Webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace, jak tyto stránky používáte, sdílíme se svými partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Pro více informací o nastavení cookies najdete zde.

 

(NE)OBYČEJNÍ: Uvidím, kam mě koleje zavedou, říká strojvedoucí Jiří Kožený

 
čtvrtek, 9. srpna 2018, 09:52

Najít zaměstnání, které člověka baví, je opravdu štěstí. Jiřímu Koženému se to povedlo. Vždy chtěl být strojvedoucím a nyní již několik let řídí vlaky po celém Libereckém kraji.

Chtěl jste být vždy strojvedoucím?
Ano, je to můj splněný dětský sen. Od malička jsem si s vláčky hrál, nebo je sbíral.

Je nutné na tuto profesi speciálně studovat?
V dnešní době už to natolik nutné není, v minulosti se na to hledělo více. Osobně jsem vystudoval drážní školu, konkrétně Vyšší odbornou a Střední průmyslovou školu strojní, stavební a dopravní v Děčíně. Podle mě je studium opravdu přínosné.

Musíte si umět poradit i v případě nějaké komplikace?
Pokud se jedná o nějakou drobnou závadu, tak jsem schopen si jí opravit sám. Každopádně je pravda, že stroj musím po technické stránce dobře znát.

Už jste se do takové situace dostal?
Popravdě jsem tím tak trochu vyhlášený, mám jich za sebou už celou řadu. Jednou se mi zastavil vlak ani ne kilometr před Libercem. Nemohl jsem problém opravit, a nakonec pro nás musela přijet jiná mašina. Nakonec se ukázalo, že šlo o chybu v počítači.

Jak vypadá takový běžný den strojvedoucího?
Jednou z možností je směna, která mi začíná v 11 hodin. Nahlásím se strojmistrovi, případně se seznámím s novinkami ve vyhláškách a předpisech. Následně mi strojmistr určí stroj, který vyvezu z depa a přistavím ho k nástupišti. Poté až do osmé hodiny večerní pendluji na trase, například mezi Libercem a Tanvaldem. Po 20 hodině končím a jdu spát do nocležny na tanvaldském nádraží. Na směnu pak vstávám ve tři hodiny ráno, kdy pokračuji v jízdách. Pak následuje den volna.

Takže dva dny jste úplně pryč, jak to vnímá partnerka?
Hodně kolegů říká, že nádražáka pochopí zas jen nádražák a já to musím potvrdit. Opravdu se neshody často zakládají pouze na naší pracovní době. Moje přítelkyně to naštěstí hodně toleruje, i když v oboru nepracuje.

Máte nějakou oblíbenou trasu?
Jelikož jsem čtyři roky studoval v Děčíně, tak právě tuto cestu jsem si zamiloval. Po trati projíždím například přes krásný Novinský viadukt.

Jakou rychlostí jezdíte?
Rychlost se liší od konkrétních úseků. Zatímco z Železného Brodu na Tanvald je rychlost omezena na 50 kilometrů a za hodinu, na Děčín jedeme i téměř 120 kilometrovou rychlostí.

Srazil jste někdy zvíře nebo člověka?
Člověka naštěstí ne, bohužel několik střetů se zvěří mám už během tří let za sebou. Bohužel ve chvíli, kdy vběhne do cesty srnka nemá cenu ani brzdit, jelikož brzdná dráha je opravdu dlouhá. Jediné, co se dá udělat, je vypnout světla, houkat a doufat, že zvíře uteče. Jednou jsem ale srazil i auto. Tehdy jsem byl ještě v zácviku a s kolegou jsme jeli do Řasnice. Na nechráněném přejezdu jsme srazili dodávku. Nárazníkem jsme najeli přímo do okna spolujezdce a vůz tlačili ještě několik metrů před sebou. Naštěstí na tom místě nikdo neseděl, a navíc to bylo před zastávkou, takže jsme jeli velmi pomalu.

Zneužil někdo během vaší jízdy záchrannou brzdu?
To naštěstí ne, ale denně vidím lidi přecházet přes koleje tam, kde by neměli. Uskakují na poslední chvíli. Jsou nezodpovědní.

Mají u vás vlaky speciální jména?
Ano, máme tu například rakev, jelikož čelo mašiny má podobný tvar. Dále tu je veselá kráva, ta měla kdysi nátěr podobný balení stejnojmenného sýra. Adélka je zase mašinka, která má jako výrobní označení ADE, tedy Akumulátorová-Diesel-Elektrická lokomotiva.

Máte i vy nejoblíbenější vlak?
Jednoznačně vlaky Stadler a to díky komfortu. Je zde klimatizace, dostatek prostoru, lednička s druhou funkcí ohřívače, a navíc mám krásný výhled.

Při jízdě si ale vařit nemůžete, ne?
Ne, to opravdu nejde. Odskočit si, například pro kávu nebo na toaletu, mohu pouze ve stanici, kde stojíme delší dobu.

Je něco, co byste si chtěl v oboru vyzkoušet, například řídit parní lokomotivu?
Vždycky říkám, že nikam nespěchám. Na dráze chci strávit celý život. Uvidím, kam mě koleje zavedou. Každopádně viděl jsem řídit parní lokomotivu kolegu a je to opravdu umění.

Napsal(a) Denisa Albaniová | Foto Denisa Albaniová
 


 

Kam dál?

(NE)OBYČEJNÍ: Opravdovému sportovnímu rybáři rybaření nikdy...

čtvrtek, 26. července 2018, 21:42

Rybaření je snad největší zálibou u nás, v České republice, a což pak v kraji rybníků. V jižních Čechách, snad každý kluk to...

(NE)OBYČEJNÍ: Jo, tak ten se mi taky poved, říká autor portrétu...

pátek, 20. července 2018, 23:41

Dnešní díl rubriky (NE)OBYČEJNÍ je o street artu a graffiti scéně v Olomouci. S jedním z jejích nejuznávanějších členů Oliverem...

(NE)OBYČEJNÍ: Boženě Moravcové z Budějc je sto jedna let. V...

sobota, 7. července 2018, 21:19

Božena Moravcová z Českých Budějovic má v občanském průkaze napsaný rok narození 1917. Budějcká rodačka a patriotka recept na...

(NE)OBYČEJNÍ: Černá věž si mě přitáhla. A drží, tvrdí provozovatel...

čtvrtek, 14. června 2018, 20:11

Neuvěřitelných sedmadvacet let chodí na budějckou Černou věž Jan Vančura. 225 schodů do práce, 225 schodů zase z práce. Kdyby to...

 

Komentáře

 
 

O čem píšou další Drbny

Oblíbená Vánoční ulička v Panské je tady. Letos ve vylepšené verzi

Už zítra nás čeká velmi oblíbená Vánoční ulička v Panské ulici, letos v pozměněném kabátě. Na základě žádostí lidí ji město rozšířilo. Na stánky se můžeme těšit už od hotelu Budweis až do Hroznové ulice ke Třem Sedlákům a samozřejmě v Panské ulici.

Budějcká Drbna

Lesy ČR posílily hlídky proti zlodějům vánočních stromků. Malé jehličnany postříkávají smradlavým postřikem

Většina lidí si vánoční stromek koupí, najdou se ale i tací, kteří si ho jsou do lesa ukrást. Státní podnik Lesy České republiky (LČR) proto v minulých dnech musel zesílit opatření proti zlodějům. Lesníci posílili hlídky v mladých lesních porostech a stromky, které by se zlodějům mohly hodit, znehodnocují prostříháváním větví či páchnoucím postřikem. Lesům ČR patří téměř polovina lesů v zemi.

Brněnská Drbna

Valná hromada, na které se změnilo řízení dopravního podniku, platí. Rozhodl o tom soud

Liberecký krajský soud tento týden zamítl návrh Jablonce na neplatnost květnové valné hromady Dopravního podniku měst Liberce a Jablonce (DPMLJ). Liberec na ní jako většinový akcionář prosadil změnu stanov, jejímž smyslem bylo jiné řízení podniku. Jablonec změnu odmítal.

Liberecká Drbna

Světově uznávaný umělec Tibor Červeňák vystaví své obrazy v Galerii Synagoga

Prostory hranické Galerie Synagoga ozdobí od poloviny ledna obrazy Tibora Červeňáka. Jednačtyřicetiletý rodák z Hranic žije a tvoří ve Velké Británii, se svou tvorbou se v rodném městě představí po třinácti letech, řekla ředitelka Městských kulturních zařízení Hranice Naďa Jandová.

Olomoucká Drbna

Dukla ovládla prvoligový šlágr, na Kladně vyhrála 5:2 a upevnila si průběžné vedení

Tohle se povedlo! Tahák 35. kola hokejové první ligy opanovali hráči Dukly Jihlava. Na hřišti druhého Kladna dokázali vyhrát 5:2 a zvýšili tak vedení v čele soutěže. Středočeši zaostávají o šest bodů.

Jihlavská Drbna

Trutnov bude mít na začátku roku opět rozpočtové provizorium

Druhé největší město hradeckého kraje Trutnov bude na začátku příštího roku opět hospodařit podle rozpočtového provizoria. Rozpočet roku 2019 město hodlá schválit na prvním jednání zastupitelstva v příštím roce.

Hradecká Drbna