariéře se osamostatnil na třetím místě průběžného pořadí. Šonka v maďarské metropoli navázal na loňská vítězství v Abú Zabí a Portu, v této sezoně byl dosud nejlépe třetí v předchozím závodě v Čibě.

Budějcká Drbna

Na Brněnsku skočil dnes muž ze čtyřicetimetrového mostu, kvůli úmrtí se zastavila vlaková doprava

Zhruba hodinu dnes dopoledne nejezdily vlaky na trati mezi Tišnovem a Říkonínem na Brněnsku, muž tam skočil z mostu u Dolních Louček, pád nepřežil. Policie ověřuje jeho totožnost.

Brněnská Drbna

Kdo zajistí autobusovou dopravu pro Jablonecko a Semilsko? Kraj hledá dopravce

Liberecký kraj vyhlásí veřejnou soutěž na zajištění autobusové dopravy pro východní část regionu. Tendr bude rozdělen na dvě části - Jablonecko a Semilsko. Dnes v obou regionech jezdí autobusy společnosti BusLine, smlouva s dopravcem ale z rozhodnutí Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) 19. dubna příštího roku končí. Kraj tak musí na dopravu vypsat soutěž.

Liberecká Drbna

Mladá řidička nezvládla řízení auta, skončila s ním ve stromu. Policie jí naměřila přes dvě promile

V sobotu po půl třetí odpoledne došlo ve Velkých Losinách k dopravní nehodě osobního auta, které řídila třiadvacetiletá řidička. Policie zjistila, že byla opilá.

Olomoucká Drbna

Devětadvacetiletý opilý motorkář boural. Navíc jel bez helmy, řidičáku i platné technické

Policisté řeší dopravní nehodu motorkáře, ke které došlo v Měříně v neděli 24. června patnáct minut před čtrnáctou hodinou. Na svědomí ji má devětadvacetiletý muž. Nakonec se ukázalo, že řídil silně opilý.

Jihlavská Drbna

Čtrnáct mláďat a osm set proškolených studentů. To jsou letošní výsledky projektu na záchranu antilop Derbyho

Už několik let je Safari Park Dvůr Králové zapojen do aktivit spolku Derbianus Conservation, který se snaží v Senegalu zachránit před vyhynutím západní poddruh antilopy Derbyho. V rezervacích Fathala a Bandia se v letošní sezóně podařilo odchovat 14 mláďat této kriticky ohrožené antilopy, jejíž populace ve volné přírodě nedosahuje ani 200 jedinců. Vzdělávacími programy zaměřenými na jejich ochranu letos zatím prošlo 800 dětí.

Hradecká Drbna