úterý 29. září 2020 Michal

Ekonomie má dalšího „Nobelistu“: Thaler a jeho ekonomické „šťouchy“

Ačkoliv nic jako Nobelova cena za ekonomii formálně neexistuje, cena Švédské národní banky za rozvoj ekonomické vědy na památku Alfreda Nobela je jako ‚Nobelovka‘ běžně označována. To však v žádném případě nijak nesnižuje váhu práce jednotlivých laureátů, naopak. Jedná se o ekonomy, kteří svým výzkumem výrazně posunuli chápání i užití (pro mnohé obtížně uchopitelné) ekonomické teorie. Letošní oceněný Richard H. Thaler rozhodně patří mezi ně.

Thaler ve své bohaté kariéře totiž dokázal velmi efektivně spojovat poznatky z ekonomie a psychologie v tzv. behaviorální ekonomii. Tato poměrně nová část ekonomické vědy pracuje s jednoduchým, ale naprosto zásadním předpokladem: Lidé nejsou racionální, proto dělají chyby v rozhodování. S pomocí jednoduchých podnětů je však možné velmi efektivně zvrátit lidské rozhodování a nasměřovat jej tam, kde je zrovna potřebujete.

Tak například: Pánové, všimli jste si někdy samolepky malé černé mouchy (nebo jiného obrazce) umístěného na toaletách v pisoáru? Není to náhodou. Motivace návštěvníků cizích prostor chovat se odpovědně a – kulantně  řečeno – dobře mířit, je totiž velmi nízká. To provozovatelům toalet neúměrně zvyšovalo náklady, jelikož na veřejných toaletách bylo třeba neustále uklízet. Umístěním samolepky doprostřed pisoáru, tedy jednoduchým a levným behaviorálním „štouchem“, dokázala behaviorální ekonomie snížit náklady na úklid veřejných prostor o 80 %. To už je znát! Podobnými, velmi levnými a efektivními radami je možné dosáhnout mnohem více: zvýšit výběr dobrovolných darů do kasiček charit (umístěte na ně obrázek oči!), zlepšit prodej zdravějšího jídla (umístěte je do horních polic regálů!) nebo zvýšit výběr daní (namísto agresivity, negativ a vyhrožování použijte povzbudivou zmínku o tom, kolik lidí již zaplatilo!). 

Právě to, že Thaler dokázal teorii za pomoci experimentů na lidech implementovat do praxe a rozklíčováním iracionality v lidského rozhodovávání firmám i vládám vydělat, resp. ušetřit obrovské peníze a spoustu času, jsou největší devizou tohoto sympatického ekonoma se smyslem pro humor. Na otázku, jak utratí odměnu za získanou cenu ve výši 1,1 milionu dolarů, se smíchem odvětil: „Tak iracionálně, jak jen to půjde!“. 

PS – Knihu „Nudge (Šťouch) - Jak postrčit lidi k lepšímu rozhodování o zdraví, majetku a štěstí“, kterou R. Thaler napsal s C. Sunsteinem, si určitě přečtěte!

Autoři | Foto Chatham House, London

Štítky Richard Thaler, Nobelova cena, ekonomie

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Přihlášení uživatele

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.