Webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace, jak tyto stránky používáte, sdílíme se svými partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Pro více informací o nastavení cookies najdete zde.

 

Jak jednoduše vydělat miliardu?

 
středa, 23. března 2016, 15:13

I odpověď na tuto otázku byla jedním z témat, o kterých na londýnské konferenci věnované tématu digitální ekonomiky (Readie Research Summit 2016) mluvila miliardářka Robin Chaseová. Na rozdíl od samozvazvaných odborníků na zázračné zbohatnutí, ona si to může dovolit. Jakožto zakladatelka úspěšné firmy Zipcar, kterou vybudovala a před třemi lety prodala za 500 milionů dolarů společnosti Avis Budget Group, má odpracováno. Takže si připravte zápisníky: Co je největší příležitostí a výzvou pro budoucí dolarové miliardáře?

Jednoduchost. Přesněji řečeno jednoduché myšlenky, které využívají již existující bohatství (aktiva) jedněch členů společnosti k uspokojování potřeb jiných členů společnosti. Právě to je základním stavebním kamenem zcela nového sektoru ekonomických aktivit, jemuž se začalo říkat sdílená ekonomika (sharing economy).

Zdá se vám hlavní teze Američanky Chaseové málo objevná? Že tohle víte už dávno? Tak jste možná byli jen pomalí, málo odvážní nebo nedůrazní při cestě svými za potenciálními zákazníky. V posledních několika letech totiž dosáhly desítky firem tržní hodnoty vyšší než miliarda dolarů právě s využitím tohoto jednoduchého principu. Ukažme si to na několika příkladech:

Zipcar pracuje se sdílením aut. Za úspěchem firmy stojí jednoduchá myšlenka: proč by dva lidé, kteří mají odlišné časové preference při využívání auta (například jeden jezdí v pracovních dnech do práce, druhý jezdí o víkendu s rodinou na chalupu) nemohli vlastnit dohromady jeden vůz? Proč by se nemohl čas, kdy auto nečině parkuje před domem, smrsknout na nutné minimum? Obrovský zájem o danou službu a její další rozvoj firmou Avis ukazuje, jaké jsou odpovědi na tyto otázky.  

Fenomén Uber také využívá jednoduchou ideu, a sice vlastnictví auta k provozu výdělečné činnosti v době, kdy jej vlastník nepotřebuje k účelu, za kterým si jej koupil. Proč by lidé, kteří vlastní vůz a zrovna jej nemají v plánu využít pro vlastní účely, nemohli tímto vozem převést někoho, kdo zrovna vůz nemá, ale potřebuje se dostat z místa A do místa B? Mohli, potvrzují každodenně desítky milionů platících zákazníků po celém světě, kteří hodnotu firmy již vytáhli na 62,5 miliardy dolarů.

Blablacar je podobný příběh. Megaúspěch firmy stojí na skutečnosti, které si jistě všimlo i vaše dítě při ranní cestě do školy. Pokud ve standardním osobním autě jedete dva, zbývají tři prázdná místa. A v hustě obydlených oblastech vyspělého světa existuje velká pravděpodobnost, že by se někdo na ta místa mohl chtít posadit a svést se s vámi – zejména při delších cestách je to velmi výhodné (nejen finančně) pro obě strany. Autorům konceptu pak stačilo jen poptat pár chytrých programátorů a na světě byla další success story s hodnotou přes 1,6 miliardy dolarů.

Waze a doprava počtvrté: Řidiči, kteří každodenně usedají za volant, mají jediný cíl – chtějí se rychle a bezpečně dostat na místo určení. Když stojíme v zácpě, nestíháme a nadáváme. A většina z nás má přitom v kapse, na palubní desce nebo v kufru auta chytrý mobilní telefon. Někdy jej máme dokonce v ruce... Kdyby dostatek řidičů umožnil někomu sledovat datové toky o tom, jak se aktuálně vyvíjí situace na konkrétní silnici (průměrná rychlost, zácpy, bouračky, policejní hlídky…), mohlo by docházet k úpravě navigačních systémů a optimalizaci plánované trasy v reálném čase. A realizace tohoto nápadu se autorům myšlenky povedla tak dokonale, že za společnost Waze gigant Google v roce 2013 zaplatil 1,1 miliardy dolarů.

Podobně bychom mohli pokračovat. Airbnb – sdílení volných pokojů v nemovitostech s cizími lidmi, hodnota přes 10 miliard dolarů. Moovit – společnost využívající data od desítek tisíc lidí k optimalizaci cestování veřejnou dopravou, hodnota přes 500 milionů dolarů. Healty.io – systém užívající vlastnictví chytrého telefonu s fotoaparátem k diagnózám zdravotního stavu. Flight Car – zapůjčení auta cizím lidem z letištního parkoviště v době, kdy jste odletěli na dovolenou nebo za prací. Udemy – využívání lidského kapitálu a vědomostí lidí k tomu, aby doučili jiné lidi prostřednictvím online kurzů. Zonky – využívání volných finančních prostředků k nebankovním zápůjčkám jiným lidem. A tak dále, a tak dále…

Žádná firma z výše uvedených nic nevyrábí. Jen propojuje skupinu lidí, která něco má, ze skupinou lidí, která to aktuálně potřebuje. Je jedno, jestli se jedná o auto, byt, peníze, poznání tvrdě nabyté studiem či zkušenosti získané pouze tím, že jste před chvílí projeli silnici z Prahy do Teplic a víte, co se na trase děje. Základem všeho je důraz na jednoduchost a uživatelský komfort. Máte podobný nápad? Tak neváhejte! Ať vám jej zase někdo nevyfoukne, investoři po těchto projektech šílí.

Napsal Aleš Rod | Foto RJ Schmidt | Zdroj ČTK
 


 

Kam dál?

Studujte technické obory a učte se jazyky, prozradil průzkum...

pátek, 4. března 2016, 10:02

Přelom února a března je obdobím přihlášek na vysoké školy. Jaký obor je perspektivní? A co je kromě studia vhodného oboru...

Pro novou pražskou Lítačku vyrazili první zájemci

úterý, 1. března 2016, 13:20

Praha dnes začala vydávat novou kartu Lítačku, která má nahradit problematickou opencard. Ve Škodově paláci v 08:00 ráno čekalo...

EET přichází, Vodafone je připraven

pátek, 26. února 2016, 12:39

Společnost Vodafone nabízí všem podnikatelům, tedy i drobným živnostníkům, unikátní technologické řešení, díky kterému ušetří...

Převis pracovních nabídek je příležitostí ke změně místa

pondělí, 8. února 2016, 10:38

Z nedávného šetření personální agentury Grafton Recruitment vyplynulo, že nejvíce otevřených pracovních pozic je v Praze a na...

 

Komentáře

 
 

O čem píšou další Drbny

DRBNA HISTORIČKA: Kdy jste byli naposled na Schmerlingově třídě?

Každý, kdo kdy projížděl Žižkovkou, míjel stejnojmenná kasárna nebo monumentální budovu bývalého Podniku výpočetní techniky. V jejich okolí se ale nachází i další zákoutí, která by neměla uniknout naší pozornosti.

Budějcká Drbna

Brno dokončuje úpravu rezidentního parkování. Od spuštění systému ještě nepadla jediná pokuta

Brno dokončuje úpravu pravidel rezidentního parkování tak, aby vyhovělo říjnovým připomínkám kraje. Součástí úprav je nový ceník, který mají definitivně schválit radní na mimořádném pondělním zasedání. Město postup konzultuje s krajským úřadem, sdělil Radek Štěpánek z tiskového oddělení magistrátu. Ač systém rezidentního parkování začal v Brně fungovat 1. září, stále kvůli nedostatečné funkčnosti softwaru nepadla jediná pokuta za neoprávněné parkování.

Brněnská Drbna

Vykradl desítky aut, domů i chatek, navíc dlužil dceři na výživném

Jako zdroj obživy si devětadvacetiletý muž zvolil krádeže. Během několika měsíců se dotyčný vloupal na desítky míst a způsobil téměř půlmilionovou škodu.

Liberecká Drbna

Olomoučtí vědci vyzvali premiéra Babiše, aby vyslovil nesouhlas s výrokem Soudního dvora Evropské unie

Rozhodnutí Soudního dvora Evropské unie (SDEU), podle kterého organismy získané moderními metodami pro cílenou editaci genomu podléhají stejně přísné regulaci jako ty geneticky modifikované, může podle vědců olomouckého Centra regionu Haná pro biotechnologický a zemědělský výzkum (CRH) nenávratně poškodit evropské zemědělství i životní prostředí a zároveň způsobit odliv inovací mimo EU.

Olomoucká Drbna

Notorický tazatel zasílá na jihlavský magistrát stovky dotazů ročně. Jejich vyřízení stojí 500 tisíc

Hodně zvědavý je tazatel, který na jihlavský magistrát stihl jen za letošní rok zaslat 124 žádostí, které obsahovaly celkem 246 dotazů. Doteď jste si možná mysleli, že to může být kratochvíle nudícího se jedince, úsměv však ztrácíme po zjištění, že vyřízení těchto dotazů vyjde na 500 tisíc korun ročně.

Jihlavská Drbna

Královéhradecký kraj chce vambereckou krajku na seznamu UNESCO

Královéhradecký kraj požádá ministerstvo kultury o zapsání vamberecké krajky na Seznam nemateriálních statků tradiční lidové kultury ČR. Dohodli se na tom hejtman Jiří Štěpán (ČSSD) a starosta Vamberka Jan Rejzl, řekl dnes Lukáš Vaníček z kanceláře hejtmana. Tradice vamberecké krajky je založena na čtyřsetleté historii tamního krajkářství, které do českých zemí přinesla belgická šlechtična Magdalena Grambová.

Hradecká Drbna